Васил, Теодор и каузата на българския архитектурен модернизъм

Не всеки ден може да се види как нечии очи светват, докато говори за сгради, построени преди повече от половин век. Докато изброява имена на архитекти и разказва техните истории. Подчертава определени тенденции в архитектурата от 20-те, 30-те и 40-те години на миналия век. И признава с усмивка на лице как се е ровил в стари вестници и архиви с часове, дни, седмици.
Тъкмо това е първото впечатление от Васил Макаринов и Теодор Караколев, които посвещават много време и енергия в изследването и популяризирането на българския архитектурен модернизъм. Те стоят зад едноименната страница във "Фейсбук", която има повече от 15 хил. последователи. Обиколили са над 10 града в България, в които са изнасяли образователни лекции и турове. Но най-важно за тях е проучването на тази част от културното наследство на България, защото както сами казват, тази архитектура не се познава достатъчно. А по времето на комунистическия режим на този период се е гледало негативно.
Срещата
Всъщност това, което ги запознава и ги сприятелява, е именно българският архитектурен модернизъм. Васил Макаринов завършва изкуствознание в Нов български университет през 2013 г. Неговата дипломна работа е свързана с това течение. Когато той осъзнава, че е натрупал доста материал, прагматично решава, че е по-добре поне част от информацията да бъде достъпна и за други. Така създава фейсбук страницата "Български архитектурен модернизъм". Тя предизвиква интерес и покрай нея Васил се свързва с различни хора, с които обменят снимки, информация, идеи.

Един от тези хора е Теодор Караколев. Той е базиран в Пловдив и пише за култура в местна медия. Теодор постепенно развива интерес към архитектурата и скоро вече е в състояние да разпознава различни стилове. При едно пътуване до Сливен прави снимки на сгради, които изпраща на страницата. А няколко дни по-късно разбира, че той и Васил са били в града почти по едно и също време.
"Оказа се, че страницата я движи човек почти на моята възраст и малко по малко започнахме да правим неща за разширяването на дейността - популяризиране, събития на живо. Но основното, което правим, е изследвания", казва той. За Теодор изследванията са начинът да се постави това течение в пространството: "Това са огромни бели петна. До 89-та, 90-та година или не се гледа изобщо на този период, или се гледа много едностранчиво. След 90-та започва известно отваряне към него, но не кой знае какво", допълва той.
Модернизмът в България
Българският архитектурен модернизъм навлиза в България през чужди школи, защото специалността "Архитектура" е създадена във Висшето техническо училище чак през 1943 г. Това означава, че до края на 40-те години на XX век няма архитекти, завършили в България. "Затова те са възпитаници основно на германски и австрийски школи, но има архитекти, завършили и другаде - Франция, Чехия, Италия. Това са хора, които отиват там, потапят се в онази култура и директно от източника носят световни архитектурни тенденции", разказва Васил. Той изтъква, че има български архитекти, учили при световноизвестни имена като Огюст Пере. Или Мартин Дюлфер, по чиито проект е реконструирана пострадалата от пожар през 1922 г. сграда на Народния театър "Иван Вазов".

Ключови сгради, които двамата дават за пример, що се отнася до навлизането на архитектурния модернизъм в България, са сградата на Агрономическия факултет (днешният Биологическия факултет - бел. ред.). Тя е построена по проект на Георги Овчаров и Генко Попов, консултиран по препоръка на журито с немския архитект Паул Бонац. "Той е един от изявените имена в Германия, които строят този експересионизъм с изява на фасадните тухли. С живописността на този материал, защото тухлите няма как да са изпечени винаги по еднакъв начин. Самите фасади като текстура действат много живописно", вдъхновява се Васил. В същия тон той разказва и за къщата на Сирак Скитник, построена малко след това: "Основните цветове са червено, синьо и жълто. Това разбиране на изкуството на Европа от 20-те години е обърнато към идеите на Баухаус от тези години - цветът с неговото вътрешно значение".
Архитектурното наследство днес
Каква е съдбата на архитектурното наследство на българския модернизъм днес? Като пример за щастлива съдба Васил посочва къщата на рода Кантарджиеви на бул. "Цар Освободител" в София. "Тя бе реконструирана с разбиране, с идея. Но има други сгради, които са помляни от непознаване на архитектурния стил. Много често проектите са толкова добре обмислени и пропорционирани, че едно дребно нещо да промениш, то натежава, губят се структурата и концепцията на тази архитектура", изтъква той. Теодор се присъединява към неговото мнение: "Много сгради, които са част от недвижимото културно наследство, се реставрират по неправилен начин поради невежеството на самите институции."
И двамата се радват, че тяхната работа изиграва роля при спасяването на една от известните в Ямбол сгради "Парахода". Това донякъде е резултат от презентациите и туровете, които правят в различни градове - Русе, Варна, Габрово, Бургас, Стара Загора, Казанлък, Пловдив, София. Събитието им в Ямбол е предизвикало интерес и е посетено от доста хора. Общината в града е искала да бутне сградата, за да направи паркинг на нейно място, което по думите на Теодор е безумно, защото пространството е наистина малко. Според него тяхната лекция е дала тласък на хората да направят нещо по въпроса.

"Не знам, доколко сме повлияли...", отбелязва Теодор. Двамата с Васил са изпратили становище до общината, че сградата е ценна. И в крайна сметка Общинският съвет отменя решението си. "Това ни дава вяра, че има много начини спасяването на някакво наследство", коментира той.
Времето и средствата
Въпреки че Васил работи като уредник в музей, а Теодор - в пловдивско кино, двамата отделят много време за подготовка на туровете и лекциите, които правят. Те не само работят с архиви, а ходят на място, за да заснемат сградите. "Проучваме цялата среда на изкуството в този период. Защото те си кореспондират постоянно - с музика, с литература. Всичко е много обвързано", коментира Теодор. Понякога научават историята на дадена къща от сегашния й жител. Друг път годината, в която тя е построена, е написана на мозайката. Но по думите на Теодор и дребни детайли, като дръжките на прозорците, могат да дадат ценна информация.
На въпроса до каква степен се самофинансира техният проект, Теодор се засмива и пита дали използването на лични средства се води за самофинансиране. "Нямаме кой знае какви приходи но нямаме и кой знае какви разходи", признава той. Според него следващата стъпка, която трябва да предприемат, е под някаква форма да направят база данни, която всеки да може да използва. Именно това е, което изисква средства.
Движението Баухаус
Една от темите, които ги вълнуват в момента, е 100-годишнината на движението Баухаус. Те вече са направили проучвание в Мюнхен и в Берлин, за да проследят възпитаниците на германски архитектурни школи, тъй като няма български архитекти, които да са учили в школата на Баухаус. Въпреки това те могат да изброят редица сгради, в които си личи влиянието на течението в България. Като резултат от проучванията си издават календар, посветен на Баухаус, с който целят набиране на средства.
Васил и Теодор вече са направили две събития, посветени на движението Баухаус в партньорство с "Гьоте-институт". Те включват както лекции, така и турове. А следващият тур предстои на 19 май от 15.00 часа. Неговата начална точка е "Гьоте-институт".