Принципите на финансиране на културата пречат на резултата, заявиха експерти

Когато се пише стратегия, трябва да има много ясен план за нейното изпълняване, а за постигането на целеви насоки, трябва да съществува финансов механизъм. Това отбеляза днес главният експерт в Дирекция "Култура" на Столична община Ирина Дакова по време на общественото обсъждане на проекта за стратегия за развитие на културата в следващите 10 години.
Артмениджърът на Derida Dance Cente Атанас Маев на свой ред се спря на нуждата от финансови инструменти за международни сътрудничества в областта на културата. Той изтъкна три основни проблема в това отношение: липсата на фонд за съфинансиране на проекти, необходимостта от програми за насърчаване на малките културни оператори, които да създават културна инфраструктура и публики, както и механизми за насърчаване на съвместната дейност на културните оператори и творческите индустрии.
Маев посочи и неконкурентоспособността на независимите компании за изпълнителски и сценични изкуства спрямо субсидираните театри. По негови думи принципът на финансиране от Министерството на културата пречи на генерирането на финансови резултати. "Ако искаме да създаваме пазар в творческите индустрии, това означава, че трябва да използваме основните права на микроикономиката на търсене и предлагане. Не можем да предлагаме продукт на нулева стойност", изтъкна той.
В областта на образованието в сферата на културата беше посочена практиката учениците често да работят за институции напълно безвъзмездно. Според директора на Националното музикално училище "Любомир Пипков" Столина Добрева трябва да се търси как тези отношения да бъдат регулирани чрез договори или по някакъв друг начин. Беше посочена възможността това да става чрез отделяне на средства от страна на държавата. Отбелязана беше и необходимостта от финансиране на пътните разходи на учениците, както и на международното сътрудничество между образователните институции.
Директорът на Националната гимназия за приложни изкуства "Тревненска школа" Орфей Миндов отбеляза, че образователната система в областта на културата е много остаряла. За него терминът "изобразително изкуство" би трябвало да се замени с "изкуство и визуални изкуства", а учителите трябва да преминат курсове, в които да се запознаят със съвременното изкуство.
Според Миндов може да се помисли и за механизми за дофинансиране на бюджета на училищата, които отдавна се използват в други европейски страни. Като добра практика в това отношение той посочи арт лотото, което успешно действа във Великобритания.
Друг проблем, който беше засегнат в дискусията, е липсата на добра комуникация с Министерството на културата. Колкото и да се говори за съвместни усилия, липсва пряк диалог между заинтересованите институции, изтъкна Ирина Дакова. За нея това е знак, че в стратегията са пренебрегнати културните оператори. По нейни думи липсва диалог дори при синхронизирането на културните програми на Столична община и Министерството на културата