Откъс от "Юрген Клоп" на Елмар Невелинг

На живо
Заседанието на Народното събрание

Откъс от "Юрген Клоп" на Елмар Невелинг

Издателство "Premium books"
Издателство "Premium books"
В рубриката "Четиво" "Дневник" публикува откъс от "Юрген Клоп", с автор Елмар Невелинг, предоставен от Издателство "Premium books"
1 юни 2019 година е паметна дата в историята на "Ливърпул". Клубът печели шестия си трофей в Шампионската лига (КЕШ) и е само на един от "Милан" и второто място във вечната ранглиста. С основна заслуга за успеха, разбира се, е треньорът Юрген Клоп. Германският специалист въздига "червените" от дъното и за три години и половина успява да ги превърне в познатото европейско страшилище. Мърсисайдци правят успешен сезон, като остават на точка от възможността да си върнат първото място и в Англия, където не са печелили титлата вече 29 години.
Тази книга, написана от германския автор Елмар Невелинг и допълнена до финала на Шампионската лига през 2019-а, разказва за пътя, който Юрген Клоп изминава от детските си години до момента, в който се превръща в един от най-харизматичните и обичани треньори в съвременния футбол.
Написана изключително увлекателно, тя разкрива трудностите, с които той е трябвало да се справи, както и всички съпътстващи моменти, които обуславят големите му успехи.
Издателство Premium books ви предоставя възможността да се запознаете от първо лице с човека и треньора Юрген Клоп. Специалистът, който промени представите за съвременния футбол и зададе една нова посока в историята на "Борусия" (Дортмунд) и "Ливърпул".
"Това е енергията на футбола, начинът, по който хората в Ливърпул живеят с тази велика игра, както и всички фенове на "Ливърпул" по света. Това не е обикновен клуб, това е специален клуб."
Юрген Клоп
От собственоръчното отхвърляне на приетия ред в германския футбол с "Борусия" (Дортмунд) до отвеждането на "Ливърпул" обратно към европейските висини, това е истинската история на Юрген Клоп и неговия футболен гений.
"Какво води Юрген Клоп, каква е тайната на неговия успех и как стана един от най-добрите треньори в света? Книгата на Елмар Невелинг ни дава всички отговори."
Goal.com
"Вълнуващ анализ на истинската и силна личност, харизматичен, вълнуващ, неотразим и интелигентен тактик."
Томас Хелмер
Превод Хари Латифян
Читателите на "Дневник" могат да се възползват от 10% отстъпка от цената в Ozone.bg при въвеждане на код Dnevnik10. Поръчай книгата с безплатна доставка тук
Откъс от "Юрген Клоп" на Елмар Невелинг
Клоп в цитати
Клоп за Клоп
За назначението му като мениджър през 2001-ва: "Няма нищо в живота ми, за което да съм бил по-добре подготвен от това. Вярвам повече в уменията си като мениджър, отколкото като играч".
За кариерата му като футболист: "За съжаление, когато бях активен футболист, не можех да изпълня добре нещата, които имах като план в главата си. Имах таланта за шестото ниво в Германия и мозък за Бундеслигата, а резултатът от това е, че играх във Втора Бундеслига".
За активното му преминаване към мечтаната работа: "Разглеждам времето си като професионален футболист като един преходен период, за да стана мениджър".
За стила на игра на отбора му: "Никой от моите отбори не е играл шах на терена".
За амбициите му като треньор: "Искам да съм възможно най-добрият мениджър, който мога да бъда".
За напрежението от двубоя, обръщайки се към тогавашния мениджър на "Шалке 04" Фред Рутен: "Ако мирише на пот, то това е от мен. Двубоят бе толкова вълнуващ".
За насладата от висококласен двубой: "Достатъчно време прекарах с лоши мачове – и визирам собствените си".
За днешната генерация футболисти: "Отношенията с младите не са никак трудни. Аз харесвам футболистите като цяло. По-добре е, когато са млади и слушат, отколкото да са по-опитни и да искат да ми кажат как стават нещата, това е очевидно. Но относно това дали се разбирам с някого или не, въпросът е дали той иска да научи нещо, а не на каква възраст е".
За големия брой пропуснати възможности при загубата за Суперкупата от "Шалке 04" през 2011-а: "Не ме вълнуваше тази дискусия и миналата година. Преди година пропуснахме повече шансове, отколкото "Леверкузен" изобщо успяха да създадат".
За дебата във връзка с липсата на лидери на терена: "Нури (Сахин) бе далеч от това да е голям характер, когато пристигна в "Дортмунд". Няма никакъв смисъл да натискаш някого. Предпочитам никой да не говори, отколкото всички да дрънкат глупости".
За попадение в мач срещу по-слаб съперник за Купата на Германия: "Всеки, който счита, че лош пас срещу "Сандхаузен" трябва да бъде анализиран по различен начин от такъв срещу "Байерн", е просто луд".
За нападателната стратегия на отбора му: "Никой няма нужда да се тревожи, че ще изградим втора стена пред Южната трибуна".
Другите за Клоп
Андреас Ретиг, изпълнителен директор на Германската футболна лига от 2013 до 2015, сега председател на "Санкт Паули": "Спомням си добре срещата ни в едно кафене в Майнц, където се видяхме на закуска. По това време бях спортен директор на "Кьолн" и исках да опозная Юрген Клоп, защото бе опция за наш мениджър. Трябва да призная, че рядко ми се е случвало да стоя толкова дълго време на закуска и почти нищо да не хапна. Седях там, зашеметен, и си мислех: "Човече, със сигурност може да стоиш и да го слушаш още!".
Той е от онези хора, които всеки ден скачат сутрин от леглото и са готови да завладеят света и да покажат на всички от какво са направени. Клоп е умен и знае как да привлече подходящите хора около себе си в точния момент. Това, което харесвам най-вече у него, е, че има чувство за самоирония и не се взема на сериозно. Бях впечатлен и от умението му да говори, както и от техническите му познания. На тази закуска Клоп идеално обясни какво представлява неговата преса, използвайки поставки за варени яйца. Това ме впечатли".
Колегата на Клоп Фридхелм Функел, дългогодишен футболист в "Байер Юрдинген" и "Кайзерслаутерн" и мениджър на "Мюнхен 1860": "Спомням си началото на кариерата на Клоп преди десетина години в "Майнц 05". Бях мениджър на "Кьолн", когато Юрген караше футболистите си да подхождат много агресивно към топката. При това с отбор, който не бе толкова силен индивидуално, както бе "Борусия" (Дортмунд).
Той започна кариерата си във Втора дивизия и опитваше да практикува стил с голяма прецизност – при това много успешно. И сега в "Борусия" (Дортмунд) с индивидуалната класа и силата на футболистите съвсем естествено е да има повече успехи. Те са много по-силни в това да отнемат топката и по-бързи пред противниковата врата, отколкото преди десет години.
Помня ясно какъв респект и уважение проявяваха моите футболисти за мачовете ни в Майнц. Знаехме срещу какво се изправяме, как Клопо подготвяше играчите си по онова време и винаги бе много, много трудно да играем срещу тях. Той подобри всичко по съвсем естествен път през годините".
Мирко Сломка, бивш мениджър на "Шалке 04", "Хановер 96" и "Хамбургер": "Системата (която мениджър избира за състава си) трябва да пасва на отбора и да отговаря на философията на клуба. Смятам, че винаги има какво да се развива в един отбор. И точно това е нещото, което Клопо умее да прави по невероятен начин".
Михаел Йонинг, бивш мениджър на "Нюрнберг" и "Хамбургер": "Винаги трябва да имаш идея какво да правиш с конкретните футболисти, когато ги поставиш на определена позиция. Разбира се, би било много полезно, ако има една унифицирана концепция. Вече не е нужно дори да ходим до Испания (Барселона) за това. Наистина се радвам, че мога да се ориентирам в тази посока от "Дортмунд".
Кристиан Нерлингер, бивш играч от Бундеслигата и спортен директор на "Байерн": "Ако го наблюдавате как се държи край тъчлинията, това не са емоции. До известна степен говорим за психопатични крайности".
Ханс-Гюнтер Брунс, дългогодишен играч в Бундеслигата с "Борусия" (Мьонхенгладбах) и настоящ мениджър: "Вбесявам се от отборите, които играят изцяло дефанзивно в днешно време. За мен именно стилът на "Дормтунд" е чиста форма на футбол! Днес има малцина мениджъри като Юрген Клоп, които искат отборите им да играят офанзивно. "Дортмунд" са ориентирани към атаката и въпреки това са солидни в защита. Те демонстрират отлично как този "трети модел" може да работи".
Примерът за играта, който Клоп следва – Волфганг Франк: "Първото и най-важното е, че Юрген има добър характер, който е оформен от родителите му и в училище. След това интелектът му успява да надгради на тази база Юрген разбира нещата много бързо и иска да расте тактически, защото, когато говорим за футболните му умения, той не бе звезда
Винаги е бил добър човек, честен и открит, способен да търпи критика и да служи на отбора. Винаги е харесвал да се включва в дискусиите. Понякога сам се вбесяваше на себе си, защото имаше толкова много добри идеи, но просто нямаше уменията да ги реализира и се ядосваше. Случвало се е да е толкова разочарован от себе си, че е трябвало да го дърпам настрани Юрген не забравя хората, от които е видял добро. Той е много благодарен човек".
Интервю с Франк Дофайде
Как Клоп придаде нова стойност на "Борусия" (Дортмунд), септември 2011 г.
Франк Дофайде е експерт в маркетинга и формирането на бранд. Въпреки това началото на неговата кариера стартира от напълно различна сфера: той е обучаван за спасител и учи в Спортния университет в Кьолн със специалност "Журналистика". След това започва работа в рекламата през 1990 година, като бързо се изкачва по стълбицата, ставайки шеф на известната рекламна агенция в Германия GREY през 2004-та.
В ролята си на директор Дофайде оглавява компанията "Дойче Маркенарбайт" от началото на 2011 година. Дофайде и екипът му постоянно получават различни награди. През 2014-а той е назначен за директор на издателската група "Ханделсблат", но продължава работата и в собствената си агенция.
***
- Господин Дофайде, какво характеризира бранда "Клоп"? Откъде идва неговата сила?
- Клоп черпи сила от това, че е здраво стъпил на земята. Той говори езика на масата и освен това винаги излиза с анцуг. Неговият външен вид е близък до този на хората. Той е такъв, какъвто се представя пред света. Останал си е същият, като е претърпял съвсем малка промяна през годините от гледна точка на външен вид, език или навици. Клоп е верен на себе си и това прави неговия бранд толкова ценен и автентичен. Фактът, че има собствен усет за стил, е това, което го прави и толкова силен.Просто вижте начина, по който сресва косата си през средата, нещо което упорито отказва да промени – без значение дали е демоде или не. Клоп просто е устойчив!
Умее да убеждава с думи и това, което говори, отговаря на действията му. Това води до доверие, което е много важно за формирането на един бранд. Той има голяма уста, говори разбираемо, така че не е нужно да си футболен специалист, за да го разбираш. Не се бие в гърдите, което бе хубаво и за "Борусия" (Дортмунд), защото Клоп е здраво стъпил на земята, честен е и има манталитета на човек от Рур. В допълнение, аз вярвам, че Клоп е много привлекателен за жените и има влияние върху младите хора. Само трябва да погледнете към младия и силен състав, който е формирал.
- С честите изригвания на Клоп край тъчлинията не може ли да загуби тази стабилност, с която е известен?
- Със сигурност той е импулсивен, когато е край тъчлинията. Често показва, че не е 100 процента доволен след дадено отиграване, съдейки по поведението му. Но той просто трябва да изхвърли тези емоции навън.
- В допълнение той изглежда доста постоянен и праволинеен в подхода си.
- Точно така. Вълнуващото е, че Юрген Клоп е толкова уверен в това, което прави, че това го превръща в още по-силна личност. В началото отнема време, както в застраховането: месец след месец човек влага депозит в сметката на своя бранд, в този случай чрез действията си. С времето се развива ускоряваща сила и стигаме до момента, в който брандът става много ценен. И защото Клоп прави тези депозити от толкова дълго време, той наистина отстоява позицията си сред водещите мениджъри в световен план.
- Споменахте, че Клоп пасва отлично заради манталитета си на човк от региона на Рур. Оставам с впечатлението, че това го прави и достатъчно добър за "Дортмунд"?
- Точно така. И въз основа на "лимбичната карта" на "Нимфенбург Консулт" (фирма, базирана в Мюнхен) мога да ви покажа какво наричам ценно пространство. С нея всеки човек може да бъде насочен към конкретна концепция. Направих това за Клоп, а също така и за "Дортмунд". Ако започнем с основа това, което "Борусия" (Дортмунд) отстоява като бранд, си мисля за концепция като приятелство, дом и лоялност.
Брандът на "Дортмунд" е базиран основно върху корените на региона. Затова и концепцията за "баланс" е много важна тук (както може да се види на илюстрацията). Тук може да видите и защо спортният директор на "Дортмунд" и легендарен футболист Михаел Цорк е толкова важна фигура за клуба: защото той убеждава и носи усещането за дом.
- Какво би станало, ако "Борусия" опита да потърси други ценности извън тези, които вече бяха описани?
- Това ще сработи само ако става въпрос за ценности, близки до описаните. Например през 1990-а "Борусия" се опита да копира от бранда на "Байерн" (Мюнхен), което аз мога да позиционирам в зоната на "доминацията", а това е точно в противоположната част на картата. Тази преориентация не сработи, защото няма как да бъде издържана от този бранд и не се корени в основите му. Не така работи брандирането.
- А ценностите на Юрген Клоп
- са много сходни с тези на "Дортмунд". Клоп покрива всичко, което "Борусия" олицетворява. Какъвто е случаят и с "Майнц", където той повлиява със своите качества, както в ролята на футболист, така и на мениджър. Семейството е важно за него. Клоп представлява приятелството: той е другар, достъпен е. Показва ценност като "дом" през целия си период като част от "Майнц". И усещането за сигурност, което е изключително важно в този случай – той върши своята работа от доста време и е доказал, че е способен да продължи да я работи.
Това е основата, за да може да кажеш: между "Дортмунд" и Клоп ще има спойка. За сравнение, мениджър от ранга на Луис ван Гаал няма да работи добре в "Дортмунд", защото те олицетворяват различни ценности – "доминацията" в този случай. Това не е присъда относно коя зона е по-добрата. Просто са различни. За да постигнеш хармония, ценностите, които изразяват личност и компания, или в нашия случай мениджър и клуб, трябва до голяма степен да се припокриват.
- Ценностната зона на Юрген Клоп е очевидно по-обхватна от тази на "Дортмунд". Как виждате това от гледна точка на бранда?
- Фактът, че Клоп допринася ценности, които "Дортмунд" преди това няма, е много важен за клуба. С други думи, ценности като комфорт, хумор или мобилност си струват сделката. Ако попитате хората с какво свързват Юрген Клоп, те ще ви отговорят: "Неговата усмивка и палавите отговори". И често добавят "начина, по който скача край тъчлинията". Тези три точки са от голямо значение. Затова е интересно и че една от новите цели пред Бундеслигата за привличане на аудитория са жените. Затова и "Дортмунд" печели толкова добре от допълнителните ценности, които Клоп носи със себе си.
- И как точно "Борусия" може да спечели от това?
- Колкото по-възрастно е едно общество, толкова по-важни стават ценности като сигурност, безопасност и семейство. В допълнение жените стоят зад ценности като комфорт, хумор и познанства, често допълнени с усет и фантазия. Юрген Клоп може да донесе тези ценности за "Дортмунд".
И това го прави толкова важен и цената му расте многократно, защото въпреки факта, че най-вече е добър мениджър, той носи със себе си и нови ценности. Клоп е допълнителна фигура, с която хората да се оприличат, магнит за млади футболисти и стероидна инжекция за журналисти, както и твърда котва на доверие за спонсорите. Така че извън уменията му на треньор, той е пет пъти по-важен за клуба като бранд.
- Но Клоп не отстоява ли ценности като кураж вследствие на импулсивността си, на своите емоции и позитивната си екстравагантност? Ако сте забелязали колко разчита на млади футболисти без опит, то куражът му трябва да е доста голям?
- Внимателно. Трябва да се направи граница между това какви ценности са важни за Клоп в живота и това какво представя пред хората. Едното е важно за "какво", а другото за "как". Той е много емоционален, така е. Но аз определям екстравагантността по различен начин: тя съдържа някакъв вид блясък, а Клоп не притежава това. Той е уникален, защото е независим. Може да изглежда екстравагантен, но не това е важното за него. Фактът, че залага на млади футболисти е смело решение, но е въпрос и в каква роля ги поставя, така че важно е "как".
- Но признавате, че има смелост. Все пак заложи на най-младата защитна двойка в историята на Бундеслигата с пристигането си в "Дортмунд".
- Той дълги години бе в "Майнц 05", но очевидно показа лоялност и към "Дортмунд" за доста голям период от време. Може би очаквате да видите големи абзаци в биографията му за смелите ходове, които е направил и които сигурно карат хората да си кажат: "Виж какви необичайни ходове е направил". За мен той не изглежда като човек, който трябва да рискува. Когато поставим куража в пространството с ценностите, то това се отнася за хората, които считат всеки ден от живота си за скучен и се поставят постоянно под заплаха.
Не това е впечатлението, с което оставам аз от Клоп. Вярвам, че той отлично знае какво прави и е уверен в себе си. И за да се върнем към ценностите – той идва от зоната на "сигурност" и добавя "лекота". Разбира се, това изисква и малко смелост, но не може да е основен елемент. Същото важи и за импулсивност, още едно "как". Това е вградено в характера му, но не е от огромна стойност за него.
- Освен "Дортмунд" от него са се интересували и други клубове през 2008 г. Нека спекулираме малко – къде другаде би паснал Клоп?
- Спонтанният ми отговор би бил "Вердер" (Бремен), защото е клуб, който е близък до "Борусия" (Дортмунд) като бранд. "Вердер" стои зад приятелство, семейство, лоялност, солидарност и сигурност. Това е и причината мениджърът Томас Шааф да остане в отбора и след разочароващия сезон 2010-2011 ("Вердер" приключва на 13-то място и известно време е в зоната на изпадащите). Когато споменатите ценности се толерират на едно място, то спадовете не са такъв проблем. Клоп не би паснал добре в "Байерн", защото техните ценности стоят на съвсем друго място – с доминация, сила, гордост и с мотото им "ние сме това, което сме".
- А за други отбори от Бундеслигата?
- "Байер" (Леверкузен) също не е подходящ, защото поставям този клуб при ценности като функционалност, логика, дисциплина, дълг и аскетизъм. Днес разбира се, "Шалке 04" е немислим вариант заради съперничеството с "Дортмунд", но ако не бе преминал в "Борусия", то би могло да успее и там. Но "Шалке" е рисков бранд според мен. Разчитам много носталгия, дом и приятелство, но също така екстравагантност, индивидуалност, самоцел – така че и малко блясък. Трудно е да се оцени и със сигурност нямаше да постигне толкова успехи, колкото с "Дортмунд".
- Казвате, че Клоп е "котва на доверие" за спонсорите. Кои рекламодатели биха работили добре с него?
- Това ще са тези, които се нуждаят от неговата лекота и които идват от доста сигурна база, може би семейни компании, евентуално дори банки, изненадващо. Мисля си за места, където няма много "емоционалност", които към момента изглеждат дори суховати. Застрахователни компании могат да спечелят от Клоп като рекламен партньор, както и недвижими имоти или енергийни доставчици. Може би и медии, където хората могат да си кажат: "Вижте, нашият Клоп чете това или гледа онова". Предвид изражението му, той винаги би бил добра реклама за паста за зъби Клоп има свързващо влияние, защото стои към приятелството, семейството и лоялността. Така че основният въпрос е: къде имате чувството, че принадлежите?
- Предвид свързващия елемент, може би ако говорим буквално, една реклама за лепило също би била добра, но за да сме сериозни – каква е оценката ви за бранда на Клоп и колко добре съвпада той с "Борусия" (Дортмунд)?
- Съвпада 100 процента – както за Клоп, така и за връзката му с "Борусия" (Дортмунд). И точно това прави неговата марка толкова убедителна – външният вид кореспондира с вътрешните ценности.