Европейски съюз на танца

Как съвременният танц да попадне в полезрението на най-високите нива в йерархията на Европейския съюз? Как да се превърне в средство за творческо и социално развитие на местно и общоевропейско ниво? Може ли танцовото изкуство да генерира така нужния общ контекст на единомислие и единодействие, а фестивали от континента да обединяват ресурси, знания, капацитет и идеи, за да изпълнят още повече със съдържание думи като "многообразие" и "равен достъп до култура"? Създаването на първата Европейска асоциация на фестивалите за съвременен танц е сред възможните начини и съвсем скоро ще стане реалност.
Това е една от многото новини, идващи в последните дни от Пловдив, където в работни дискусии участваха европейският комисар с ресор "Култура" Мария Габриел, артистичният съветник на знаковото Биенале на танца в Лион Беатрис Хорн, директорът на Dublin Dance Festival Бенджамин Перше и още представители на водещи европейски трибуни на танца. Техен домакин бе екипът на фестивала One Dance Week, а неслучайно обявяването на инициативата стана в рамките на събитието, чието 13-о издание започна с 4 последователни премиерни дати на най-новия спектакъл на гръцката суперзвезда Димитрис Папайоану "Напречна ориентация".
В пресконференцията за представяне на инициативата в дом на културата "Борис Христов" се включи и заместник-кметът на Пловдив по културата Пламен Панов. Той описа Пловдив като град на фестивалите, визирайки трите големи проекта, които са част от програма "Наследство" на ОФ "Пловдив 2019" - рок фестивалът Hills of Rock, оперният фестивал Opera Open, както и One Dance Week. Ето защо според него Европейската асоциация на фестивалите за съвременен танц се заражда на правилното място - под тепетата.
Директорът на фондация "ЕДНО за култура и изкуства" Асен Асенов изтъкна, че една от целите на бъдещата асоциация е да постави съвременния танц като приоритет в дневния ред на ЕС.
Защо е необходимо такова обединение?
Танцът е доказал своя потенциал не само да събаря разделенията между хората и да коментира наболели теми, но и да съществува пълнокръвно като индустрия. Сред съставните й елементи са артистичните колаборации, подготовката на проекти, международните копродукции, турнетата и, разбира се, пълните зали. Ейми Фий от шведския Dance Centrum разказа, че танцовото изкуство е второто най-посещавано, изучавано и въвличащо изкуство в ЕС, след музиката.
Въпреки това секторът среща сериозни предизвикателства. Част от тях произтичат от пандемията и ограничителните мерки против коронавируса, но други са свързани с актуални политики като устойчивото развитие и опазването на околната среда в ЕС. Поглед в бъдещето подсказва, че стремежът за намаляване на вредните емисии ще промени функционирането на сектора - от мобилността на артистите и пътуването на тежкотоварна техника с декори до хартиените брошури и енергийната ефективност на сцените.

Ако опитаме да съставим точна карта на съвременната танцова сцена в Европа, навярно ще се окаже, че задачата е почти невъзможна. Само във Франция танцовите фестивали са над 100, в Испания - 25, Италия - 20, Норвегия - 6, и така нататък. Именно фестивалите са основните генератори на енергия за промени и иновации, тъй като в рамките на определен период от време концентрират множество събития и съпътстваща програма от обучения, дискусии и други визионерски платформи.
Всеки фестивал се справя с предизвикателствата по един или по друг начин, а когато техният опит и добри практики се акумулират, резултатът би трябвало да е добър за всички, особено имайки предвид различните модели на функциониране на сектора в европейските държави. Новите инициативи на ЕК за възстановяване, иновации и зелена икономика също дават тласък на сектора да се насочи към сътрудничество и общи проекти за още по-голямо качество и разнообразие на продукциите, за още по-доволна публика.
Пътят на инициативата
Идеята за Европейска асоциация на танцовите фестивали се ражда при създаването на Big Pulse Dance Alliance, партньорски алианс на 12 утвърдени европейски танцови фестивали и институции. Българският представител в мрежата е One Dance Week, а останалите участници са: Tanz im August (Германия), Dance Umbrella (Великобритания), Dublin Dance Festival (Ирландия), Julidans (Холандия), New Baltic Dance (Литва), Torinodanza Festival (Италия), Zodiak - Side Step Festival (Финландия), Sismograf Dance Festival (Каталуния - Испания), Tanec Praha (Чехия), CODA - Oslo International Dance Festival (Норвегия) и Danscentrum Sverige (Швеция).
Засега сигурен участник в Европейска асоциация на танцовите фестивали е и Биеналето на танца в Лион. Тепърва ще се присъединяват още европейски фестивали, тъй като интересът е огромен, стана ясно още на пресконференцията. Стартът на асоциацията е бил предвиден за 2023 година, но се очаква да стане факт още през февруари догодина, да се изработят учредителните документи на платформата и да се пристъпи към юридическата й регистрация със седалище в Амстердам. Проектът ще се финансира от европейски и други донорски програми, частни спонсори, общини и от самите организации.
Танцът е толкова голям, колкото са големи мечтите му
Основната цел на ядрото от организации в Big Pulse Dance Alliance е да подкрепят кариерното израстване на утвърдени или млади хореографи, така че да достигнат до по-големи сцени - там, където до момента не са работили, респективно и до нови публики. Засега са селектирани 4 артисти, чиито творби застъпват половото, възрастовото, тематичното и естетическото разнообразие на танцовото изкуство. Артистите са избрани на конкурсен принцип сред 260 кандидати.
Те са Амала Дианор (Сенегал), Уна Дохърти (Северна Ирландия), очакваната в Пловдив Силвия Грибауди (Италия) и Марко да Силва Ферейра (Португалия). И четиримата хореографи ще създадат нови спектакли с подкрепата на Big Pulse Dance Alliance, като Уна Дохърти, носител на "Сребърен лъв" за млад талант от Венецианското биенале на танца 2021, е избрала да работи не само с професионални танцьори, но и с аматьори - тинейджъри.
Отделно от това мрежата ще обяви и отворена покана за артисти, които да създадат 3 представления за открито, а идеята е публиката да има безплатен достъп по тях.
Ще търсим връзки между танцовия с другите културни сектори, ще изграждаме мостове с технологиите, ще осигурим подкрепа за разнообразието и равния достъп до култура на публиките. Ще създадем и Европейски награди за съвременен танц, които ще се провеждат в различни държави всяка година.
Мрежата ще събира данни за функционирането и развитието на танцовата сцена, така че да бъдат формулирани нови предложения за развитие на сектора.
Бюджетът на Big Pulse за артистично развитие и програма е около 2 милиона евро до 2024 г. Това финансиране е осигурено чрез проект по Програма "Творческа Европа" на ЕК. Отделно, още 2,3 милиона евро ще бъдат осигурени от партньорските фестивали.
Мястото на танца в европейския дебат ще се осигури и чрез експертен обмен между професионалистите в мрежата, менторска програма за управление на проекти и други дейности, застъпени в проекта Big Pulse. Всичко това е сериозна заявка, че обединението ще помогне съвременният танц да бъде още по-смел, интересен, въздействащ и още по-близо до европейските публики.