Напрежение в БНР заради изтичащия договор на диригента на симфоничния оркестър

Напрежение между по-голямата част от музикантите от Симфоничния оркестър на БНР и ръководството на обществената медия предизвика изтичащият договор на диригента му Марк Кадин.
В последните няколко дни оркестрантите събират подписка, в която призовават генералния директор на общественото радио Милен Митев да остави досегашния диригент на поста.
Основание за недоволството им е, че всъщност обявяването на конкурс за този пост е прецедент в историята на оркестъра. Според тях в международен план също няма такава практика.
В част от реномираните световни оркестри диригентите биват назначавани и освобождавани по предложение на бордовете на въпросните културни институти. Диригентите на оркестри на обществени медии обикновено са доказани имена и изявени професионалисти, които допринасят за авторитета на съответния симфоничен състав. Те се канят, а не се назначават с конкурси.
По информация на "Дневник" генералният директор на БНР е пуснал за вътрешно обсъждане изискванията и критериите за предстоящия конкурс. Но реално дискусия върху тях не е имало, като за отговор е даден твърде кратък срок, а комуникацията се извършва по електронна поща.
Освен това според музикантите проблемът е, че тези критерии са изключително занижени и са писани от "администратор за администратор", без по никакъв начин да отразяват спецификите на творческа структура, каквато е Симфоничният оркестър на БНР.
Според оркестранти, подписали искането за оставяне на досегашния диригент Кадин на поста, проблемът дори не е толкова смяната му, колкото това, че с подобни изисквания на този конкурс не би се явил никой уважаващ себе си музикант.
Писмото на оркестрантите е изпратено до генералния директор Милен Митев, до управителния съвет на БНР, до Съвета за електронни медии, до комисията по култура в Народното събрание и до министъра на културата. То е подписано от около три четвърти от щатните музиканти в Симфоничния оркестър на БНР.
Ето и пълния му текст:
Уважаеми госпожи и господа,
обръщаме се към вас по повод предстоящото изтичане на трудовия договор на Главния диригент на СО на БНР, г-н Марк Кадин. Ние, оркестрантите от Симфоничния оркестър, искаме да изразим своето мнение за изминалите пет години съвместна работа с нашия настоящ диригент.
Това беше действително труден период за всички нас, поради редица обективни обстоятелства - ниски заплати, малко странични участия на оркестъра, няколко смени на директори на Музикалната къща, а накрая и пандемията COVID-19.
Въпреки всичко това, Марк Кадин не само остана при оркестъра, но се превърна във фактора, създаващ необходимата за творческата ни дейност атмосфера - спокойствие, взаимно уважение, не толериране на интриги от вътрешно и външно естество, и най-вече - изключително професионално отношение към нашата дейност.
През тези години имахме концерти, които включваха рядко изпълнявани произведения и прекрасни солисти, много от които млади, изгряващи таланти, лауреати на международни конкурси. Участвахме и във всички български фестивали, макар и в условията на пандемия.
Марк Кадин организира и турне на оркестъра в Южна Корея, което беше отразено с блестящи рецензии. По отношение на звукозаписната работа, която е нашата основна дейност, Марк Кадин показа много прецизност и умения, чрез които успя да надгради досегашната практика на Симфоничния оркестър.
Това може да се чуе от направените в този период записи, предимно на музика от български композитори. През целия този пет годишен период Марк Кадин работи постоянно и неотлъчно с оркестъра - професионално, с нужното уважение и разбиране. Изградихме помежду си доверие на едно изключително ниво - и в професионален, и в човешки аспект.
Можем да кажем, че към момента има необходимата синергия между оркестър и диригент. Излишно е да ви убеждаваме колко важно е това за нашата творческа дейност. В тази връзка, считаме за крайно неприемлива идеята да се прави конкурс за Главен диригент поради следните причини:
1. За над 70 години от създаването си досега, такъв прецедент няма - винаги са канени изявени български диригенти, а за първи път преди 5 г. и чуждестранен.
2. Световната практика, засягаща подобни на нашия състави е същата - да се канят прочути, доказали се имена.
3. Недопустимо е външно жури, свързано с Министерство на културата, което няма отношение към спецификата на нашата работа, да оценява качествата на кандидата за главен диригент, прокарвайки конюнктурни или политически интереси.
Като имаме предвид принципно сложните взаимоотношения между диригент и оркестър и оценявайки високо съвместната ни работа досега, изразяваме нашето категорично желание договорът на Главния диригент на СО на БНР г-н Марк Кадин да бъде продължен. Нека не разваляме нещо хубаво, доказало се във времето. Нека, на фона на хронично ниските заплати, запазим добрата атмосфера на взаимно уважение, доверие и професионална колаборация между най-голямата структура в БНР и нейния творчески ръководител.
Следват 82 подписа на оркестранти.
"Дневник" се свърза с генералния директор на БНР, за да го попита защо сега се организира конкурс за нов диригент на симфоничния оркестър, при положение че досега няма такава практика. Той отговори, че след като договорът на настоящия изтича, желанието на ръководството е да потърси най-добрата перспектива за бъдещето на оркестъра. Според него това би се постигнало с конкурс.
Той заяви, че не е вярно, че е световна практика да се кани диригент. Практиките били различни и на едни места се канят утвърдени имена, а на други се подбира между няколко такива.
Във връзка с притесненията на оркестрантите, че тяхното мнение по казуса ще бъде неглижирано, Митев обеща, че то няма да бъде подминато и ще има дискусия по темата. Той заяви, че е предложил такова вътрешно обсъждане на изискванията и критериите за предстоящия конкурс, но в отговор е получил писмото в защита на сегашния диригент.
По думите на генералния директор на БНР критериите и изискванията за конкурса за диригент на симфоничния оркестър подлежат на промяна и мнението на музикантите в него ще бъде взето предвид.
Напрежение около поста на диригент на радиооркестъра не се натрупва за пръв път в БНР. Предишният, заемал поста - Росен Гергов, бе отстранен със скандал само година след назначаването му, а оркестрантите тогава също правиха подписка в негова защита. Те обвиниха за конфликта с Гергов ръководителя на дирекция "Музикална къща" в БНР Теодосий Спасов.
Името на Спасов и този път се споменава като част от казуса с отстраняването на Марк Кадин след изтичането на договора му. А генералният директор Милен Митев е обещал и за поста на директор на дирекция "Музикална къща" да бъде насрочен конкурс.