Олга Токарчук: Уважавам българската публика, защото усещам, че ме чете внимателно

Олга Токарчук: Уважавам българската публика, защото усещам, че ме чете внимателно

Олга Токарчук в София
Олга Токарчук в София
След пауза от 8 години вчера в България отново пристигна емблематичната полска писателка Олга Токарчук, носител на Нобелова награда за литература за 2018 г.
Днес в 11.00 ч. на тържествена церемония в аулата на Ректората на Софийския университет "Св. Климент Охридски" тя получи почетното звание "доктор хонорис кауза". А от 19.00 ч. в "Топлоцентрала" ще се проведе писателски разговор между Олга Токарчук и Георги Господинов. Двамата автори ще дискутират различни художествени аспекти на творчеството си и отражението на социалните и политическите явления върху тяхната работа.
В събота, вторият ден на събитието с нейно участие "Литературни срещи", програмата ще продължи от 18.00 ч. чак до 1.00 ч. с лабиринт от различни елементи, които ще позволяват лични, интересни и съвсем неочаквани срещи с литературата, в които публиката ще е активен участник.
Подробности за програмата можете да прочетете тук.
Олга Токарчук: Уважавам българската публика, защото усещам, че ме чете внимателно
След пристигането си Олга Токарчук даде пресконференция пред няколко български медии, сред които беше и "Дневник", в която коментира актуални литературни и геополитически теми. Ето основните моменти от срещата с нея.
България и българската публика
"Много бих искала да ви благодаря и да ви кажа, че за мен е огромно преживяване да съм отново в България след 8 години и винаги съм се отнасяла с голямо уважение към българския читател, защото ми се струва, че тук аз съм четена много внимателно. И много се вълнувам за това пътуване", каза полската писателка пред журналистите.
Войната в Украйна
Напоследък разбрах, че човекът не се е променил особено през последните 100 години. Мислех, че през Втората световна война сме научили едни важни уроци, които ще ни предпазят от насилието и от злото. Аз съм шокирана, че войната избухна и че изглежда по този начин. Живели сме в илюзия, че сме по-мъдри, по-добри от нашите предци, които са преживели Първата и Втората световни войни. Не, не сме.
"Тази война е патриархална, това е война на мъже, които са свикнали да налагат своята воля на по-слабите, които са свикнали, че решение на всеки конфликт е насилието, които не виждат нищо лошо в това изнасилването да се използва като оръжие, като танк. Темата за жените винаги ме е интересувала от първата ми книга. Последната ми книга е посветена на това до каква степен е вкоренена мизогинията в нашата култура и нашата цивилизация", сподели носителката на Нобелова награда за литература.
Тя каза, че напоследък често си задава въпроса какво се случва с нас в един свят, в който постоянно сме бомбардирани с информация, която няма как да проверим със сигурност? Според авторката най-важната война днес е това да имаме достъп до правдива информация. Токарчук сподели, че най-големият шок, който е преживявала през последните няколко години, е това как пропагандата е в състояние да влияе на хората и да променя цялостния им поглед върху света.
"В по-малка степен аз наблюдавам това по време на правителствата на "Право и справедливост", това е една популистка партия в Полша, която използва пропагандата за своите цели", разказа тя. "Например те казват: "Уважаеми дами и господа, имаме факти, а имаме и разкази." Това много напомня на говорителката на Тръмп, която казва: "Имаме факти и алтернативни факти." И сега виждаме как руската пропаганда създава един цялостен фалшив образ на света, в който вярват милиони хора и в името на който всеки ден от другата страна умират 300 души. Аз разпознавам този проблем, но изобщо не мога да кажа какво трябва да се направи в тази ситуация."
Руската литература
Олга Токарчук обясни и нейната позиция по въпроса с появилите се след началото на руската агресия в Украйна призиви за бойкот на руската култура на някои места в Европа и САЩ:
"Не знам дали сте говорили тук, в България, за апелите за бойкот на руската литература като един вид бунт срещу войната. Мога да ви споделя два аргумента за това защо си струва да се чете руска литература. Първият е свързан с познанието - за да разберем всичко ирационално, което се случи, този ирационален бум, и също така отношението на руското общество към войната, и всичко, което се случва там, ние трябва да четем руска литература.
Вторият аргумент е свързан с бъдещето. Тъй като Украйна е двуезична държава, там се говори и руски и украински, след упадъка на Русия след тази война който упадък е неизбежен, Украйна ще бъде тази държава, в която руската литература ще се запази. Защото в Русия просто няма да има вече кой да се грижи за това. Двата аргумента са много противоречиви, но понякога аз мисля за това като автор. Ако, например след сто години в Полша на власт дойде тиранин, който ще нападне България, това ще бъде ли повод моята книга "Дом дневен, дом нощен" да бъде изгорена публично?"
Собственото творчество
"Аз пиша по такъв начин, че използвам езика, за да изграждам образи", сподели авторката. "Ние живеем в свят от образи и всъщност се стремим и отиваме към все по-непосредствено преживяване на реалността. Нашите деца и внуци всъщност вече живеят в света на компютърните игри, в света, в който ние непосредствено преживяваме реалността. Но все пак аз все още мисля, че цялата литература и писането е за това, за да се създадат разкази. За да се създават наративи, които след това ще се превръщат в образи. И може би след 50 години те ще се превръщат в непосредствено преживяване. И колкото по-изтънчен, детайлен и съвършен бъде този език, толкова по-съвършени ще са и тези образи.
Олга Токарчук: Уважавам българската публика, защото усещам, че ме чете внимателно
Според Токарчук емпатията е основен инструмент на всеки писател и без нея няма как да се създават образи и герои. Тя разказа за начина, по който се заражда творческият процес при нея:
"Правя такива упражнения, когато пътувам и когато съм в държава, чиито език не разбирам, а най-добре - когато не разбирам и азбуката на тази държава. Тогава се разхождам из града и тогава преживяването ми е много първично - аз чета хората по техните изражения, по техните жестове, как се обръщат един към друг, по какъв начин говорят, как се радват, как изразяват тъга. И тази липса на разбиране на езика ми носи едно облекчение. Тогава ми се струва, че се докосвам до една истина, която иначе е замъглена от цялата информация, която ни носи езикът. Мисля, че добро упражнение при писането е да ти е скучно. Обичам да ходя на скучни срещи на автори или на лекции. Тогава аз съм закотвена на един стол, не ми е удобно да изляза и имам чувството, че най-после съм сама със своите мисли."
Настоящето на литературата
"За да се напише една страница, трябва да се прочетат хиляди", каза полската писателка на въпрос за тенденциите в съвременната литература. "Това, което наблюдавам днес като читателка - това опростяване на езика, тази липса на финес - причината за това е, че младите хора четат много по-малко. Мисля, че си струва да се връщаме към литературата, писана преди сто и повече години, тогава, когато хората още не са били глобализирани и са преживявали света сами и в зависимост от своята индивидуалност. Тази литература е изпълнена с една много сериозна чувствителност и един интерперсонален гений, който ние в момента губим."
Олга Токарчук обясни, че добре си дава сметка, че литературата се променя, тъй като самите хора се променят и започват да имат различен поглед върху света. "Не очаквам да се появи някой Пруст в следващите няколко години, каза тя, но ми се струва, че има други преживявания, които трябва да бъдат описани и с помощта на това да бъдат преживени от повече хора и повече хора заедно да мислят за тези преживявания. Мисля за паноптиковата реалност, в която живеем. Философът Джереми Бентам измисля паноптикума като един затвор, в който всеки от нас постоянно е наблюдаван. И ние живеем в тази реалност. Ние постоянно се снимаме, постоянно се гледаме в "Инстаграм", във "Фейсбук", постоянно се наблюдаваме, постоянно гледаме други милиони лица и постоянно сме наблюдавани."
"През литературата със сигурност се бунтуваме и много пъти е било така, че литературни творби са довеждали до промени и до създаване на нови идеи. Много интересно е това, че някои творби, които в съвремието си са смятани за изключително бунтарски, изключително предизвикващи противоречия, след това те изведнъж заглаждат своите ръбове и стават едно приятно четиво. Така че мисля, че е типично за литературата, че винаги трябва да се пише една крачка напред, да се пише за това, което не е очевидно, да се търсят различни гледни точки."
Бъдещето на литературата
"Имам в Полша един приятел писател, който вече обяви, че спира да пише, а се пренася в сферата на компютърните игри", разказа тя. "Аз не смятам, че това е нещо лошо. Защото в компютърните игри ние можем да разказваме по съшия начин, както разказваме от хиляди години, всички тези теми, за които пишем, могат да се появят в игрите. Но не бих искала това да се изисква от мен. Преди почти 3 месеца аз станах баба и мисля, че вече окончателно съм част от това поколение на романите."
Една сутрин се събудих много изплашена, че в света, в който живеем, ще трябва да сменя професията си, защото вече художествената литература няма място в него. Защото хората изгубиха вярата си в художествената литература, започнаха да мислят, че тя по някакъв начин е злонамерена и свързана с нещо лошо.
Авторката припомни, че преди 10 - 20 години се е наблюдавал бум на документалната литература, а в Полша едва ли не всички писатели са започнали да пишат репортажи и документална проза. Тогава тя е решила, че ставаме свидетели на смъртта на реализма в литературата.
"Защото ние писателите вече няма да можем да описваме света по стендаловския начин, нашата литература да е един идеален образ на света едно идеално огледало. Мисля, че трябва да браним художествената литература, защото тя е изключително мощна и тази мощ идва от митовете и басните, и тя не трябва да участва в състезание при описването на реалността. В последната ми книга и в моите размисли по отношение на писането, аз подчертавам художествеността на художествената литература. И мисля, че вървя към един сюрреализъм, играейки си с художественото слово, с фикцията, с това, което не е реално. И всъщност аз дискутирам с реалистичната литература и показвам по колко изкуствен начин е конструиран този реализъм. И аз се надявам фикцията, измислицата, художествената литература да преживее. Защото дори най-сериозните от нас имат в себе си едно любопитно, ексцентрично дете, което иска да научи повече", завърши Олга Токарчук.