Изложба "Жените художници" в българското изкуство от 20-те и 30-те години на ХХ век

Софийска градска художествена галерия

Изложба "Жените художници" в българското изкуство от 20-те и 30-те години на ХХ век

Творби на над 65 български художнички от периода между Първата и Втората световни война ще представи Софийската градска художествена галерия

  • Изложба на над 200 произведения - изящни и декоративно-приложни, открива в сряда (14 септември) Софийската градска художествена галерия. С нея екипът на галерията поставя началото на изложбения сезон с изследване на жените художници в българското изкуство от 20-те и 30-те години на ХХ в.

    Александра Мечкуевска (1907–1993)
    "Над Арда", началото на 30-те години на ХХ век
    офорт, акватинта, 26 х 31 см
    Музейна сбирка Националната художествена академия
    Изложба на над 200 произведения - изящни и декоративно-приложни, открива в сряда (14 септември) Софийската градска художествена галерия. С нея екипът на галерията поставя <a href="https://www.dnevnik.bg/sled5/izlojbi/2022/09/09/4389217_jenite_hudojnici_novi_horizonti_mejdu_dvete_svetovni/" target="_blank">началото на изложбения сезон</a> с изследване на жените художници в българското изкуство от 20-те и 30-те години на ХХ в. <br /><br /><em>Александра Мечкуевска (1907–1993)<br />"Над Арда", началото на 30-те години на ХХ век<br />офорт, акватинта, 26 х 31 см<br />Музейна сбирка Националната художествена академия</em>
  • Динамични и изпълнени с множество предизвикателства както по отношение на социалните, така и на художествено-естетическите измерения на културата у нас, междувоенните години са период от българската история, който дава възможност в пълнота да се изяснят редица многостранни процеси, чиято основа е поставена в края на ХIХ в.

    Вера Недкова (1908–1996)
    "Рибари", 1938
    смесена техника, платно, 120 х 104 см
    Градска художествена галерия "Борис Георгиев" – Варна
    Динамични и изпълнени с множество предизвикателства както по отношение на социалните, така и на художествено-естетическите измерения на културата у нас, междувоенните години са период от българската история, който дава възможност в пълнота да се изяснят редица многостранни процеси, чиято основа е поставена в края на ХIХ в.<br /><br /><em>Вера Недкова (1908–1996)<br />"Рибари", 1938<br />смесена техника, платно, 120 х 104 см<br />Градска художествена галерия "Борис Георгиев" – Варна</em>
  • Времето между Първата и Втората световни война има голямо значение при оформянето на съвременното общество, а този път погледът към него е насочен към мястото на жената творец и нейните проявления в изобразителното изкуство. Макар отделни аспекти от проблема да са разглеждани и представени в различна степен, едва днес е направен опит да бъде изграден единен разказ за професионалната реализация на жените художници от този период.

    Невена Мачева-Пиперкова (?–?)
    Стенна чиния, 30-те години на ХХ век
    червена глина, емайл, 25 см
    Частно притежание
    Времето между Първата и Втората световни война има голямо значение при оформянето на съвременното общество, а този път погледът към него е насочен към мястото на жената творец и нейните проявления в изобразителното изкуство. Макар отделни аспекти от проблема да са разглеждани и представени в различна степен, едва днес е направен опит да бъде изграден единен разказ за професионалната реализация на жените художници от този период.<br /><br /><em>Невена Мачева-Пиперкова (?–?)<br />Стенна чиния, 30-те години на ХХ век<br />червена глина, емайл, 25 см<br />Частно притежание</em>
  • В началото на 20-те години на миналия век внушителна група жени художници, преодолявайки консерватизма и традиционните обществени нагласи за ролята и мястото на жената, започват да се изявяват активно в областта на изкуството. Осъзната, целенасочена и в същото време отдадена на таланта си, жената творец от междувоенните години, погледната от дистанцията на времето, успява да извоюва своето място на художествената сцена.

    Вера Лукова (1907–1974)
    Натюрморт – цветя
    маслени бои, платно, 70 х 50 см
    Частно притежание
    В началото на 20-те години на миналия век внушителна група жени художници, преодолявайки консерватизма и традиционните обществени нагласи за ролята и мястото на жената, започват да се изявяват активно в областта на изкуството. Осъзната, целенасочена и в същото време отдадена на таланта си, жената творец от междувоенните години, погледната от дистанцията на времето, успява да извоюва своето място на художествената сцена.<br /><br /><em>Вера Лукова (1907–1974)<br />Натюрморт – цветя<br />маслени бои, платно, 70 х 50 см<br />Частно притежание</em>
  • Голяма част от творбите са създадени в периода 1919-1939 г. и представят широк спектър от жанрове и сюжети, групирани в няколко тематични линии: основаването и развитието на Секцията на художнички в България; "женското" творчество в контекста на организирания художествен живот у нас; жените художници в епохата на модернизма и не на последно място, активната работа в областта на декоративно-приложните изкуства, които допълват представата за дейността на жените художници по отношение на текстила, керамиката и художествената обработка на кожа. С цел обогатяване на историческия разказ, са представени архивни документи и специално подбрани книги.

    Васка Емануилова (1905–1985)
    Портрет на Петя Кръстева, 1934
    гипс, патина, 39 х 26 х 26 см
    Галерия "Васка Емануилова",
    филиал на Софийска градска художествена галерия
    Голяма част от творбите са създадени в периода 1919-1939 г. и представят широк спектър от жанрове и сюжети, групирани в няколко тематични линии: основаването и развитието на Секцията на художнички в България; "женското" творчество в контекста на организирания художествен живот у нас; жените художници в епохата на модернизма и не на последно място, активната работа в областта на декоративно-приложните изкуства, които допълват представата за дейността на жените художници по отношение на текстила, керамиката и художествената обработка на кожа. С цел обогатяване на историческия разказ, са представени архивни документи и специално подбрани книги.<br /><br /><em>Васка Емануилова (1905–1985)<br />Портрет на Петя Кръстева, 1934<br />гипс, патина, 39 х 26 х 26 см<br />Галерия "Васка Емануилова",<br />филиал на Софийска градска художествена галерия</em>
  • В изложбата са включени творби на над 65 художнички, като някои от тях са известни и добре познати, между които Вера Лукова, Вера Недкова, Екатерина Савова-Ненова, Елена Карамихайлова, Елисавета Консулова-Вазова, Султана Суружон и пр. А други, като Александра Мечкуевска, Дарена Георгиева, Елена Грънчарова, Маргарита Милиджийска, Райна Руменова, Надежда Делева, Цана Иванова-Бояджиева и още много, тепърва ще придобиват популярност и сред широката общественост.

    Роза Дайчева (1907–1968)
    Автопортрет, 1939
    маслени бои, платно, 90 х 65 см
    Художествена галерия "Елена Карамихайлова" – Шумен
    В изложбата са включени творби на над 65 художнички, като някои от тях са известни и добре познати, между които Вера Лукова, Вера Недкова, Екатерина Савова-Ненова, Елена Карамихайлова, Елисавета Консулова-Вазова, Султана Суружон и пр. А други, като Александра Мечкуевска, Дарена Георгиева, Елена Грънчарова, Маргарита Милиджийска, Райна Руменова, Надежда Делева, Цана Иванова-Бояджиева и още много, тепърва ще придобиват популярност и сред широката общественост.<br /><br /><em>Роза Дайчева (1907–1968)<br />Автопортрет, 1939<br />маслени бои, платно, 90 х 65 см<br />Художествена галерия "Елена Карамихайлова" – Шумен</em>
  • Проектът е съвместен между Софийска градска художествена галерия, Национална художествена академия (НХА), Държавна агенция "Архиви" и Фондация "Св. Пимен Зографски" – НХА и се реализира с финансовата подкрепа на Столична община, Национален фонд "Култура" (Програма за възстановяване и развитие на частни и културни организации), Програмата за научната и художественотворческа дейност на НХА за 2021 г. и 2022 г., "Аурубис България" АД и частни лица.
    Проектът е съвместен между Софийска градска художествена галерия, Национална художествена академия (НХА), Държавна агенция "Архиви" и Фондация "Св. Пимен Зографски" – НХА и се реализира с финансовата подкрепа на Столична община, Национален фонд "Култура" (Програма за възстановяване и развитие на частни и културни организации), Програмата за научната и художественотворческа дейност на НХА за 2021 г. и 2022 г., "Аурубис България" АД и частни лица.