Творческото дуо GUNIA: Станахме още по-уверени да говорим на света за Украйна
Творческото дуо от Украйна GUNIA Project се сформира през 2017 г. от Наташа Каменска и Мария Гаврилюк с мисията да запазят украинските национални ценности, да модернизират украинското изкуство и да покажат на света красотата на Украйна, като акцентират върху местни занаяти като керамика, плетене на ракита, декоративни пана и бродерия. Проектът вплита разпознаваеми елементи от традиционната култура в предмети със съвременен дизайн и търси нови форми на украинския стил. Наташа и Мария изследват традиционните занаяти, за да намерят тяхното приложение в съвременния свят на технологиите. През последната година техни артикули са представяни на папа Франциск, императора на Япония, Брижит Макрон и много други.
Ден преди петия Международен МЕЛБА симпозиум, за който гостуват в София, разговаряме с тях за създаването на дизайнерски занаятчийски продукти и за това как традиционната култура "тупти" се соъчетава със съвременния дизайн.
Наташа, първоначално работите в областта на модата. Разкажете ни за прехода към изучаването на древни украински техники и занаяти и защо дизайнът се оказа по-интересен за вас?
Н. К.: В един момент усетих, че модата вече не ме вдъхновява. С времето установих, че все повече и повече дрехи се произвеждат с единствената цел да се увеличават продажбите. Тези процеси престанаха да ме вдъхновяват, защото не кореспондират със сетивата и с философията на устойчивостта. Вярвам в уникалността на предметите и дрехите.
Винаги съм мечтала да създавам обекти с история - продукти, които не следват модните тенденции и не се променят на всеки три месеца. Мечтаех да създавам изключителни продукти, които да искаш да запазиш в гардероба си не за един сезон, а за дълги години и да ги предадеш на децата си.
Това е личният ми подход и отношението ми към модата като цяло. Затова реших да следвам модата в този формат, в който аз я разбирах. И тогава в живота ми настъпи етап на дълбоко преосмисляне на значенията. Това беше дълго лично пътуване и преосмисляне на индустрията, на досегашната ми работа и същевременно потапяне в изучаване на украинската култура и занаятчийство, търсене на майстори, на устойчиви материали и методи на производство. Това беше пътят, който ме доведе до проекта GUNIA.
Защо GUNIA? Какво приложение намира думата в традиционната украинска култура и какво означава за вас?
М. Г. и Н.К.: Името на проекта ни произлиза от украинската дума "гуня" (дебела горна дреха от груб вълнен плат - бел. ред.) Всъщност това беше първият продукт на нашия бранд - автентично кожено палто от овча вълна, създадено на ръчни машини в продължение на седмици. За първи път се натъкнахме на тази техника, докато изучавахме Карпатите и местните традиции. Щом видяхме традиционното палто, веднага поискахме да се запознаем отблизо с техниката на производство, а по-късно и да я приложим в съвременния свят.
Какво вдъхновява вашето креативно дизайнерско мислене и какви източници и средства използвате в провеждането на етнографските си изследвания?
М. Г. и Н.К.: Прекарваме много време в проучвания и търсене на вдъхновение. По време на тези търсения ходим на пътувания из Украйна, посещаваме музеи и се запознаваме с различни артисти и етнографи. По време на пътуванията ни се сближаваме с местните жители и ги разпитваме за техния живот, както и за живота на техните семейства или приятели.
Проектът GUNIA е нашият начин да научим повече за скритата украинска идентичност, история и символика. |
Всеки човек, който купува артикули от нас или просто разглежда колекциите ни в социалните медии, мигом се потапя в познанието за това какво е вдъхновило съответната колекция. Това е мисията, която следваме - да повдигнем завесата на украинското културно наследство.

Работата ви е дълбоко повлияна от традиционните украински занаяти. По какъв начин включвате препратки към украинската култура в творбите си?
М. Г. и Н.К.: Всяка колекция на GUNIA носи със себе си лична история, малък детайл, който ни е вдъхновил в търсенето на нови перспективи. Често работим с т.нар. наивно изкуство, интуитивната архитектура или скулптура. Използваме различни методи за интерпретация, като например форми или илюстрации, доближаващи се до суровото, самоуко изкуство.
Как войната в Украйна (практически и концептуално) се отразява на дизайнерската общност и пазар и какво се промени през последните месеци?
М. Г. и Н.К.: Войната силно повлия на всички процеси, тъй като през първите месеци беше трудно за всички да се съсредоточат. Всички дизайнери започнаха да използват знанията си в областта и възможностите за доброволчество. Сега повечето от тях са възобновили дейността си и са се върнали към професията си. Но за съжаление има и много хора, които преустановиха работа, а има и такива, които се преориентираха и започнаха работа на чуждия пазар.
Що се отнася до нас, ние отделяме много внимание на чуждестранната аудитория, защото сме наясно, че чрез нашите продукти и дизайн можем да покажем и представим Украйна на света. Беше ни необходимо много време, за да поправим различни процеси, които бяха "счупени" покрай войната - например трябваше да намерим нови доставчици и партньори, да пренастроим производството и т.н. Но концепцията на нашия бранд не се е променила. Станахме още по-уверени в това, че говорим на света за Украйна.
Какъв вид съпротива могат да окажат дизайнът и изкуството в ситуации като настоящата?
М. Г. и Н.К.: Ние притежаваме силата да говорим за уникалността и красотата на Украйна. Разказваме и изобразяваме това чрез нашите продукти и дизайн идеи, с което привличаме вниманието на обществеността към нашата култура. По този начин показваме, че нямаме нищо общо с Русия.
Може да чуете Наташа Каменска и Мария Гаврилюк тази събота (5 ноември) на симпозиума МЕЛБА в София. Повече за него тук, а за програмата на всички събития около изданието на фестивала за 2022 г. - тук. |