"Легенди и романтични очаквания": изложба разказва за потопените села на България

На живо
Заседанието на Народното събрание

"Легенди и романтични очаквания": изложба разказва за потопените села на България

Потопената църква "Възнесение Господне" на някогашното село Живовци, язовир "Огоста"
Лина Гергова
Потопената църква "Възнесение Господне" на някогашното село Живовци, язовир "Огоста"
"Жителите на село Живовци вярвали, че заради изрисувания на стената на църквата дявол селото е било прокълнато и е подложено на изселване и заличаване. Всъщност този дявол, както и още няколко изображения, са изрисувани след изселването, когато църквата е използвана за декор за сцена във филма "Последно лято".
Тази история ни разказва етнологът гл. ас. д-р Лина Гергова - ръководител на екип от учени, които изследват потопените села на България. В периода от 50-те до края на 80-те години на миналия век в цялата страна има интензивен строеж на язовири, като при изграждането на част от тях се наложило много села да бъдат разрушени, а семействата - изселени. Екипът на проекта "Потопеното наследство. Село на дъното на язовира: миграции, памет, културни практики" тръгва по следите именно на тези заличени села. Учените изследват различни архивни документи, говорят с потомци на изселените семейства, набавят снимков материал, събират останали от някогашните села предмети. Изследването започва през 2019 г. и резултатите от него могат да се видят в рамките на изложбата "Потопеното наследство", която е достъпна в залите на Националния етнографски музей при Българската академия на науките.
Изложбата може да бъде разгледана до 30 септември. Тя е един своеобразен фоторазказ за потопените села на Бълария при интензивното строене на язовири. В рамките на изложбата могат да се видят и предмети, запазени от заличените села Елешница и Жребчево. А до края на годината ще бъде подготвен и албум, който ще се разпространява безплатно.
Дяволът на стената на живовската църква
Лина Гергова
Дяволът на стената на живовската църква
За строежа на язовир "Студен кладенец" са унищожени 11 села
В екипа на проекта има специалисти в различни области - етнограф, фолклорист, изкуствовед, музиковед и музиколог, географ и консултант, който е инженер хидролог и помага в разчитането на някои от документите. Първоначалната идея на е била да се изследват 12-13 язовира, които в процеса на работа се увеличават на 22. Лина Гергова казва, че не може да гарантира с абсолютна сигурност, че това е точната бройка на язовирите, при чийто строеж са заличени или преместени села, тъй като в България няма публична информация за историята на язовирите, както и чия собственост са.
"Нашето проучване, освен че целеше да установи кои са унищожените села, но и да проучи историята на самите населени места, защото за съжаление на много малко от тях са направени т.нар. спасителни проучвания, т.е. етнографски и фолклористични изследвания, преди тяхното унищожаване. В много случаи липсва исторически и снимков материал", разказва Лина Гергова.
Най-ранният язовир, който екипът е прочувал, е язовир "Искър". Цялостно изследване там е правено около 1953-1954 г. под ръководството на проф. Христо Вакарелски. При строежа на "Искър" са заличена селата Калково, Шишманово и Горни Пасарел. Проучванията там прави самият проф. Вакарелски, който събира подробни рисунки на етнографски предмети, обреди, както и интервюта. Именно на тези обширни описания се основават следващите проучвания.
Най-късният, който екипът е проучил и включил в изложбата, е язовир "Огоста" до Монтана. За неговото построяване са заличени селата Живовци и Калиманица, откъдето е родом писателят Йордан Радичков. Съдбата на Калиманица е увековечена в спомените на писателя, а село Живовци е много добре документирано благодарение на един от потомците на местните жители. За него Лина Гергова разказва, че селото е "изгубеният рай" и той винаги е някъде наоколо, за да разказва на заинтересуваните за съдбата на Живовци.
Най-много села пък са унищожени при строежа на язовир "Студен кладенец". При неговото изграждане са заличени 11 села, някои от тях с над 500 души население. Това е и един от най-проучваните язовири. Изследвания там е правила Мара Михайлова, която е местна краеведка. Лина Гергова отбелязва, че тя е говорила турски и това е много важно, защото там само едно село е било българско, а всички останали - турски.
Село Петлите, останало под язовир "Студен кладенец"
Архив на Института за изследване на изкуствата - БАН
Село Петлите, останало под язовир "Студен кладенец"
Архивите говорят
Важно е да се отбележи, че екипът е изследвал не толкова самата технология на строежите, а се е опитал да представи събраната информация по-антроположки и да разкрие любопитни факти. Лина Гергова обяснява, че още при обсъждането на строежа на съответния язовир се е разбирало кои села ще бъдат изселени, което е зависило не само от желанието за размера на язовира, а от даденостите на природата и финансирането.
"Язовир "Ивайловград" е интересен пример в това отношение. Решава се, че стената ще стига до една определена кота и всичко под нея трябва да се изсели. Село Малки Воден е било предвидено за цялостно изселване. В един момент обаче парите не достигат, понижават нивото на стената и решават, че половината села няма нужда да бъде разрушавана. Оставят само половината от селото и много хора напускат сами, защото като е било отрязано наполовина, самият организъм се е разрушил. В един момент вече не е имало нужда от църква, лекар и магазин, защото почти не е имало хора. В момента Малки Воден е много приятно курортно селце", разказва Лина Гергова.
От другата страна на Малки Воден пък се е намирало друго интересно село, което прави подписка, за да бъде изселено, защото то не попада под котата. И до днес не е залято, но всички обработваеми земи са залети и хората всъщност остават без препитание. То се е намирало в района на Маджарово, където освен с миньорство, хората могат да се издържат само със селско стопанство. Жителите правят подписка и ги изселват, а болшинството от тях са в квартал Болярово, Хасково.
Изучавайки историята на потопените села, екипът попада на архиви, които говорят много за това как са живели хората в миналото. Лина Гергова дава пример със село Горско Косово, което е било не напълно разрушено, а преместено заради строежа на язовир "Александър Стамболийски". Строежът на новото село започва още през 1939 г., преди Втората световна война, с германски инвеститори и инженери. След 1944 г. изграждането му е довършено от български и съветски работници. Новото село е в стил, напомнящ българска възрожденска архитектура, а къщите са били раздавани не според това, което хората са притежавали преди това, а според това от какво са имали нужда. В духа на социализма на по-малките семейства са били давани по-малки къщи и съответни по-големи къщи на многочленните семейства.
"Натъкнахме се и на друга много интересна информация. През 50-те и 60-те години минават комисии, за да опишат имуществото на хората и се оказа, че това е първото такова описание. Дотогава хората не са си делели земите и имуществото, а почти никоя жена не е притежавала нищо. От етнографска гледна точка това е един много интересен момент, защото чрез тази описи се разкриват процесите на унаследяване и семейни отношения. На по-старите описи пише "къща на два етажа", на други е изрично упоменато "клозет". Това са 50-те години, а част от семействата нямат тоалетни. Ние имаме една романтична представа за това време, а всъщност по тези данни виждаме, че става въпрос за едни доста изостанали в икономическо и инфрастуктурно отношение селища в рамките на едно все пак до голяма степен традиционно общество. Разбира се, има доказателства, че хората нарочно са държани неинформирани, защото е било ясно много години преди това, че там ще се строи язовир и че те ще бъдат заличени. Т.е. никой не си е направил труда да прокара добри пътища, да ги електрифицира, да прави водопровод, да разширява училищата", разказва Лина Гергова.
От архивните документи се разбира, че има голяма разлика между младите и по-възрастните във възприемането на изселването и строежа на язовирите. На по-младите изселването влияе добре, тъй като преди това те работят предимно на полето. След като ги изселват те попадат в по-големи селища и градове, където получават по-добри условия на труд. За по-възрастните обаче изселването е сериозна травма. В разказите на потомци много често се появява информация, че когато някой по-възрастен човек попадал на ново място, бързо след това издъхвал.
Язовир "Студен кладенец" днес
Лина Гергова
Язовир "Студен кладенец" днес
Легендите за потопените села на България
Наред с тази информация екипът на проекта се натъква на много поверия, защото историята на тези потопени села обикновено е обвита с различни легенди и романтични очаквания. Лина Гергова дава пример със село Бара, което е било изцяло разрушено с багери заради строежа на язовир "Александър Стамболийски". Селото е било смесено с българо-турско население, имало е и голяма ромска махала. Според една от легендите мрежите на рибарите "уловили" кръст от някогашната църква, но според стари снимки и разкази на потомци става известно, че в селото всъщност никога не е имало църква, а джамия. Въпреки това много хора след това са продължили да търсят "съкровища" във водите.
Може би най-известната потопена църква е от язовир "Жребчево", която постоянно потъва и изплува и стана декор на различни музикални клипове. Лина Гергова разказва, че въпросната църква всъщност не е на Жребчево, а на село Запалня. Село Жребчево, дало името на язовира, е останало дълбоко на дъното и до него не може да се стигне.
А защо от тези села остават предимно църквите? Отговорът на този въпрос всъщност се оказва много лесен. Лина Гергова разказва, че обществени сгради като църкви и училища често са били оставяни, защото те не са принадлежали на конкретен човек и затова никой не ги разрушавал. За самата нея най-интересната история около самия проект е също от язовир "Жребчево".
"Петър Цонев някога е бил изселен от Жребчево и посвещава живота си на това да запази спомена за селото - събира предмети, снимки и фолклорни текстове. Негова последователка в това отношение е дъщеря му Мими Цонева. Когато Петър издъхва, съпругата му и дъщерите му разпръсват праха му в язовира. След като и съпругата му издъхва, също разпръсват праха и във водата, въпреки че тя няма нищо общо с някогашното село. За мен тази история е много интересна, защото е показателна за това как личната семейна история и общностната се преплитат и образуват едно цяло, как тялото се свързва с водата", разказва Лина Гергова.
Всички тези любопитни факти и романтични истории са събрани в изложбата "Потопеното наследство". Можете да я разгледате в Националния етнографски музей при Българската академия на науките до 30 септември.