Златни маски, открити край Охрид, не скараха, а обединиха Скопие, София и Белград

Златни маски, открити край Охрид, не скараха, а обединиха Скопие, София и Белград

Три държави обединиха усилия да организират обща изложба, свързана с културно-историческото наследство. Нямаше да е странно, ако трите държави не бяха България, Северна Македония и Сърбия. Изложбата вече беше в Скопие, сега е експонирана в Националния археологически институт с музей (НАИМ) в София и предстои гостуване в Белград. "Требенище. 105 години от откриването на некропола при Требенище, 1918 - 2023 г" представя съкровището от некропола "Требенище" близо до Охридското езеро, където са погребани знатни воини, живели през VI-V в.пр.Хр.
Те са били положени в отделни гробове със златни маски на лицата, като тази на тракийския цар Севт III от могила "Светицата" до Казанлък, открита от Георги Китов. Маските са част от окултен ритуал за преминаване на душата на покойника в отвъдното. Некрополът от Требенище 2500 години е бил скрит в земята край пътя, който по-късно е част от известния римски път Вия Егнатия. Векове по него са минавали войски и търговски кервани и никой не е обръщал внимание на купчини камъни на метри от канавката, под които е било съкровището.
Български войници случайно го откриват
Първият богат гроб е открит случайно от български войници на 20 май 1918 г. През Първата световна война българската армия се бие в Македония и инженерна част е изпратена да укрепва пътя Охрид-Кичево в участъка между селата Горенци и Требенище. Докато вадят камъни, войници стигат до дървения покрив на гробна камера. На дъното й - златна маска, огромен златен съд, накити, кехлибар, шлем, керамика... Веднага е докладвано на окръжния управител на Охрид Евтим Спространов за находката. В града е командването на т.нар. Сборна дивизия, чийто началник щаб е полк.Димитър Мустаков. Освен генерал-щабна академия, той е завършил по свое желание и археология в Санкт Петербург.
Гробът е проучен по всички методически правила на тогавашната наука - стратиграфията е илюстрирана със снимки на всеки пласт. Двама от войниците - Илия Ацев и Никола Дарков, събират всички находки, които са подробно описани и номерирани. "После е имало намеци, че българите уж едно-друго..., но нищо подобно не е имало", изрично подчертава доц.д-р Христо Попов, директор на НАИМ на БАН пред "Дневник".
Археологът полк.Димитър Мустаков (в колата вдясно) с Евтим Спространов и български войници в Требенище.
НАИМ на БАН
Археологът полк.Димитър Мустаков (в колата вдясно) с Евтим Спространов и български войници в Требенище.
Богдан Филов, тогава директор на Народния археологически музей в София е уведомен и той незабавно командирова в Требенище чешкият изследовател Карел Шкорпил да продължи проучването. Открити са още шест богати погребения. През август 1918 г. българските войски отстъпват позиции на фронта и Шкорпил се налага да опакова и транспортира находките първо до Скопие, а после към София. Досега те са съхранявани във фонда на НАИМ на БАН.
Златна маска, открита от българските войници през 1918 г.
Златна маска, открита от българските войници през 1918 г.
Идва ред на сръбските проучвания
През 1927 г. Богдан Филов публикува в Берлин статия на немски за архаичния некропол при Требенище, който веднага става сензация за археолозите в цяла Европа. Районът на Охридското езеро тогава е в Югославия и там е изпратен сръбският археолог проф. Никола Вулич. Той открива още шест богати гроба на воини със златни маски, апликации и снаряжение. Находките са изпратени в Националния музей в Белград.
През 30-те години на ХХ в. Филов, Шкорпил и Вучич поддържат помежду си редовна кореспонденция за проучването на некропола Требенище.
След Втората световна война, през 50-те и 60-те години, некрополът и околностите се проучват от археолози от Охрид - Васил Лахтов, Владо Маленко, Петър Алчев, а по-късно и Паско Кузман. Те откриват десетки, но с по-беден инвентар гробове пак от VI-V в.пр.Хр. В някои има и човешки останки, докато в богатите гробове те липсват. Тези находки са в Института за защита на паметниците на културата и музей-Охрид и в Археологичския музей в Скопие.
Доц. д-р Христо Попов, директор на Националния археологически институт с музей и куратор на изложбата заедно с Кръстю Чукалев и Петя Пенкова.
Доц. д-р Христо Попов, директор на Националния археологически институт с музей и куратор на изложбата заедно с Кръстю Чукалев и Петя Пенкова.
Златните маски тракийски ли са
"Златните маски от Требенище се родеят с тракийските, открити от Китов, като ритуал, който показва високия статут на погребания. Маската от "Светицата" край Казанлък и от Далакова могила до Сливен са около 100 години по-късни от Требенище - от края на V век са и от началото на IV преди Христа", уточнява доц. Попов. Такива маски са намерени също около Солун и на Халкидическия полуостров.
Намерените човешки останки са били подложени на антропологични анализи. Те са открити неотдавна, в началото на ХХI век, разказва археологът
Калоян Праматаров от НАИМ. Той насочва вниманието към златна маска, открита от българите през 1918 г. На нея над носа между очите е изобразена пчела. "Тази маска загатва за особения статут на погребания. Пчелата е свещеното насекомо за Зевс, който (според митологията) е отгледан с пчелен мед. Тя се свързва и с Деметра, богиня на подземното царство, тоест при маска с пчела става въпрос за ритуал за преход между живота и смъртта, но това е само версия", обясни Праматаров.
Какъв е бил етническият произход на погребаните
Богатствата в гробните камери показват, че района на Охридското езеро е бил важно средище на основни маршрута в древността - от Адриатическото крайбрежие към Егейско море и Босфора, както и на север към Косово и рудниците в планините на днешна Босна и Херцеговина, обясни доц.Попов. Погребаните са били воини, които са контролирали пътя и прекарваните стоки.
"Затова намираме кехлибар от Балтийско море, стъкло и фаянс от Леванта, Близкия изток, Египет, от остров Родос, днешните Сирия и Палестина.
За етническия произход на погребаните знатни войни доц.Попов бърза да уточни - "Много хора биха искали да са македонци, но не са. Тракийски племена също е по-скоро спекулация. Вероятно са илирийски племена, които са преди македонската държава, преди тракийската държава на Ситалк да се разпростре през V в.пр.Хр. за кратко на запад", изрежда директорът на НАИМ.
Той смята, че не става въпрос за елинска култура, а по-скоро за западнобалканска с елински елементи, които са и в Тракия. "Самият некропол Требенище има още какво да разказва. Това, което сме показали е едно междинно актуално положение", уточнява доц. Попов.
Златна пластина, поставена върху дланта на покойния воин. На безименния пръст има златна халка.
Златна пластина, поставена върху дланта на покойния воин. На безименния пръст има златна халка.
Един от нас да беше казал "Не" и нямаше да има изложба
"Перо Арджанлиев, млад археолог от Охрид се свърза с нас и с колеги от Белград и предложи за предстоящата 100-годишнина от откриването на некропола (през 2018 г.), всички находки в музеите на трите държави, да се съберат в обща изложба", разказва доц. Попов.
Един от нас да беше казал "Не, няма да участваме" - дали Скопие, София или Белград, нищо нямаше да се получи. А ние си стиснахме ръцете, защото културно-историческото наследство е най-добрата политика и ако сме интелигентни, ще го разберем, настоява доц. Попов.
Така 100 години след откриването на съкровището от Требенище неговата история започва отначало - с подадена ръка между трите държави за широко сътрудничество.
"Повече от шест години труд не само на екипа на нашия Национален археологически институт с музей, но и на колегите и приятелите от Северна Македония и Сърбия. В тези години се сплотихме в едно ядро от 14-15 души от трите института - Народния музей в Белград, Историческия музей в Скопие и ние. Зад този проект е трудът на много повече хора", добавя Попов. Министерствата на културата и на образованието също помогнаха финансово и организационно, добави той.
В изложбата са включени два 15-минутни филма за некропола с български и английски надписи. Изработени са от австрийско филмово студио и те ще бъдат база за бъдещ пълнометражен филм не само за съкровището, но и за човешките истории, свързвани с неговото откриване. И филмът да се покаже в различни градове-културни центрове на Европа, обмисля доц. Попов. Оказва се, че щом споделяме миналото, чрез него се отваря общ път в бъдещето, заключава той.
Изложбата "Требенище" първо бе показана в Скопие - 2019 г., сега гостува в София до края на март, а през 2025 г. ще бъде в Белград.
Гробна камера от некропола Требенище, скрийншот от филма за изложбата.
НАИМ на БАН.
Гробна камера от некропола Требенище, скрийншот от филма за изложбата.