Ново училище за куратори - от кураторки

Ново училище за куратори - от кураторки

Ново училище за куратори - от кураторки
Център
Три от най-опитните български кураторки се събират заедно, за да създадат "Училище за куратори". Училището ще предостави възможност за теоретични и практически знания, а и работа по конкретни проекти, свързани с изкуството на световноизвестния тандем художници Кристо и Жан-Клод. Изкуствознание, съвременна философия и култура, художествени практики и междудисциплинарни колаборации предлага новият безплатен курс. Той ще се осъществява в срещи на живо и онлайн, според възможностите на кандидатите. Записването е до 5 февруари, а разходите са поети от организаторите.
"Дневник" се обърна към трите инициаторки - Маргарита Доровска (директор и куратор в Музея на хумора и сатирата (2016-2023) и Центъра "Кристо и Жан-Клод" в Габрово), Весела Ножарова (куратор на галерия Credo Bonum и на българското участие на Венецианското биенале за съвременно изкуство през 2007) и Светлана Куюмджиева (артистичен директор на "Пловдив 2019 - Европейска столица на културата").
Може ли всеки да бъде куратор? Към кого е насочен този курс?
Маргарита Доровска: Към хора с малко и дори никакъв професионален опит, които искат да се развиват професионално в тази сфера. Добре е да имат любопитство, визуална култура или способност да развият такава, интерес към съвременната култура и общество, аналитичност, внимание към детайла, трудолюбие, умения за работа в екип, отлична способност за комуникация.
Весела Ножарова
Галя Йотова
Весела Ножарова
Весела Ножарова: Аз бих добавила и задоволително ниво познания в областта на историята на изкуството. Дори и това, най-популярно и разпространено, би свършило работа. Известен художествен опит. Редовни посещения на музеи и галерии, следене на художествения живот на локално ниво.
Светлана Куюмджиева: Училището не е поставило ограничения за възраст или образователен профил на кандидатите. Разбира се, интересът към участие в една такава инициатива, ще означава сам по себе си, че те следят художествения живот и новостите в него, както и че имат базисно познание за тази професия, което е важно. Също е от значение, че и целият процес на обучение, който продължава над три месеца, ще отсее най-въвлечените и най-сериозните от участниците.
Какво липсва на сцената на съвременното изкуство в България, което би могло да се появи след вашето училище за куратори?
Маргарита Доровска: Надявам се, нови куратори. Иначе липсва добронамерен професионален разговор за изкуство. Всички сме тънкообидчиви и е по-лесно да мълчим. А изложбите и събитията ни няма как да стават по-добри без осмислянето както на силните, така и на слабите им страни. Ще ми се да има и по-ясни професионални стандарти на работа - това е една от задачите на училището, да говорим за етапите, процесите, документите, отговорностите, етиката на работа.
Весела Ножарова: Добре е сцената на съвременното изкуство в България да разширява своя периметър. Да сме по-склонни да посрещаме нови хора и като участници, и като публика. Да гледаме отвъд малкия балон, в който обикновено се движим. Понякога след такова училище излиза напред само един човек или двама, и това вече води до голяма промяна, дори може да доведе до нова вълна. Странно е, че такова училище за куратори не е имало от много години. Странно е, че курирането не се учи в нито един от художествените университети. Затова очаквам, че това малко усилие от наша страна ще доведе до видима промяна.
Светлана Куюмджиева: Напоследък като че ли липсват сериозни критерии как действително да се работи качествено и на ниво, каква е професионалната етика, която е нужно да се спазва, как общуват художници и куратори. Според мен липсва и авторитет в кураторската професия. По подразбиране тя е превърната в обслужваща и допълваща функция. Често липсва равностойно партньорство и тази хомогенна смес, която се получава при истинската работа върху един кураторски проект. Надявам се да успеем да създадем благоприятна среда за възстановяването на този баланс.
Маргарита Доровска
Росина Пенчева
Маргарита Доровска
Кои са големите ви грешки като куратори на изложби досега?
Маргарита Доровска: Обикновено да опитвам да направя твърде много с недостатъчен бюджет или пък със закъсняващо финансиране и в кратко време. Доста е затормозяващо и изпива радостта от работата.
Весела Ножарова: Моят кураторски стил, ако може така да се определи, е много интуитивен. Аз много често "пускам" художниците да излизат от първоначално начертаните планове. Склонна съм да делегира права и позволявам експерименти в рамките на проекта, което е твърде рисков начин на работа. Това пък ми позволява да се радвам на процеса, а на финала дори да се изненадам от резултата. Може да го наречем контролирана грешка. Иначе допускам грешката да оставям твърде много неща за последен момент.
Светлана Куюмджиева: Една от основните ми грешки досега е да се старая да угодя на всички замесени страни. Понякога това просто не работи. Друга грешка е да се заемам с проекти без финансиране и с проекти, над чието финансиране нямам пряк контрол, тоест бюджетът се управлява от друг. Също грешка е било да се предоверя на преценката и на опита на институции в България и на техния критерии за това как да се адаптира пространството, как да се направят необходимите промени, как да се организира логистиката на проекта и т.н.
Какво успяхте да промените на сцената на изкуството в България досега?
Светлана Куюмджиева
Виолета Динчева
Светлана Куюмджиева
Маргарита Доровска: Нищо съществено. Може би с работата си в Музея на хумора и сатирата показах, че смелостта се възнаграждава. Когато съм правила изложби, водещото е какво ново казваш, защо имаме нужда от точно това, и не съм се страхувала никак от политическа сатира или неудобни теми. Ако не искаме да се занимаваме с неудобни теми, ще се налага да живеем в неудобно общество.
Весела Ножарова: Първият ми кураторски проект беше през 1998 г. Много неща са се променили оттогава. Вярвам че съм била част от тези промени и съм допринесла за тях. Може би съм сред първите, които започнаха да правят големи интердисциплинарни проекти, в които изкуството е един от много елементи. Винаги ме е интересувала връзката между изкуството и всичко останало.
Светлана Куюмджиева: Може би с критичните ми текстове и с проектите, които съм реализирала, да съм подпомогнала общия процес на промяна и развитие. Но като цяло прави ми впечатление, че тази сцена на изкуството в България всеки път започва да прави нещата отначало. Като че ли всяка следваща изложба открива топлата вода наново. Паметта е къса. Това е нещо много специфично тук.
"Училището" е в контекста на процеса по обособяването на новия център "Кристо и Жан-Клод" в Габрово. Какво бихте искали да промените в България с подобни инициативи?
Маргарита Доровска: Габрово и регионът са наистина наситени с живот - има адски готини художници в града, чудесната галерия "Орловска 10", наблизо е Търново, където кипи бурен живот около ТАМ, галерията на Ларс Нордби, галерия "Наратива", Факултета по изкуство на Великотърновския университет. Наблизо са Трявна и Казанлък с художествените си училища, чудесни галерии има в Казанлък и Севлиево - както публични, така и частната "Видима". С центъра ни се иска да развием едно място, което не е само за показване на изкуство, но и за създаване - с ателиета, с резиденции, с нови продукционни пространства, с различни ресурси, които да подкрепят интердисцилинарна практика и колаборации. Но най-важна сякаш остава срещата на хора - от страната и света: куратори, артисти, колекционери, критици, журналисти. В опита ми от Габровското биенале това са най-приятните и полезни моменти. Хората, които се занимават с изкуство, обикновено са доста вглъбени в това, което правят, и имат нужда от среда и себеподобни, с които да си говорят. Действа изключително зареждащо. Имаме нужда от много повече общуване с изкуството по света, иначе рискуваме да станем самодостатъчни и ирелевантни за публиката.
Иска ми се да срещнем публиката с изкуството и историята на Кристо и Жан-Клод, а на художниците да дадем кураж. Те двамата са изминали сложен път с много рискове и категорична визия. Едно от най-вредните за художника неща е страхът. Техният път е вдъхновил и дал смелост на мнозина - и не само артисти. Проектите им са толкова комплексни и многоизмерни, че всеки може да открие нещо за себе си.
За повече информация и за записване - посетете сайта на центъра "Кристо и Жан-Клод".