"Емоциите са моята сила": филмът за Фей Дънауей показва живота ѝ отвъд образа на холивудска звезда

"Емоциите са моята сила": филмът за Фей Дънауей показва живота ѝ отвъд образа на холивудска звезда

"Много рядко се случва някой толкова красив да има актьорски умения", казва за нея Мики Рурк
Warner Bros Discovery
"Много рядко се случва някой толкова красив да има актьорски умения", казва за нея Мики Рурк
Още в първите минути на документалния HBO Original филм "Фей" на Лоран Бузеро, който вече е наличен в стрийминг платформата Max, Фей Дънауей проявява перфекционизма си, обяснявайки как трябва да бъде разположена камерата спрямо дивана, на който е седнала. За нейната взискателност на снимачната площадка се споменава и след това, за да бъде напълно затвърдена от архивни кадри на актрисата Бети Дейвис, която казва, че звездата, с която никога не би работила отново, е Фей.
В същото време писателят Марк Харис я нарича "впечатляваща", а за Шарън Стоун е "легенда, вдъхновение, природна стихия и абсолютен гений на актьорското изкуство". "Много рядко се случва някой толкова красив да има актьорски умения", добавя Мики Рурк, с когото актрисата си партнира във филма "Муха на бара". Най-силно присъствие в документалния филм обаче има нейният син Лиъм, когото Фей Дънауей осиновява по време на брака си с фотографа Тери О'Нийл.
"Майка ми е много силна жена и мисля, че това е една от причините да бъде толкова добра актриса. Винаги сдържаше емоциите си и когато трябваше да изиграе дадена сцена, ги изливаше навън", казва той още в началото на продукцията.
А в нея още след онези първи мигове на недоволство, актрисата се озарява, когато ѝ подават онази легендарна снимка, направена от Тери О'Нийл след нощта, в която получава "Оскар" за ролята си в "Телевизионна мрежа". При този първи разговор режисьорът ѝ казва, че датата е 29 март, същата, на която е заснет кадърът точно преди 45 години.
Снимката, която Тери О'Нийл прави на Фей Дънауей, след като печели "Оскар" за ролята си в "Телевизонна мрежа"
Warner Bros Discovery
Снимката, която Тери О'Нийл прави на Фей Дънауей, след като печели "Оскар" за ролята си в "Телевизонна мрежа"
"Тери не искаше обикновена снимка, на която някой държи статуетка", спомня си Фей Дънауей и разказва как в 5 сутринта той я накарал да седне край басейна на хотел "Бевърли хилс" и просто снимал. "Темата на фотосесията беше "Това ли е всичко", а в краката ми бяха всички вестници, в които пишеха за победителите. Затова има и нотка на тъга. Беше невероятна, щура вечер. Винаги ще я помня", добавя актрисата. "Тъмнината никога не е далеч. Дори в онази знаменита снимка край басейна усещането за нейното постеуфорично настроение е осезаемо. Откровеността на Дънауей в този филм ни кара да погледнем отвъд бляскавата фасада на холивудския успех", пише "Гардиън" в ревю за филма.
Той проследява живота на Фей Дънауей от детските ѝ години, когато е просто Дороти Фей. "Тя е много важна за мен и понякога се връщам към нея. Докато Фей е персонаж, който вероятно съм създала. Личност, свързана с работата ми. Тя е актрисата, а Дороти Фей е малкото момиче от Юга, което все още е част от мен", казва актрисата, преди да се потопи в спомените за бащата алкохолик, за постоянната смяна на местоживеене, но и за отдадената ѝ майка, която я е научила да се справя с проблемите.
Актрисата със сина ѝ Лиъм, когото осиновява още като бебе
Warner Bros Discovery
Актрисата със сина ѝ Лиъм, когото осиновява още като бебе
От малка Дънауей знае, че иска да стане актриса, и изминава целия път от театралните сцени на Бродуей до бляскавия Холивуд, за да сбъдне мечтата си. Ключов момент за кариерата ѝ изиграва Елиа Казан. "Той ме научи как да играя. Научи ме, че емоциите са моята сила, а мислех, че те ме правят слаба", казва тя.
"Малко звезди са светили по-ярко от Дънауей на върха на нейната кариера, която започва с филма "Бони и Клайд", помогнал за началото на нова ера на по-напрегнато и амбициозно кинотворчество, последван от "Аферата Томас Краун" ", "Китайски квартал" (който наскоро отпразнува своята 50-та годишнина), "Трите дни на Кондора" и ролята, спечелила ѝ "Оскар" - "Телевизионна мрежа", пише Си Ен Ен.
Отвъд известността обаче актрисата признава за биполярното си разстройство, както и за дългогодишната битка с алкохола. Тя предполага, че е наследила този порок от своя баща. След многократно лечение в специализирани клиники актрисата успява да се справи с тази зависимост, разказва нейният син Лиъм във филма. На нестабилното психично здраве актрисата отдава и агресивното си отношение спрямо свои колеги на снимачната площадка, но въпреки това заявява: "Няма нужда да се оправдавам. Все още нося отговорност за действията си."
Документалният филм маркира и романтичните връзки на актрисата, никоя от които не продължава дълго. Една от тях е с режисьора Джери Шацбърг, с когото се разделя, след като се влюбва в Марчело Мастрояни. Нарича италианския актьор голямата си любов, но така и не остава с него. Същото се случва и с двамата ѝ съпрузи - Питър Улф и Тери О'Нийл. "Те са част от нейната история, но не я определят - това го прави кариерата ѝ", пише "Гардиън".
Самата Дънауей също потвърждава, че винаги е избирала работата вместо любовта. "Имам нужда от нея, кара ме да се чувствам добре, усещам силата си. Никога не е разочаровала, даваше ми сигурност", казва тя. Защото за нея успехът е преди всичко свобода и право на избор да правиш това, което е най-вълнуващо за теб.
"Тя започва кариерата си като обикновен човек, който иска да бъде известен. И завършва като звезда, която иска да е обикновена", казва през сълзи синът ѝ Лиъм на финала на филма, а актрисата добавя: "Фей Дънауей е обвивката, но дълбоко в душата си съм Дороти Фей." И документалният филм успява да покаже и звезда, и малкото момиче, което се крие в нея.