Скулптури на Бранкузи в Румъния влязоха в списъка на ЮНЕСКО

На живо
Заседанието на Народното събрание

Скулптури на Бранкузи в Румъния влязоха в списъка на ЮНЕСКО

"Вратата на целувката" в малкия югозападен румънски град Търгу Жиу
profimedia.bg
"Вратата на целувката" в малкия югозападен румънски град Търгу Жиу
ЮНЕСКО добави поредица от скулптури на открито на румънския модернист Константин Бранкузи към списъка си със световно наследство, отбелязвайки мястото им като един от най-забележителните примери за публично изкуство от XX век, съобщи "Ройтерс".
Бранкузи създава колекцията на открито, която включва "Безкрайната колона", "Масата на мълчанието" и "Вратата на целувката" в малкия югозападен румънски град Търгу Жиу през 1937 г. и 1938 г. като почит към войниците, загинали в Първата световна война.

Тези скулптури са сред малкото произведения на артиста, които могат да бъдат видени в Румъния. "Полученото признание ни кара да защитим тези монументи, да ги запазим непокътнати за бъдещите поколения и за културната памет на човечеството", заяви румънският министър на културата Ралука Туркан.
Емблематичната почти 30-метрова колона, описвана от мнозина като шедьовър на изкуството и инженерството, първоначално е поръчана от National League of Gorj Women през 1935 г., разказва "Обзървър". Бранкузи, който по това време живее в Париж, е толкова трогнат, че отказва да му бъде платено. По време на комунистическия режим в Румъния са правени опити тя да бъде премахната, в резултат на което тя се е наклонила и напукала. Едва във втората половина на 90-те години румънското правителство се заема с нейната реставрация.
"Безкрайната колона" е висока близо 30 метра
Reuters
"Безкрайната колона" е висока близо 30 метра
Константин Бранкузи е роден в малкото селце Хобита в Карпатите и от малък започва да се занимава с дърворезба. Завършва училището за изящни изкуства в Букурещ, а след това се премества в Париж. За кратко работи в ателието на Огюст Роден, но го напуска с думите, че "нищо не расте под големи дървета", а впоследствие става един от най-влиятелните артисти на XX век, припомня "Ройтерс".
Получава френско гражданство и след смъртта си през 1957 г. завещава по-голямата част от творбите си на френската държава. Първоначално е искал да остави наследството си в Румъния, но тогавашното комунистическо правителство отказва.
През 1997 г. архитектът Ренцо Пиано прави реконструкция на ателието, в което твори Бранкузи, на площада срещу центъра "Жорж Помпиду" в Париж, където са събрани над 100 скулптури, десетки рисунки и лични бележници. Бранкузи е смятал, че връзката между скулптурите и пространството, което заемат, е от решаващо значение, разказва сайтът на центъра за съвременно изкуство.
Той превръща ателието си в изложбено пространство и в произведение на изкуството само по себе си. В края на живота си Бранкузи спира да създава скулптури. Когато продава произведение, го заменя с гипсово копие, за да не разруши единството на групата творби в самото ателие. Затова в завещанието си поставя условие то да бъде пресъздадено точно каквото е било заедно с произведенията в него.
Първоначалната реконструкция е направена през 1977 г., но след наводнението на центъра "Помпиду" е затворена. По-късно Ренцо Пиано създава музейно пространство отсреща, включващо ателието с постоянната експозиция от творби. От март до юли 2024 г. в "Жорж Помпиду" беше показана ретроспективна изложба на "бащата на модерната скулптура" Бранкузи. Подобна експозиция беше представена от септември 2023 г. до януари 2024 г. и в Националния музей на изкуствата в Тимишоара в Румъния.
Част от ретроспективната изложба, посветена на Бранкузи, в център "Жорж Помпиду" в Париж
profimedia.bg
Част от ретроспективната изложба, посветена на Бранкузи, в център "Жорж Помпиду" в Париж