От строители до продавачи: Проверяват се още театри след фиктивните назначения в Разград

От строители до продавачи: Проверяват се още театри след фиктивните назначения в Разград

Найден Тодоров, министър на културата.
Найден Тодоров, министър на културата.
Предстои проверка на много театри след схемата с фиктивните назначения в Разград. Директорът на Театрално-музикален филхармоничен център в града Левон Манукян беше арестуван, а след това и пуснат под гаранция от 50 хил. лв., за присвояване на 937 889 лв. Фиктивно назначавани готвачи, строители и продавачи са получавали по 25 хил. лв. заплата за три работни дни, се разбра от съобщение прокуратурата в началото на седмицата. Четирима души са замесени в измамата, като сред тях е и компютърният специалист Петко Писков. Държавното обвинение проверява 60 сключени договора, като има доказателства за над 40 фиктивни назначения. Наетите нямат отношение към дейността на театъра или каквито и да било дейности в областта на изкуството.
Разследва се и евентуална връзка в Министерството на културата за източените пари от театрите по схемата "Разград". Междувременно от държавното обвинение съобщиха, че е образувано досъдебно производство за сключване на неизгодна сделка и в Родопски драматичен театър "Николай Хайтов" в Смолян. А от ведомството по-късно посочиха, че е установено изтичане на големи суми пари към няколко фирми.
"Правомощията на директорите на театрите към настоящия момент са изключителни, те могат да наемат теоретично и продавачи на домати", каза пред Би Ти Ви министърът на културата Найден Тодоров. По думите му още предходният министър е сигнализирал прокуратурата и още няколко институции за седем театъра, разградският обаче не е сред тях.
Тодоров уточни, че ще бъдат проверени всички назначения в културни институции за последните три месеца. По думите му няма такова изтичане на пари в другите театри.
"Тази схема в Разград е нещо кардинално ново, изключително нагло и арогантно. Схемите, които ние проверяваме са за измами чрез билети, поръчка на фирма, но досега никога не е ставало дума да се взимат парите по Фонд "Работна заплата", каза министърът. Той посочи още, че има промяна в Закона за закрила и развитие на културата от 2013 г., според която директорите могат да се разпореждат самостоятелно с бюджета на институцията - по свое усмотрение да променят щатното разписание, да наемат хора и да определят възнагражденията им.
"Имаше дребни искания към банката за суми, които са сами по себе си нормални, но в рамките на две три седмици няколко пъти през септември. Така ни светна лампата, че нещо се случва", коментира Тодоров за случая в Разград.
По думите му се проверява и информация, че служители на театри в съседни градове са напускали, за да отидат в разградския, където са получавали по-високи възнаграждения: "Става дума за заплати от порядъка на 2800 лв., които са трудно постижими за нас дори в София".
Найден Тодоров заяви още, че Левон Манукян е назначен временно на ръководния пост преди три месеца, когато е освободен предишният директор.

Битката с "плаващия бюджет"

По думите на Найден Тодоров порочната схема може да бъде прекъсната с предприемането на няколко стъпки - на първо място виновниците да бъдат наказани, да се провери как се е стигнало до измамата, да се променят законите, така че това да не бъде възможно, т.е да се орежат правомощията на директорите, а също и да няма "плаващ бюджет".
"Това е моята битка с делегирания бюджет, който съществува. Той варира всеки месец според приходите на театъра. Ведомството задава прогнозен бюджет, но той се променя, ако приходите на театъра се увеличават/намаляват. Тази форма на финансиране с плаващ бюджет прави абсолютно невъзможно моментния контрол от страна на ведомството. Второ, ако директорът има някаква съвест, той самият не може да прогнозира в дългосрочен план, защото бюджетът му играе както си иска", допълни Найден Тодоров. Той самият дълги години е бил директор на Държавната опера в Русе, а през 2017 г. оглавява и Софийската филхармония.
Според председателя на Съюза на артистите в България Христо Мутафчиев ведомството не си е свършило работата, като той допусна съучастие на служители на ведомството. Пред БНТ Мутафчиев коментира, че не директорите, "чиито имена са извадени на показ като престъпници", са създатели на схемата: "Те просто са се поддали".
"Били са слабохарактерни, омекнали са им капачките, като евентуално са им казали, че ще получат възнаграждение. Има някакъв пробив в системата за контрол и мониторинг, защото една система, която може да бъде пробита от човешки фактор, за мен не е никаква система за контрол", уточни още председателят на Съюза на артистите.

Компютърният специалист

Пред разследващите Левон Манукян е разказал, цитиран от БНР, че на среща в София служител от министерството на културата му е посочил 40-годишния компютърен специалист Петко Писков от Пазарджик. Той обслужвал административно и счетоводно театрите в Разград и Смолян.
"Той (бел. ред. Писков) ми предлагаше хора, които да вършат работа навън", разказа директорът на театъра в Смолян Румен Бечев пред Би Ти Ви. И уточни: "Сега разбирам, че и в други театри го е правил".
Първите му думи бяха, че той знае как да "стопи минусите" в нашия театър.
Явно някой му е казал за финансовото състояние на театъра, уточни Бечев.
По препоръки на Писков в Смолян са назначени временно около 30 души, които намирали къде да се поставят представления и са се занимавали с организацията. Румен Бечев заяви, че те са получавали различни суми, но не уточни общо колко пари за заплати са отпуснати. Никога не е виждал назначените, а договорите минавали през Писков, допълни той.
"Имало е лице посредник, което първо е намирало хората, а после вероятно е събирало парите (...) В министерството работим, за да разберем какво се случва, правим наши вътрешни проверки, но в крайна сметка професионалисти са прокуратурата и полицията, които мисля че ще си свършат добре работата", посочи министър Найден Тодоров. Той уточни, че не познава Петко Писков.
Часове по-късно от ведомството съобщиха във фейсбук страницата си, че са установени сериозни нарушения от ръководството на Родопски драматичен театър-Смолян, като се повтаря схемата, разкрита в Театрално-музикалния и филхармоничен център - Разград.големи суми пари към няколко фирми.
Установено е изтичане на големи суми пари към няколко фирми. Сумата е идентична на тази, по която е повдигнато обвинение на директора на Разградския културен институт.

"Деградация на културното развитие"

В позиция, изпратена до медиите, организацията за колективно управление на авторски права в музиката "Музикаутор" посочва, че с повишено внимание следи случващото се в Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград.
Оттам призовават при проверките от Министерството на културата да следи и дали се спазва Законът за
авторското право и сродните му права. В позицията се посочва още, че в края на септември са изискали данни по Закона за достъп до обществена информация за получилите директно финансиране от министерството за осъществяване на събития по програма "Фестивали, конкурси, събития и чествания".
След направения анализ се установи, че 17 от 42 организатори нямат сключени договори с "Музикаутор" и не е ясно дали музиката, включена в събитията, е с уредени авторски права, посочват оттам. Общата отпусната сума от държавата за тези 17 събития е 1 296 761 лв., а евентуалните пропуснати ползи за авторите на музика достигат близо 100 хил. лв.
Управителният съвет на организацията посочва още, че съществуващите възможности за заобикаляне на закона не само водят до материални щети за творците, а в дългосрочен план обезценяват техния труд и са предпоставка за деградация на културното развитие в страната.