Още един успешен експеримент в конкурс: добър или лош поет е изкуственият интелект

Още един успешен експеримент в конкурс: добър или лош поет е изкуственият интелект

Още един успешен експеримент в конкурс: добър или лош поет е изкуственият интелект
Pexeles.com
Добър поет ли е изкуственият интелект и може ли да се разпознае дали едно стихотворение е написано по този начин, вероятно се питат много хора след като произведение, създадено с неговите инструменти, беше напът да получи отличие в националния младежки конкурс за поезия "Веселин Ханчев". Само няколко дни по-късно жури в друг конкурс също селектира в топ 10 творба, генерирна с ChatGPT.
Пред БТА Христиан Папазов, участвал в първия конкурс, е обяснил, че е кандидатствал с няколко творби, създадени с изкуствен интелект, но след като е получил съобщение от организаторите, че е сред отличените участници, е признал, че те не са написани от него и се отказва от наградата.
"В изпратените стихотворения няма нито една авторова дума", твърди той и добавя, че това е бил експеримент и неговата цел е била да предизвика дискусия, за да не се допуска замяната на човека от машината и да се стимулира истинското изкуство. А ето и началото на стихотворението "Дядо", което е впечатлило журито:
"той беше човек от друго време
но всяка вечер превръщаше миналото в чаша
пиеше спомените си
докато не останеше нищо освен тишина"

Без автор и без самоличност

Христиан Папазов е написал в представянето си, че е на 21 г. и е от с. Ножарево, Силистренско. Пред "Нова телевизия" обаче зам.-кметът на Стара Загора Милена Желева, която е сред организаторите на конкурса, обясни, че колегите ѝ са се свързали с кмета на селото, но той казал, че такъв човек там не съществува и че не знаят кой наистина стои зад изпратените стихотворения.
Пред "Дневник" от БТА заявиха, че кореспондецията с Папазов е била изцяло писмена и той е отказал да говори по телефон, както и че е спрял да отговаря на следващи имейли. "Ние не знаем как може да се докаже авторство или съавторство с изкуствен интелект. Никой не може да го разпознае към момента - нито ние, нищо, че работим в библиотека и четем много стихове, нито който и да е в журито. Ако някой може да създаде алгоритъм за различаване на изкуствения интелект от чистото авторство, ние ще го приложим", казва пред БТА Слава Драганова, директор на библиотека "Родина" и съорганизатор на конкурса "Веселин Ханчев".
Според регламента в него могат да участват всички автори между 14 и 25-годишна възраст с право да изпратят между 5 и 10 поетични творби, които не са публикувани никъде, тъй като голямата награда е издаване на самостоятелна стихосбирка.
"Мистификацията около участието на изкуствен интелект в тазгодишния конкурс е доста нелепа и най-вече, защото ние всъщност не знаем дали едното от десетте предложени за поощрение и доста полу сръчни опити, да ги наречем стихотворения, е създадено от изкуствен интелект, или не. Въпросният мистификатор така и не се появи под никаква форма - беше дал само фалшиви данни, несъществуващ телефон, адрес, на който никога не е бил", заяви пред "Дневник" Мирела Иванова, поет, писател, драматург и член на журито на тазгодишното издание на конкурса "Веселин Ханчев".
На въпроса дали е възможно да се разпознае стихотворение, създадено чрез изкуствен интелект, тя отговори, че зависи от текста. Мирела Иванова разказа, че в конкурса са взели участие 94 или 95 автори. "В целия необят от думи, думи, думи може да се появи и стихотворение, написано от кого ли не, включително и от изкуствен интелект. Към представените текстове на всеки от участниците си водех кратки бележки. Ето какво съм записала за въпросния №13: "Доста клишета на едно място, малко претенция, но все пак има проблясъци. Опитите не са неинтелигентни." Имам и доста по-тежки констатации за текстове, съчинени от естествен интелект", допълва тя.
Според нея повечето от участниците не четат стихотворения извън учебната програма и при написаните от тях неща преобладава остарелият език от началото на 20 век. Въпреки това смята, че конкурсът е изключително важен, защото през годините той е излъчил не малко вече популярни съвременни поети и че организаторите го правят с много обич и истинска грижа към младите автори.
"Струва ми се, че не заслужаваха циничната шега с изкуствения интелект, която вгорчи всеотдайните им усилия", казва писателят.
Още един успешен експеримент в конкурс: добър или лош поет е изкуственият интелект
Pexeles.com

Експериментът "Максим Иванов"

В Деня на народните будители журналистът и създател на сайта Дигитални истории Георги Караманев разказа, че самият той е провел такъв експеримент, още преди да е разбрал за случая с Христиан Папазов. В средата на октомври Георги Караманев от името на Максим Иванов (което също измисля, използвайки изкуствен интелект) изпраща няколко генерирани от ChatGPT стихове на първите пет литературни конкурса, които му попадат. Пише, че те са създадени само за десет минути, толкова му е отнело да даде задание към инструмента за създаване на съдържание, след което не е променил и буква.
"И ето че само след няколко дни, докато четях впечатлен за успеха на Христиан Папазов, получих в имейла на Макс щастливата новина, че е попаднал сред 10-имата избраници на реномираното жури на конкурса "Станка Пенчева". Националният литературен конкурс за поезия и проза, посветен на известната българска поетеса, е под надслов "Дървото на живота" и се провежда под патронажа на кмета на Стралджа.
"Ръцете на вятъра
протягат клоните ми -
навътре към небето,
навън към сънищата.
Там, където
съдбата разлиства мечтите,
аз те чакам -
дете на вятъра."
Това е едно от стихотворенията, изпратени за участие в конкурса с жури Веселина Седларска, Ники Комедвенска и Иван Гранитски. Когато вижда, че е в топ 10 на номинираните участници, Караманев изпраща имейл на организаторите и обяснява ситуацията. Също като Папазов неговата цел е била е да привлече вниманието към теми, които се подценяват.
"След като журито на втори престижен конкурс не просто допуска, а селектира генерирани стихове значи не просто алгоритмите пишат като нас. Започнали са да го правят, очевидно по-добре от повечето от нас. Неразличимо - пише журналистът. - Уви, тук, що се отнася до текстовете, вече не могат да ни помогнат дори самите технологии. Ако в изображенията алгоритмите все още са способни да различат намесата на изкуствен интелект, за текстовете тази битка вече е загубена".

"Изкуственият интелект е просто по-екзотичен гугъл"

Това, че стихотворенията от Христиан Папазов и Максим Иванов са били на крачка от отличие, дали обаче прави изкуствения интелект добър поет? "И изкуствен интелект, и всеки би могъл да напише или съчини едно добро стихотворение, но това още не означава, че е поет, още по-малко - добър поет. Вече се нароиха толкова курсове и лаборатории по творческо писане, където по поставена задача възниква оригинално хрумване, дори стихотворение, но какво от това.
Поезията е път и съдба, често трагическа, изисква и подчинява цялата ти същност, живота ти и не всеки може да понесе този свръхтовар. А знаете, че и в националната ни литературна традиция е дори големите ни поети да са поети на едната книга", отговаря Мирела Иванова.
По отношение на съвременна поезия тя казва с голяма болка, че се забелязват повърхностни констатации, опоетизирано празно дърдорене, интелигентна и обикновена графомания. "Рядко се появява книга, която да ти спре дъха, с автентична дарба, с дълбочина и разпознаваем лиричен почерк. Надявам се моята свръхвзискателност да няма основания - и да бъда опровергана."
За нея изкуственият интелект е просто още едно от предизвикателствата, пред които са изправени поетите и писателите и че позитивите от него трябва да се търсят на други места, например в медицината. "Творческият процес, в която и да е област на изкуството, предполага дарба, характер, послание, оригиналност и посвещение", заявява Мирела Иванова.
"Изкуственият интелект не може да създава изначално, той може да отговаря. Всичко, което излезе от него, е първо продиктувано от човек, което е и голямата тайна - изкуственият интелект е просто по-екзотичен гугъл" - казва пред "Дневник" поетът и писател Камелия Панайотова, която работи в ИТ сферата. - Ако попитаме него, той ще отговори (накратко): "AI има способността да създава поезия". Основната разлика, обаче е в липсата на истинско чувство и преживяване, което все още е уникална характеристика на човешката поезия.
И въпреки това "все още" да звучи заплашително, то не може да се измени. Той не може сам да извлече информация от несъществуваща база данни в мрежата."
Според нея приликата между изкуствения интелект и поета е, че и двамата имат нужда от предварителна база данни, но поетът може да я изживее, да я присвои, докато машината може само да я катализира и обясни. "С други думи, докато човекът търси разбиране в света чрез поезия, за изкуствения интелект поезията е просто упражнение по структура. Той няма собствен стил, не греши, той трябва да е безупречен. Ето, сам твърди: "Стиховете, създадени от AI, са често ритмично и граматически безупречни", а човешките поети обаче понякога използват умишлени "грешки". Ако не можем да различим човекът поет от машината поет, то е защото ние се стремим към безупречност, губим автентичното. Може би въпросът е ще можем ли да различим човека от изкуствения интелект, не обратното", казва Камелия Панайотова.
"Ние няма как да отличим за в бъдеще изкуствения интелект от личното авторство. Но ще заложим в регламента текст, с който се разграничаваме от получаването на текстове, създадени с изкуствен интелект", казва Слава Драганова, съорганизатор на конкурса "Веселин Ханчев". Според нея всичко зависи от добрата воля на твореца и оттук нататък от участниците ще се изисква да подпишат декларация, че не използват изкуствен интелект при създаването на авторски произведения.

Наскоро пред "Ройтерс" писателят Маргарет Атууд заяви, че в момента пише своите мемоари и е твърда стара да се тревожи за възхода на изкуствения интелект и описа себе си като "все още добре прекарваща времето си, пишейки". "Но ако бях на 30, щях да се тревожа и ако бях графичен дизайнер, също щях да се притеснявам", казва тя.
Авторът на "Разказът на прислужницата", по който беше създаден и сериал, наскоро получи литературната награда "Ханс Кристиан Андерсен", кръстена на известния писател на приказки от 19-ти век.
"Засега AI е наистина лош поет. Освен това не е много добър автор на белетристика", заявява Атууд. Миналата година тя се присъедини към десетки автори като Джонатан Франзен, Нора Робъртс, Майкъл Шейбон и Джеймс Патерсън от Гилдията на писателите, които с отворено писмо призоваха компаниите за изкуствен интелект да поискат разрешение, преди да включват в своите инструменти произведения, защитени с авторски права.
"Милиони книги, статии, есета и поезия, защитени с авторски права, осигуряват "храната" за системи с изкуствен интелект - безкрайни ястия, за които не е платена сметка", се казва в писмото, в което се заявява още, че е справедливо да бъдат компенсирани за използването на техните творби. "Човешките същества създават и пишат истории, които хората четат. Ние не сме роботи, които да бъдат програмирани, и изкуственият интелект не може да създава човешки истории, без да вземе от вече написани такива."