Дизайнерът Жан-Шарл дьо Кастелбажак, който създава облеклата за откриването на "Нотр Дам"

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

Дизайнерът Жан-Шарл дьо Кастелбажак, който създава облеклата за откриването на "Нотр Дам"

Жан-Шарл дьо Кастелбажак
profimedia.bg
Жан-Шарл дьо Кастелбажак
След пет години реставрация, катедралата "Нотр Дам" в Париж отваря отново вратите си този уикенд, а събитието ще бъде отбелязано с богата и разнообразна културна програма. За повода дизайнерът Жан-Шарл дьо Кастелбажак създава богослужебните облекла. Пред радио "Класик" той казва, че е искал да заложи на простота, като постави в средата кръст, но по такъв начин, че да носи послание за надежда, радост и споделеност.
Облеклата са изработени от дебел мръснобял шотландски вълнен габардин, а върху тях се откроява златен кръст и щрихи от ярки цветове около него, което им придава съвременен прочит с характерната за дизайнера попарт естетика.
Когато Жан-Шарл дьо Кастелбажак наблюдава как катедралата "Нотр Дам" гори през април 2019 г., той се чувства задължен да действа по някакъв начин. "Не горя "Нотр Дам". Гореше надеждата. Гореше духовността. Беше толкова емоционален момент. Мислех си какво мога да направя?", казва той пред "Лос Анджелис таймс". Връщайки се у дома, френският моден дизайнер започва да скицира идеи, представяйки си реконструкцията на катедралата. Затова, когато се обръщат към него да проектира богослужебните облекла за повторното ѝ отваряне, Кастелбажак знае, че не е никак случайно.
"Това е ренесанс", казва Жан-Шарл дьо Кастелбажак пред WWD и добавя, че по създаването на дрехите е работил със студиото Le19M, където се правят всички ръчни бродерии и изработки на дрехите за висша мода, което е собственост на "Шанел".
Най-добрите майстори в този занаят създават 2000 ризи и богослужебни облекла, които ще бъдат носени от над 700 членове на духовенството както на церемонията за откриването на "Нотр Дам", така и след това на големи тържества в катедралата.
Част от богослужебните облекла.
profimedia.bg
Част от богослужебните облекла.
За тях са използвани традиционни техники за бродиране, както и флокиране (метод за фиксиране на къси влакна вертикално към покрития със свързващо вещество). За облеклото на архиепископа той добавя златни мотиви, използвайки техниката на сублимация, създавайки гъвкава метална повърхност.

"Използвахме три слоя, за да постигнем онова злато, което улавя светлината, така че експериментирахме. В студиото никога не бяха правили това, но го направиха. Мисля, че наистина се предизвикаха", казва още той.
Дизайнерът е избран от монсеньор Лоран Улрих, архиепископа на Париж, за да проектира церемониалното облекло заради дългогодишната връзка с католическата църква. Той се присъединява към L'Atelier de Notre-Dame, група от художници и занаятчии, избрани от парижката епархия да работят по реставрацията на "Нотр Дам". "Това са пет години неуморна работа", казва дизайнерът, отбелязвайки, че майстори от цял свят са се събрали, за да възстановят прочутата забележителност.
Кастелбажак е от поколението дизайнери, което революционизира френската мода през 70-те години на миналия век заедно с Жан-Пол Готие, Тиери Мюглер и Кензо Такада. Бил е близък с Вивиан Уестууд, пънк музикантите от Sex Pistols и артисти като Жан-Мишел Баския и Кийт Харинг. Между 70-те и 90-те години на миналия век Кастелбажак е бил артистичен директор на модни къщи, включително "Макс Мара" и "Куреже", и е съосновател на "Айсберг" през 1974 г.
Едновременно с това носи титлата маркиз Дьо Кастелбажак, заради аристократичното си потекло. "Нашият семеен герб представлява кръст с три лилии, така че показва традицията ни за служба към църквата", казва той пред WWD.
Скица на облеклото за архиепископа.
profimedia.bg
Скица на облеклото за архиепископа.
Още през 1992 г. дизайнерът създава облекла за свещеници, които отслужват литургия в затвора, а пет години по-късно изработва тези за всички епископи и свещеници, присъстващи на честването на Световните дни на младежта в Париж, включително и облеклото, с което се появява тогава папа Йоан Павел II. Тогава Кастелбажак отново работи със студиата "Лесаж" и "Мезон Мишел" (които са част от Le19M) и това е първият път, когато моден дизайнер си сътрудничи с Ватикана, отбелязва WWD.
Поръчката на "Нотр Дам" идва в момент, когато той изследва все повече техниката на колажа. За богослужебните одежди той се вдъхновява от големия златен кръст, проектиран от Марк Кутюрие, който остава непокътнат от пламъците, а ярките нюанси около него напомнят за витражите на катедралата.
"Повторих кръста на Марк Кутюрие и добавих лъчите, напомнящи за творбата Radiant Baby на Кийт Харинг. Това са лъчи на радост и надежда, нещо, което казвам на младите поколения: "Не се страхувайте", разказва дизайнерът. Когато катедралата отвори отново, Кастелбажак се надява, че облеклата ще бъдат възприети от света като доказателство за обновяване и за силата на цветовете да лекуват и вдъхновяват.
Снимка на катедралата "Нотр Дам", която беше опустошена от пожар през 2019 г., докато реставрационните работи продължават преди повторното й отваряне.
Reuters
Снимка на катедралата "Нотр Дам", която беше опустошена от пожар през 2019 г., докато реставрационните работи продължават преди повторното й отваряне.