"Тартюф или Лицемерът", "Представление и наказание" и още театрални премиери, които предстоят през януари

"Тартюф или Лицемерът", "Представление и наказание" и още театрални премиери, които предстоят през януари

Христо Пъдев и Леонид Йовчев в постановката "Тартюф или Лицемерът"
Христо Пъдев и Леонид Йовчев в постановката "Тартюф или Лицемерът"
Режисьорът Лилия Абаджиева поставя комедия от Молиер с три премиерни дати през януари, докато Касиел Ноа Ашер се впуска в поредната сценична провокация в пространството на "Топлоцентрала". "НЕЧОВЕК" е първото ново заглавие от Народния театър за 2025 г., а в Червената къща ще бъде представена постановката "Асансьорът" по едноименната пиеса на Георги Марков.
Първата премиера за 2025 г. на сцената на Малък градски театър "Зад канала" е на спектакъла на Лилия Абаджиева "Тартюф или Лицемерът" от Молиер. "Тартюф не е просто герой от пиеса - той е архетип. Лицемерът, който използва маската на благочестието, за да манипулира и унищожава", казва Абаджиева. Първите представления са на 14, 15 и 24 януари, а актьорският състав включва Александър Кадиев, Цветина Петрова, Георги Кацарски, Магдалена Бучкова, Богдан Бухалов, Христо Пъдев, Леонид Йовчев, Христина Караиванова, Владимир Димитров, Александър Карасански, Таня Пашанкова и Калина Георгиева.
В "Топлоцентрала" на 16 януари пък е премиерата на спектакъла "Представление и наказание" на Иван Станев и Ф. М. Достоевски. Адаптацията и режисурата са на актрисата Касиел Ноа Ашер, която изпълнява и една от ролите. Тя определя пиесата като трансгресивна до бруталност "реплика" върху романа на Достоевски и като текст, написан "без надежда и отчаяние". Останалите роли се изпълняват от Явор Костов - Йондин, Яна Зайкова, Йоана Димитрова и Спартак Апостолов.
Кадър от "Представление и наказание"
Кадър от "Представление и наказание"
"НЕЧОВЕК" от Стефан Иванов с режисьор Любомир Колаксъзов е премиерното заглавие в афиша на Народния театър "Иван Вазов". В нея участват актьорите Славена Керезова, Елена Иванова, Мартин Димитров, Елена Дечева, Ангела Канева и Илиян Нонов, които ще се качат на Сцена "Апостол Карамитев" за първи пред публика на 17 и 18 януари.
Постановката е третият проект, реализиран по програма "Апостол Карамитев" (започнала през 2023 г. по случай 100-годишнината от рождението на големия български актьор), която цели да изследва нови художествени територии и да провокира театралната общност с иновативни идеи.
"Необходимо е театралната сцена да бъде актуална, не само да отразява и коментира съвременни и отминали събития и проблеми, а да се опитва да увеличи, да потърси, да вникне в микро и макро космоса на днешния човек, да бъде негово пространство за памет, място за съвест и критично въображение", коментира режисьорът Любомир Колаксъзов.
Спектакълът "НЕЧОВЕК" съчетава фрагменти от българската поезия и история и цитати от известни личности и изследва въпросите за разделението и обединението, за болката и надеждата, както и за възможността за сближаването на хората въпреки всички различия, отбелязват от Народния театър.
"Тартюф или Лицемерът", "Представление и наказание" и още театрални премиери, които предстоят през януари
Народен театър
В пространството на Червената къща също предстои премиера и това е пиесата на Георги Марков "Асансьорът", която ще се играе на 19 януари. В главните роли влизат Мирела Кръстева и Тодор Коцев, сценографията и костюмите са на Иван Вулев, а автор на плаката е Мина Дичева. Марков създава "Асансьорът" през 1967 г., а сюжетът се развива около случайната среща на мъж и жена в асансьор, който засяда между етажите.
Спектакълът повдига въпросите за личната свобода, изборите и изолацията, която хората сами си създават, пише в описанието ѝ.
Пиесата разглежда любовта не като идеализирана емоция, а като сложен и противоречив процес, в който конфликтите не са само между хората, а и вътре в самите хора. В тази кратка среща между двама непознати "Асансьорът" разкрива много от съвременните предизвикателства, с които всеки от нас се сблъсква.
На сцената на Yalta Art Room пък се качват младите актьори от класа на проф. Маргарита Младенова, випуск 2024. Завършилите току-що абсолвенти ще представят спектакъла "Така е (ако мислиш, че е така)" от Луиджи Пирандело на 21 януари, а режисьор е Албена Георгиева. Някои от актьорите вече са имали своите дебюти на различни театрални сцени, а публиката ги познава и от спектакъла "Мислещите тръстики" в театрална работилница "Сфумато". "Така е (ако мислиш, че е така)" е техен дипломен проект от НАТФИЗ, който след завършването им "съживяват" в Yalta Art.
"В началото на пиесата под листа с действащите лица авторът е написал: "Действието се развива в наши дни в един окръжен град на Италия." Въпросът е какво общо имат онези "наши дни" преди повече от сто години с тези "наши дни" днес, сега. След последната страница на пиесата, сходството е толкова поразително, че "сега" е "тогава". Същото почти сомнамбулно живеене на хора, подложени на "ужасното мъчение да стоят между фикцията и реалността, без да могат да ги различат", заявяват от екипа на представлението.
Студентите на проф. Маргарита Младенова представят "Така е (ако мислиш, че е така)" от Луиджи Пирандело
Студентите на проф. Маргарита Младенова представят "Така е (ако мислиш, че е така)" от Луиджи Пирандело
След първите си две представления през декември, актьорите Радена Вълканова, Юлиан Вергов и Петър Антонов ще представят новата пиеса на Яна Борисова - "Морето след теб", и на 28 и 29 януари в Театър 199 "Валентин Стойчев" под режисурата на Марий Росен. "Това е история за двама души и един въображаем приятел или по-точно - пиеса за два инструмента и вътрешен глас. Този текст е като емоционална карта на дълбоко скрити, лични територии, за които цял живот чакаме да срещнем някой, с когото да ги споделим.
Той разказва за нюансите в чувствата и вдъхновението от живеенето - неща, които не се виждат и не могат да се докоснат", така я представя самата Яна Борисова.
Юлиан Вергов, Радена Вълканова и Петър Антонов в "Морето след теб"
Юлиан Вергов, Радена Вълканова и Петър Антонов в "Морето след теб"
Марий Росен казва, че пиесата може да се възприеме като романтична комедия. "Тя свършва с един залез, който прилича на изгрев. Един изгрев, който прилича на залез. Среща на две невъзможности в една точка и в нея има хармония. Всъщност толкова просто може да се каже тази пиеса дава втори шанс на любовта", добавя той.