"Опитах се да променя идеята за красотата": Корали Фаржа, единствената жена режисьор с номинация за "Оскар"

След премиерата на филмовия фестивал в Кан миналия май, където "Веществото" спечели награда за най-добър сценарий, Корали Фаржа продължава с поредицата от отличия и номинации в сезона на наградите. Деми Мур, която играе главната роля, вече спечели "Златен глобус" и "Изборът на критиците" и предстои да се разбере дали ще успее да грабне и първия си "Оскар".
Филмът е номиниран в пет категории за наградите на Академията, а Корали Фаржа е единствена жена в категорията за най-добър режисьор, където се съревновава с още един французин - Жак Одиар. Тя е част и от надпреварата за най-добър оригинален сценарий. Категория, в която победи на наградите "Изборът на критиците" преди седмица. Фаржа е единствената жена режисьор, номинирана и за БАФТА.
"Веществото" разказва за Елизабет Спаркъл (Деми Мур), холивудска актриса, изпаднала до водеща на аеробика по телевизията, която се подлага на медицинска процедура, която обещава подмладяване, но завършва с появата на Сю (Маргарет Куоли) - дързък и нахален клонинг на по-младото ѝ "аз", който поддържа съществуването си с ежеседмични лумбални пункции. Двете обаче трябва да спазват определени правила, защото последствията могат да бъдат разрушителни.
Определян като феминистки "боди хорър", филмът донякъде преобърна представите за този жанр и най-вече за позиционирането му сред най-добрите заглавия за годината. |

Пред "Гардиън" Фаржа сравнява стереотипите в обществото спрямо хорър жанра с лекотата, с които то поставя етикети и на хората. "Поставя хората в кутии. Ако си това, не можеш да бъдеш онова. Красивите момичета винаги трябва да се усмихват. Ако си красива, не можеш да бъдеш груба. Ако си руса, ти си глупава. Ние се подиграваме с тези неща, но те създават представи, които ни унищожават", казва френският режисьор.

"Анора" беше избран за най-добър филм на наградите "Изборът на критиците"
Израснала в Париж с филмите за Индиана Джоунс, Корали Фаржа признава, че е била срамежлива и трудно се е адаптирала в средата си. "Когато гледах филми, там се чувствах жива, там изпитвах страхотни емоции, там се чувствах като у дома си." Завършила е училището за кино La Fémis в Париж. Прави първия си филм през 2003 г., късометражен, наречен Le télégramme, който спечелва няколко фестивални награди. През 2017 г. излиза първият ѝ пълнометражен проект - "Отмъщение".
Още тогава разбира, че иска да прави нереалистични филми, да смесва насилие с чувство за хумор, да излиза извън рамките. Показва го още по-видимо с "Веществото", без да мисли как биха реагирали зрителите. "Филмът е изпълнен с насилие, той е прекомерен, той не е фин. Но аз никога не се цензурирам. Никога не си мисля: "Това ще намали аудиторията ми." Подхождам с искреност", казва пред "Гардиън" Фаржа.
Ролята на жените
"Веществото" за нея е филм за това какво жените обикновено искат да скрият или им се казва, че трябва да скрият. "Опитах се да променя идеята за красотата, да покажа кои сме всъщност и от какво сме направени." Според нея разликата между това кой е човек наистина и кой се опитва да бъде, създава истинското насилие и води до прекъсване на връзката със себе си.
"Нашето тяло е този обект на дискурс, на съзерцание, на преценка, на трансформация, който играе основна роля в живота ни, независимо дали го мразим, дали се грижим за него, или искаме да го унищожим. Интересувам се от това как телата ни могат да бъдат унищожени, но също и как могат да се борят и да оцелеят след това унищожение", обяснява Фаржа пред "Рабит фуутс".

Режисьорът преминава през дълъг период на преговори с филмови компании, включително "Юнивърсал", но отказът ѝ да прави промени по сценария прекъсва много от тях. Въпреки това да попадне с "Веществото" в селекцията на Кан се оказва не само трамплим за разпространението на филма, но и сбъдната мечта за нея. "Знаех, че всичко ще се промени, защото щях да покажа филма в храма на киното, нямаше как да има по-добро място."
Тя мечтае за този момент, откакто е присъствала на премиерата "Мълхоланд Драйв" на Дейвид Линч на фестивала през 2001 г., още повече че той влиза в конкурсната програма, а не е поредният хорър филм, включен само с някоя късна прожекция.
"Това наистина е хорър филм, но е многопластов, има много силно послание, има режисьорска гледна точка", казва още Фаржа. |
Според нея този тип филми са политически и могат да бъдат силни оръжия за разпространение на някои важни идеи. "Защото в същото време може да имате филм, който е супер забавен, така че хората наистина да искат да отидат, да видят и да се насладят на изживяването, но в същото време да има нещо, което ще резонира с културния и социалния живот", казва тя пред "Евронюз".

Ролята на Мур
Когато трябва да открие актриса за главната роля, знае, че ще получи многократно отговора "не". "Знаех, че ще бъде трудно една актриса да приеме тази роля, защото трябва да се изправи пред най-голямата си форбия", добавя Фаржа. Когато започва да се обсъжда името на Деми Мур, е сигурна, че тя никога не би искала да направи това. За нейна изненада обаче Мур казва "да".
"Открих нейна различна страна. Осъзнах, че е била във фаза от живота си, в която се е сблъсквала с тези проблеми по болезнен начин, но те са я направили по-силна, затова което смяташе, че изиграването на ролята няма да я изложи на опасност. Беше достатъчно силна, за да покаже уязвимост", разказва Корали Фаржа пред "Рабит фуутс".

Деми Мур: Mожеш да разбереш колко струваш, ако спреш да се сравняваш (видео)
Оказва се, че историята резонира по един и същи начин у двете. "Тя беше изпитала много от това, което беше в сценария", разказва режисьорът пред "Скрийн дейли", подчертавайки инстинкта и интелигентността на Мур, която е разбрала, че трябва напълно да се впусне в тази роля.
"Деми Мур наистина е страхотна. "Тя е рокендрол, тя е актрисата, от която имах нужда, за да дам живот на герояната си", добавя Фаржа. |
За нея темата на нейния филм отразява собствения ѝ опит да поеме контрол над живота и кариерата си, особено след като навършва 40 години. "Знаех, че филмът ще бъде смел и провокативен", казва тя и обяснва, че е искала "Веществото" да има наистина силно послание, че е време за промяна. "За истинска промяна. И промяната не може да бъде деликатна, не може да бъде нежна, не може да бъде малка. Трябва да е масова, трябва да е навсякъде и трябва да бъде сега."
