Провалът с домакинството на форума на ЮНЕСКО извади на показ куп организационни проблеми

Провалът с домакинството на форума на ЮНЕСКО извади на показ куп организационни проблеми

Провалът с домакинството на форума на ЮНЕСКО извади на показ куп организационни проблеми
Фиаското с българското домакинство на форум на ЮНЕСКО показа различни аспекти на неспособността на администрацията да приеме такова мащабно събитие - тромави процедури, разнопосочност в действията на отделните институции, противоречиви оценки. След вчерашния официален отказ на Министерството на културата София да приеме делегатите на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство, днес последваха политически нападки от опозицията към изпълнителната власт, протестираха представители на туристическия бизнес, появиха се съмнения за действителните причини българското домакинство да бъде пренесено от София в Париж.
В парламента "Възраждане" и "Продължаваме промяната - Демократична България" днес коментираха отказа като международен провал и удар по авторитета на България, а Тошко Йорданов от "Има такъв народ" защити министъра на културата Мариан Бачев (издигнат на поста от партията), че е направил единствено възможното нещо "в тази заварена, идиотска ситуация на тотално бездействие и безхаберие". Продължи и прехвърлянето на отговорност от редовната към служебната власт.

Премиерът Желязков: Председателството остава българско

Председателството на ЮНЕСКО е българско, то остава такова, но няма да се проведе в България, коментира премиерът Росен Желязков в Брюксел, където участва в среща на лидерите на ЕС, по повод преместването на домакинството на форума на ЮНЕСКО от София в Париж. Според него причините са ясни - поет е неподкрепен ангажимент от министъра на културата в служебния кабинет, не е финансово обезпечен. Желязков твърди, че е имало негативно становище и от Министерството на външните работи, както и от Министерството на културата.
Премиерът очерта редица организационни проблеми:
  • необявени обществени поръчки за настаняване
  • невъзможност за издаване на визи на хилядите участници
  • отрицателно становище от службите
"Заварихме нула подготовка. Цялата логистична мрежа, която трябва да има в България, е толкова комплицирана, че не може за 3 месеца да се навакса изгубеното време от юли до февруари. Няма нито една организирана обществена поръчка за настаняване." От Министерството на външните работи са заявили, че имат големи проблеми с издаването на визи, защото в събитието трябва да участват близо 4 хиляди души от 200 държави.
Премиерът заяви, че е поискал SWOT анализ от организациите и службите, но не е имало нито едно становище, което да дава оптимизъм, че за три месеца домакинството ще бъде организирано в София.
"България няма дипломатически и консулски служби в голяма част от държавите, които са членки на ЮНЕСКО. Това означава, че ако човек от такава държава иска да вземе виза, българската държава трябва да му осигури полет от неговата държава по местообитание до държава, в която имаме дипломатическо и консулско представителство. Да подаде документите и когато се издаде визата, отново със самолет да отиде до другата държава и това всичко е за сметка на България", обясни Желязков.
Той уточни, че България вече е обезпечила необходимите средства за самите мероприятия в рамките на форума. "Те са много по-малко, отколкото ако се провеждаше в България. Става въпрос за под 2 млн. долара, а в Саудитска Арабия форумът на ЮНЕСКО струваше 20 млн. евро," пресметна премиерът.

Разминавания в оценките

Манол Пейков
Манол Пейков
Депутатът от "Продължаваме промяната - Демократична България" и издател Манол Пейков каза пред медиите, че има информация, че от дълго време на административно ниво е имало съпротива за организирането на домакинството. "Няма желание по някаква причина това да се случи и това не е в Министерство на културата. Това е решение на премиера. Ние имаме информация, че то е взето преди десет дни," каза той.
Пейков заяви, че оправданието с липсата на време за организация е прах в очите на хората и има нещо друго зад това решение. На въпрос дали има предположение какви биха могли да са политическите причини, той отговори, че няма такова, че има липса на желание в администрацията и не знае дали е свързано с геополитическите промени в света.
"Огромно фиаско" и "абсолютно необяснимо" - е оценката му за действията на изпълнителната власт.
Пейков обърна внимание и върху разминаване в оценките на международната организация и действащия кабинет за качеството н аподготовката. Вчера, след обявяването на отказа, депутатът публикува във "Фейсбук" профила си официално писмо от централата на ЮНЕСКО от 4 февруари, в което се отбелязва огромния напредък в подготовката на домакинството на сесията в София и че те са сигурни, че тя ще има голям успех. Само месец по-късно обаче вече се твърди, че организация няма и, че домакинството ще се проведе в Париж в рамките на планираните дати - 6-16 юли 2025 г.
Още на 18 февруари Пейков изпраща официално писмо, с което търси отговор кога ще бъде подписано споразумението за домакинство и на кое длъжностно лице към момента е възложена отговорността да председателства организационния комитет на събитието. В него той подчертава как то е от стратегическа важност за България и как отказът от домакинството би имал сериозни последици - както репутационни, така и материални.
Министърът на културата Мариан Бачев с министъра на финансите Теменужка Петкова
Министърът на културата Мариан Бачев с министъра на финансите Теменужка Петкова
Той получава писмен отговор от министър Мариан Бачев вчера, малко преди обявяването на смяната на местоположението на сесията, който също публикува във "Фейсбук". В него решението се оправдава със службите. Министърът пише, че "анализите на ангажираните министерства и служби показват, че нямат достатъчен капацитет и човешки ресурс, който могат да мобилизират в толкова кратък срок, без това да застраши други ключови елементи от сигурността на страната и нормалното функциониране на институциите".
В отговора се посочва, че не могат да бъдат проведени в срок обществените поръчки, обезпечаващи дейностите по организацията на домакинството, и не е имало изготвен цялостен бюджет.

Без забележки, но и (без)действия

"Трябва да уточним, че във всеки един етап от организацията на домакинството от ЮНЕСКО са потвърждавали, че ние имаме висока степен на готовност и че великолепно се справяме с организацията и те нямат никакви забележки. Затова решението ни е абсолютно едностранно да се откажем от домакинството на сесията може да има само и единствено политически причини", коментира и депутатът от същата група Елисавета Белобрадова.
Тя подчерта, че тази среща е имала за цел да укрепи позициите на България в ЮНЕСКО и да запази статута на културното и историческото наследство. "Това не просто няма да се случи, но попадаме в една изключително рискова ситуация, в която да изгубим статута си на държава с изключително много обекти от културно и историческо значение", каза още тя.
Манол Пейков припомни, че още миналата година през юли с подкрепа от парламента е подписан предварителен меморандум, че България ще бъде домакин на сесията. "Това не се е случвало от 40 години и едва ли ще се случи още 40", добави той.
"Възраждане" също показва ангажираност с темата. България се е отказала от домакинството си , за да не се нарушат летните отпуски на отговорните фактори в министерствата на външните и на вътрешните работи, предположи от парламентарната трибуна депутатът Ангел Янчев.
В отговор последва декларация от "Има такъв народ", в която Тошко Йорданов изтъкна, че "отчетените дейности са формално-технически само огледи на зали и онлайн разговори! И понеже няма бюджет - работата спира дотам". По думи делегацията на ЮНЕСКО е поискала преоборудване на НДК с нова озвучителна техника, но нямало нито пари, нито време това да стане. "Партньорите ни от ЮНЕСКО проявиха пълно разбиране и подкрепа и незабавно започнаха консултации какво най-добро може да се направи за спасяването на българското домакинство на 47-та сесия на Комитета за световно наследство, защото категорично бе констатирано, че в този кратък срок никоя държава не може да се справи с изграждането на инфраструктурите, необходими за организирането на успешно домакинство на събитие от такъв мащаб. Повтарям на пискащите човечета, че това е и оценката на партньорите ни от ЮНЕСКО", е прочитът на "Има такъв народ" на събитията.

Хронологията

В Решение Е543 от 30 юли 2024 г. се посочва, че Министерският съвет одобрява депозирането на кандидатурата на проф. Николай Ненов за председател на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО, както и одобрява провеждането ѝ в София през юни - юли 2025 г. С него се упълномощава министърът на културата да предприеме необходимите действия за уведомяване на ЮНЕСКО за решенията на Министерския съвет.
Найден Тодоров, който беше министър на културата в служебното правителство на Главчев
Найден Тодоров, който беше министър на културата в служебното правителство на Главчев
През януари 2025 г. служебният министър на културата Найден Тодоров изпраща подробен отчет от 14 страници до премиера Димитър Главчев с всички етапи от напредъка на активностите, фокусирани върху подготовката и осъществяването на домакинството, които засягат Министерството на културата, като описва и следващите етапи на организацията.
В него се споменава, че изработването на индикативен детайлизиран бюджет за подготовката и провеждането на събитието е на финален етап и според зададените сроковете е трябвало да бъде финализиран на 17 януари.
На 31 януари е трябвало да се подпише финален договор с Националния дворец на културата, а на 7 февруари - да бъдат обявени обществените поръчки.
В отделна точка Найден Тодоров посочва какви са предизвикателствата по организацията на сесията. "В Споразумението за домакинство са определени финансовите параметри за организацията на сесията. Изразяваме сериозна загриженост, че в проектобюджета за 2025 г., предложен от Министерството на финансите, не е предвиден бюджет за организацията на сесията. При липса на осигурено финансиране Министерството на културата ще срещне значителни затруднения при финализирането на преговорите с ЮНЕСКО относно Споразумението за домакинство", пише в неговия отчет.
Още през декември 2024 г. той е предложил Организационният комитет за подготовка на 47-ата сесия на Комитета за световното наследство да премине под ръководството на Министерски съвет, защото това ще осигури по-добра координация между всички министерства, особено по въпроси като сигурността, издаването на визи и други аспекти, по които министърът на културата няма легитимност.

Столицата се лишава от милиони левове приходи

С позиция излязоха и общинските съветници от групата на "Продължаваме промяната - Демократична България (Спаси София)". В нея се посочва, че това е тежък удар по международния престиж не само на София, но и сериозна икономическа загуба.
"Столицата ни се лишава от милиони левове приходи от туризъм, хотелиерство, ресторантьорство и културни събития. Пропуснахме историческата възможност и шанс да позиционираме София като значим център на световната културна карта и да привлечем вниманието на стотици международни делегати медии и гости на България."
Според тях отказът е признание за неспособността на българските институции да организират събитие от световен мащаб и показва липса на желание и политическа воля България да бъде представена като активен участник в опазването на световната култура. "Забавянето в организацията, посочено като причина за отказа, не е оправдание - то е диагноза. Това е резултат от липса на координация, некомпетентност и нежелание да се поеме отговорност. Всяко правителство, което допуска подобен провал, трябва да понесе политически последствия", пише още тяхната позиция.
Срещу решението се обявиха и организации на туристическия бизнес.
"Дневник" потърси за разговор по темата с проф. д-р Николай Ненов, който е определен за председател на форума, но от екипа му заявиха, че той е в чужбина и няма възможност да отговаря на каквито и да било въпроси. Изданието очаква отговори и от пресцентъра на Министерството на културата.