"В собствен ритъм": какво означава за българските артисти да се продуцират сами

"В собствен ритъм": какво означава за българските артисти да се продуцират сами

Михаела Филева, Иво Димчев, Тино, Hayes & Y и Прея
Личен архив, Ирина Иванова, Аелита Спиридонова
Михаела Филева, Иво Димчев, Тино, Hayes & Y и Прея
Подписването на договор с музикална компания винаги се е възприемало като най-прекия път до постигане на професионален успех за един музикант. През последните години обаче много артисти правят осъзнатия избор да бъдат независими и самопродуциращи се. Тенденция, която се засилва и благодарение на дигиталните технологии и платформи, които улесняват разпространението. Това е валидно както за световната музикална сцена, така и за България, където пазарът и възможностите са много по-малки.
Донякъде пътят е по-труден, носи повече отговорности, но се оказва, че да управляват сами кариерата си за българските артисти е напълно постижимо през 2025 г. с всички предимства и недостатъци, които този избор изисква. Да се продуцираш сам не означава да не работиш с никого, а различните изпълнители имат различен формат екипи или партньорства с един или повече души в зависимост от целите и фокуса на кариерата си. "Дневник" започва темата за бизнес формулите на успеха в различните културни индустрии с артистите, които се продуцират сами и ще продължи и с другите модели - на работа с продуценти (български и/или чужди) и с други сфери.

Какво означава самопродуциращ се артист

След над десет години в музикална компания, певицата Михаела Филева избра да е самопродуциращ се артист. Пред "Дневник" тя разказва, че през тези години е имала възможност да се учи и да създава музика с много добър екип, но е настъпил моментът, в който е "усетила, че иска да поеме кариерата си в свои ръце".
"Да бъда самопродуциращ се артист е не просто решение, а естествена крачка към пълната реализация на моята творческа визия. Това ми дава възможност да мечтая още по-смело, да изразявам себе си без ограничения и да следвам собствения си ритъм", добавя тя. За нея това е огромна промяна, но я определя като "вълнуваща", защото всяко решение - от първите акорди на една песен до последния детайл в нейната реализация трябва да мине през нея.
Михаела Филева е част от новия сезона на шоуто "Като две капки вода"
Личен архив
Михаела Филева е част от новия сезона на шоуто "Като две капки вода"
За Прея, която също е била част от лейбъл, но избира да бъде независим артист, самопродуцирането се изразява в това, че трябва да бъде едновременно бизнес ориентирана и креативна.
Означава да имаш свобода за вземане на всяко решение, което касае кариерата ти, но и значително по-малък размах, отколкото с продуцентски гръб зад себе си. Така че от една страна е повече свобода, от друга - по-малко
"Независим е всеки, който свободно прави каквото си поиска. Самопродуциращ се артист си, когато разбираш целия път на създаването на една продукция - от творческата част до търговската и юридическата и съответно успешно обслужваш всяко едно звено по завършването на един продукт, сам или в екип с хора, за които си отговорен ти", уточнява обаче певецът Тино.
Според него мащабите на България правят самопродуцирането от една страна по-лесно, а от друга - по-трудно, защото може да се обхване количеството работа предвид размерите на пазара, но и възвращаемостта е по-малка.
За Иво Димчев да си самопродуциращ се артист означава поемане на рискове, но и отговорност от последствията. "Означава и че може би не си интересен за големите продуцентските компании и нямаш друг избор освен да се самопродуцираш. Означава и, че трудно се доверяваш. Означава, че си свободен да паднеш, да станеш и да продължиш, без да е необходимо да дължиш обяснения някому", изрежда той.
Музикантите от Hayes & Y подчертават и финансовата част на това да бъдат независими, а именно, че трябва сами да поемат всичките си разходи по реализиране на песен, албум, видеоклип. "От друга страна, 100% от приходите ни остават за нас и притежаваме пълните права над музиката си", казват те.
Докато при подписването на договор със звукозаписна компания един артист се отказва от част от правата си, то независимият има пълната свобода да взима решения относно собствената си музика - да експериментира с нея, да я разпространява и съответно да получава по-голяма част от възнагражденията.
В България за разпространението много самопродуциращи се артисти разчитат на "Орфей Мюзик". "Благодарение на това, че работим с "Уорнър", имаме достъп до мрежата им за дигитално разпространение, която е много по-голяма от тези на независимите дистрибутори. Ние достигаме до над 300 дигитални платформи като Spotify, Deezer и Tidal. Имаме достъп до инструменти, с които да промотираме, защото колкото по-голямо е разпространението, това ще резултира и в по-добри приходи", каза пред "Дневник" Кирил Величков, собственик на "Орфей Мюзик".
Според него обаче липсата на достатъчно продуценти не е добре за никой от участниците на пазара, "защото това затруднява работата на самите артисти, които трябва да я вършат сами". От друга страна той обяснява, че продуцентите по-трудно се справят с новите дигитални реалности, където вече идва тяхната роля на разпространители.
През април Hayes & Y ще представят новия си албум
През април Hayes & Y ще представят новия си албум

И сам войнът е войн, но не точно

Самопродуциращ се артист обаче не означава напълно сам, защото около него има екип от хора, който му помага в този музикален път. "Никой артист не може да постигне големи неща сам - казва Михаела Филева. - Писането на музиката може да е много личен процес, но пътят към хората е екипна работа. Мениджърът, пиарът, творческите партньори - това са хората, които помагат да превърнем музиката в преживяване за публиката."
Иво Димчев допълва, че тъй като музикалният пазар в България е сравнително малък, е по-изгодно да имаш добър екип, отколкото да се отчиташ или съобразяваш с "шефове". "Ако един артист има опит и е изградил своя аудитория, единственото, което му е нужно, са правилните хора около себе си", заявява той. Артистът разказва, че дълги години е бил и мениджър, и пиар на самия себе си.
Иво Димчев ще отбележи 20 години на сцена с голям спектакъл през есента
Личен архив
Иво Димчев ще отбележи 20 години на сцена с голям спектакъл през есента
"При мен сложното е, че имам два доста различни пътя. Те понякога се преплитат, но си остават много различни. Това са работата ми като съвременен театрален артист и хореограф и работата ми като музикален артист. Това са много различни публики, различни сцени, различни закони." За него работата му като съвременен артист е приоритет, защото прави това от повече от 20 години, а създава песни от 8, затова се надява да открие мениджър, който да му помага в организирането на музикалната му кариера. Преди дни той спечели награда "Икар" в категория съвременен танц и пърформанс.
Hayes & Y също нямат мениджър и се справят сами и с това. "Работим с кръг от хора, но единственото неотлъчно присъствие е на арт директора ни София Добрева, която отговаря за всичко визуално при нас." Според Тино технически няма нещо, с което един самостоятелен артист да не може да се справи сам до някаква степен.
"Казвам го, за да окуража тези, които тепърва започват или се канят да започнат, но чакат да се появи някой, който да ги свърже с медия, да говори с управителя на клуба за концерт вместо тях, да направи постера за събитето и т.н. Няма нужда всички тези звена да се обслужват перфектно в началото, но важното е да се започне", добавя певецът, който на този етап има на кого да разчита, а понякога си сътрудничи и с големите лейбъли в България, което обикновено е свързано с разпостранението на музика.
Събирането на екип е безценно и задължително, смята Прея и обяснява, че в тяхната индустрия всеки носи по няколко шапки едновременно.
"В България професиите в музикалния бизнес често се припокриват, особено когато става въпрос за фрийланс специалисти като мен, които работят с независими артисти. В международен план дори самостоятелните артисти обикновено разчитат на екип от мениджър, букинг агент, тур мениджър, пиар и други ключови фигури. Тук обаче тези роли често се събират под общия термин "мениджър" по една или друга причина", обяснява Златина Ричева, букинг мениджър на Прея (бел. ред. - уговаря и управлява участията на даден артист).
Ролите на мениджъра и пиара на самопродуциращ се артист в България често се припокриват, но не са напълно идентични, уточнява и Марин Колев, мениджър и пиар на Тино, който работи с него по отношение на маркетинг, комуникации и разпространение. В зависимост от мащаба на артиста, бюджета и етапа в кариерата му, тези роли могат да бъдат изпълнявани от един човек, но за него е по-добре да са отделни.
За Тино свободата като артист идва от това да имаш правилните хора около себе си
Личен архив
За Тино свободата като артист идва от това да имаш правилните хора около себе си
"Докато мениджърът отговаря за цялостното стратегическо развитие на артиста, то пиарът трябва да се фокусира върху публичния му имидж и връзката с медиите. Припокриването на тези роли у нас се среща най-често при независими и по-малко утвърдени изпълнители, което е нормално, защото те имат доста по-ограничен ресурс", заявява още той.
Големите и утвърдени музикални компании със сигурност предлагат повече ресурси и разполагат с бюджети за своите артисти. Повечето от тях имат установени взаимоотношения с други организации, което улеснява разпространението, участието във фестивали и дори медийното позициониране.
За Hayes & Y да бъдеш независим артист носи много повече свобода, но "нямаш достъп до ресурсите, до които имат достъп лейбълите". С тях обаче има и огромна отговорност, защото те очакват възвръщаемост на инвестицията си.
"Ако с даден продуцент гледате в една посока - то тогава защо не? Но нека не забравяме, че това не означава, че звездната ти персона ще бъде обслужвана безрезервно във всеки един артистичен порив. По-скоро означава, че сключваш брак, а в брака винаги има две страни", казва Тино, за който свободата идва от това да имаш правилните хора около себе си.
Според Иво Димчев свободата може лесно да стане свободия и един артист може да се загуби в този път. "Но мисля че ако имаш правилния продуцент, който добре познава таланта на един артист и съотношението на този талант с пазара и публиката, тогава, разбира се, че ще бъде по лесно, плодотворно и печелившо за всички", добавя той.

"Цена, която сме готови да плащаме"

През последните години музикантите имат и по-голям достъп до услуги за разпространение на музика и много други инструменти, които помагат за развитието на кариерата им, а интернет прави по-лесно достигането им до публиката. "В днешно време е много лесно и достъпно един артист да се разпространява сам чрез онлайн платформите", твърдят музикантите от Hayes & Y.
Според Михаела Филева днес артистите имат повече възможности да създават, да споделят и да бъдат чути без необходимост от посредници. "Светът се движи с невероятна скорост, дигиталните платформи дават неограничен достъп до публика, а социалните мрежи ни позволяват да бъдем в директен контакт с хората, които обичат музиката ни. Това е революция, която дава на всеки артист силата да бъде още по-автентичен, да следва собствената си истина и да твори без компромиси - казва тя.
Разбира се, този път е труден и изисква огромна отдаденост, но за мен и за много други творци, е цена, която сме готови да плащаме.
От една страна липсата на продуценти принуждава артистите да се грижат за всичко сами, добавя Прея, но уточнява, че в световен план все повече хора поемат по този път, защото сега е много по-лесно да правиш музика. "Голяма част от задачите са по силите на всеки с малко техника, талант, много хъс, време и интернет", казва певицата.
Музикантите от Hayes & Y разказват, че са получавали предложения от музикални компании, но са отказвали. "Преди доста години издадохме едно EP с лондонски лейбъл и това изживяване ни убеди, че е по-добре да си сам, отколкото с неподходящ партньор. На нивото, на което сме в момента, бихме подписали договор с лейбъл, само ако сме 100% убедени, че ще си заслужава", добавят те.
За осъзнат избор да върви по пътя към самопродуцирането може да се говори, ако към дадения артист е имало отправени покани от страна на музикални лейбъли и продуценти, но той да предпочита да работи сам, смята Тино.
Да казваш, че избираш да не си в лейбъл, без някоя компания да е проявила интерес към теб или ти да си проверил такава възможност и условията да не са ти допаднали, ми звучи като да казваш, че не си със София Вергара или Хенри Кавил по свой избор
Той допълва, че "всеки следва да започне като самопродуциращ се артист - в началото всички сме това. Някои се развиват толкова добре, че могат да си позволят да кажат, че правят този избор, защото го предпочитат."
Според Златина Ричева това не е тенденция само в България, но и в световен план и все повече артисти избират да се продуцират сами, защото това им дава повече свобода при решенията - както творческите, така и стратегическите такива, и определя това като новата реалност.
Само преди ден Прея представи новата си песен "Мома"
Само преди ден Прея представи новата си песен "Мома"
Тя дава пример с Chance the Rapper, който постига значителен успех без подкрепата на голям лейбъл, като неговият запис Coloring Book спечели награда "Грами" през 2017 г., както и с Били Айлиш и нейния брат Финиъс, които сами продуцират дебютния ѝ албум When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, получил световно признание.
"Doechii започва кариерата си като независим артист, пускайки музиката си в SoundCloud през 2016 г. Нейната песен Yucky Blucky Fruitcake стана вайръл в TikTok преди няколко години, което привлече вниманието на големи лейбъли. През 2022 г. тя подписа договор с Top Dawg Entertainment и Capitol Records, но първоначалният ѝ успех не се дължи на тях", обяснява още Ричева.
"Няма продуценти, които да се водят по артистите. Логиката е артистът да следва продуцента, а това не се харесва на повечето артисти", добавя от своя страна Марин Колев. Според него тази тенденция още не е толкова мащабна, но също дава примери за успех със световен артист като Франк Оушън, който е независим и има над 37 млн. месечни слушатели в Spotify и над 6 млн. последователи в "Инстаграм".
"Това, което привлича артистите към този вариант е, че имат контрол над музиката си, притежават правата си и не делят печалбата си. И когато имат вариант за дистрибуция на музиката си дигитално, те могат да функционират като артисти", казва още Колев.
За Кирил Величков от "Орфей Мюзик" не е толкова въпрос на избор. "Реалността е такава, че продуцентът не може да си върне инвестициите само от разпространението - било дигитално, било на физически носител, а трябва да се дотира от живите изпълнения, което е друга дейност. Тя не е специфична за продуцента, а е по-скоро мениджърска, промоутърска, а най-смислените приходи идват оттам. Това позволява на артистите да заделят от тези приходи и да инвестират в звукозаписи, които пък са им нужни, за да развиват кариерата си", казва той.
При тях условията да разпространяват даден артист са стандартни. Работят на процент и за тях е важно да имат оборот, с който да покриват своя труд. "Понякога може да харесаме толкова много някой млад артист, че да вярваме, че ако сега не са високи приходите, то после ще се увеличат, така че да има икономически смисъл."