Марина Абрамович пресъздава древни еротични ритуали от Балканите в нов пърформанс

"Балкански еротичен епос" е заглавието на предстоящия пърформанс на Марина Абрамович, който ще бъде представен в Aviva Studios в Манчестър от 9 до 19 октомври. Тя го определя като най-амбициозния ѝ проект до този момент, защото в него ще се включат 70 души, включително танцьори, музиканти и певци, които ще излязат на 13 отделни сцени.
На всяка от тях ще бъдат показани ритуали, легенди и вярвания от балканския регион. За "Балкански еротичен епос" Абрамович, която е родена и израснала в Белград, се вдъхновява от фолклора и древните традиции в България, Румъния, Гърция, Албания, Сърбия, Македония, Босна, Косово, Черна гора, както и от ромската култура, като се фокусира върху "еротиката не като просто провокация, а като духовна и жизнена сила", отбелязва "Манчестър ивнинг нюз".
На една от сцените посетителите ще видят "Плашене на боговете" - пресъздаване на ритуал, в който балкански жени тичат из нивите с повдигнати поли, за да "изгонят" дъжда. В "Обред на плодородието" се пресъздава ритуал, при който голи тела се гърчат по земята в "отчаян зов за плодородие". Пърформансът включва и "Масажиране на гърдите" - ритуал, който жените изпълнявали на гробове, за да "събудят" земята.

С новия си пърформанс Марина Абрамович иска да предизвика размисъл върху това как "в нашата култура днес ние етикетираме всичко еротично като порнография". Описва го като сбъдване на дългогодишна мечта. "Това ми дава шанс да се върна към славянските си корени и култура, да погледна назад към древните ритуали и да изследвам сексуалността и нейната връзка с вселената и неотговорените въпроси на нашето съществуване.
Чрез този проект бих искала да покажа поезия, отчаяние, болка, надежда, страдание и да осмисля собствената си смъртност", казва тя, цитира "Гардиън". |

"Различна от всяко шоу, правено някога": Марина Абрамович представи първата си изложба в Китай
"Балкански еротичен епос" отправя към публиката един вечен въпрос: за какво всъщност са телата, а Абрамович ги представя като извор на сила, мистерия и трансформация, пише в представянето на проекта. "Той предлага незабравима възможност на публиката да преживее следващата глава от нейния творчески живот - смела, завладяваща и в мащаб, който е напълно безпрецедентен", казва Джон Макграт, изпълнителен директор на Factory International, който продуцира "Балкански еротичен епос". В него публиката може да избере дали да бъде само наблюдател или да се превърне в участник.
След Манчестър проектът ще бъде показан в Барселона, Берлин, Ню Йорк и Хонконг. |
Марина Абрамович е изследвала балканските еротични ритуали и преди, но за първи път ще ги пресъздаде толкова мащабно. Определяна като пионер в пърформанса, Абрамович неведнъж е използвала голотата, за да изследва границите на физическата и психическата издръжливост.

През 1974 г. в Неапол тя представя "Ритъм 0" - шестчасов пърформанс, в който тя лежи неподвижно, а до нея има маса с предмети като перо, пирон, чук, брава, камшик, ножици и дори пистолет. Публиката може да използва предметите върху нея, както реши. Първоначално посетителите я целуват и използват перото, докато не започват да стават далеч по-агресивни.
С нейният дългогодишен партньор Улай през 1977 г. в Музея за модерно изкуство в Болоня показват пърформанса Imponderabilia, в който създават тесен вход и застават лице в лице напълно голи на вратата. Посетителите трябва да се изправят лице в лице с един от тях, за да могат да влязат. Абрамович пресъздава творбата си в своята ретроспективна изложба в Лондон през 2023 г., както и в Амстердам миналата година.
