За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
log_on
Рейтинг: 2778 ВеселоАко по онова време размахваха шалвари и фереджета по София щеше даже да ги арестуват.
По Гоце Делчев по време оно от селата слизаха на автогарата с навити нагоре шалвари, за да са на нивото на работническите сини манти, които ползваха за фереджета или ученическите тъмносини манти с белите якички. Като се изсипят един рейс лелки и бабки с такива ученически манти самите ученички/вкл. и мюсюлманки/ бягаха по кьошетата да не ги припознаят на помакини.
Туркините такива щуротии не са правили. Ходиха си цивилно, а по домашному може и да са слагали някой шалвар за удобство, но техните шалвари винаги са били некрещящи цветове и не толкова обемни. Техните родители не им забраняваха и да учат след селското образование за разлика от помакините, които ги спираха до осми клас и ги жениха по спешност, а после по нивите с тютюн.
its271081907
Рейтинг: 588 НеутралноА пък да знаете през 1875 какви неща са ставали... за следващата година и следващите години да не говорим...
log_on
Рейтинг: 2778 ВеселоПо време на ''екскурзията'' барабар с турците тръгна и гол Хасан българомохамеданин, да ама на границата и да ги напсуват на турски те нищо не схващат.Връщаха ги поголовно турските граничари, защото не се впечатлявали от това, че са с шалвари или мюсюлмани, а трябвало да са от турски етност според рзпореждането от Анкара. Т.е. и те не ги отразиха за ''едни от наште''.
log_on
Рейтинг: 2778 НеутралноОтносно законите от време оно. Сюнетите си ги правиха нелегално по селата и имаше инфекции. Единствения лекар ,който направи легален сюнет в болницата в Гоце Делчев го вкараха в затвора в София. Хирурга д-р Канелов.
Илиян С
Рейтинг: 2616 НеутралноВъпрос На Интелект Е Пиобщаването им !
Но !-----
Сега Виждаме същия Този Интелект !
Насочен Към Цялото население на Страната !
Не с тези средства !
Но Достатъчно Унизително!
Като По Най-циничен Начин Му се Отнемат Гражданските Права !
Сега когато сме в 21-ви Век !
И се предявяват Претенции за Демокрация !
Каква Демокрация !
Чист Фашизъм !
Фашизма на Капитализма И Феодализма !
log_on
Рейтинг: 2778 НеутралноОтносно приобщаването. Те искат държава като Босна. Босненците са сърби мюсюлмани.
Иво
Рейтинг: 3175 ЛюбопитноМоже и да са били преди хиляда години, след 14-ти век обаче създават свое собствено независимо кралство на име Босна (Кралство Босна). И от тогава насам си имат своя собствена история и народ различен от сръбския.
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
log_on
Рейтинг: 2778 Весело[quote#7:"Иво"][/quote]
Явно не си наясно с техния кумир Ахмед ага Барутанлията и с Тамръшката република.
С наименованието Тъмръшка република или Помашка република[1] се означава опитът за обособяване на помаците от областта Тъмръш в Родопите в рамките на Източна Румелия или направо в състава на Османската империя. Тя просъществува от 1879 до 1886 година.
Макар и форма на местно самоуправление, това е първата република на територията на съвременна България.
Представлява самоуправляваща се общност на помашки села, известни още като „Непокорните села“ и „Непредадените села“, в региона на Тъмръш, появила се след Руско-турската война от 1877 – 1878 г.
pontius_glarus
Рейтинг: 3719 Неутрално"Асимилация и съпротива на жените мюсюлманки": пътуваща изложба пази спомена от репресиите.."
Ако шалварите и бурките са синоним на освобождаване на мюсюлманките- баси "освобождаването"!
log_on
Рейтинг: 2778 Весело[quote#7:"Иво"][/quote]
Не те го създават, което не пречи впоследствие да си го присвоят . Затова е и Кралство, а не халифат изключително от мюсюлмани, т.. исляма е привнесен изкуствено.
Т.е. ако масата след Османско в БГ се пишеше мюсюлмани и БГ щеше да е Царство с мюсюлмани .
Но това е друг въпрос вече.
h ttps://bg.wikipedia.org/wiki/Котроманичи
Любен
Рейтинг: 554 ЛюбопитноРепресии? В България? Че да ги пратят в Газа - там репресии няма и всички- и жени и деца направо си умират от кеф!
log_on
Рейтинг: 2778 Неутралнокъм 9;
В Гоце Делчевско плюс съседните общини Гърмен и Хаджидимово има около 10 помашки села. В новото време помакините от тези села го удариха и на сексуална революция - кеф ти и гейове на кило. Отделно като изоглавени тръгнаха да учат всякакво висше образование. И нито една не можеш да излъжеш да се накачули с шалвар, което те свързват в главата си с принудителни женитби , основно образование максимум и ниви до припадък, плюс двор, животни, деца, старци за обслужване, докато тати и мъжо въртят синджирчета и правят кур капан на мазни цивилизовани българки по градовете и пазарите.. Има само две-три села- Лъжница, Рибново, в които лупат за стотинки по шивашките цехове днес и емисарите от близкия изток им снасят пари, за да са забулени.
Смешното е, че Корана им забранява да работят външна работа, но помака даже ги кара насила да работят , за да не се напъне той по-яко , нали се бара на ''ага''. Няма по-жалка картинка от жена с дълга роба и плътна шамия да се спъва и да търчи по цех норма да изпълнява.
Иво
Рейтинг: 3175 ВеселоХаха... а, кой го създава бе "умнико" това царство!? Точно босненците го създават, а по-късно същият този народ доброволно приема исляма за своя религия. Приемайки исляма те не стават друг народ, просто сменят вярата си, както го правят стотици други народи по целия свят по време на своята история. "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
log_on
Рейтинг: 2778 Весело[quote#13:"Иво"][/quote]
Ами нали затова съм ти постнал за Тамръшката република. И в БГ където те не са били мнозинство са си искали именно помашка република по мюсюлмански традиции и по законите на исляма. И интересното е , че инициатора е западноевропеец. Известно е, че те са фенове на Османската империя по принцип. А днес пак си ни работят активно и без вазелин.
„Тъмрашката република“ се появява в напрегнат и динамичен исторически момент, когато непосредствено след Руско-турската освободителна война през 1878 година в Родопите избухва т.нар. „Сенклерово въстание”.
След подписването на Санстефанския договор, в Родопите и в Беломорска Тракия върлуват османски и помашки башибозушки банди, предвождани от бившия английски консул във Варна и Бургас мистър Д. Б. Сенклер, който е нает от турската армия и е удостоен с името Хидает паша.
Целта на този британски агент, с майка полякиня и баща шотландски благородник, е да „освободи” Родопите и Беломорска Тракия от българите и да присъедини тези територии към Османската империя
В предвожданата от него орда се включиват и част от местните помаци, особено онези, които участват преди две години в кланетата на Батак и Перушица. Бандата напада не само българските, но и гръцките християнски села, и има изгледи да успее да прогони оттам християните, но на помощ идва легендарният Капитан Петко войвода, който със своите четници успява в няколко сражения да разгроми бандите на Сенклер.
По-късно обаче, в края на 1879 година, помаците от родопските покрайнини Рупчос, които участват в бандата на Сенклер, се завръщат по селата си, които според Берлинския конгрес са включени в пределите на Източна Румелия. Селяните обявяват областта за независима – това е т.нар. Тъмрашка или Помашка република. Носи името на село Тъмраш. През 1633-34 г. селото се споменава в османски списък за джизие –данък, събиран от немюсюлмани, а в документи от 1872 г. Тъмраш е най-голямото селище на Рупчоската нахия (Рупчос – бивше име на област в Западните Родопи; нахия – административна единица в Османската империя, община) и наброява 300 къщи.
„Тъмрашката република“ обхваща територията между реките Въча и Чая, спускайки се на север до село Тъмраш (което е само на десетина километра южно над Перущица), а на юг стигала до Триград и до Барутан зад Доспат, включвайки 22 села заедно с Дьовлен (Девин) и Триград. Думата „република” следва да се разбира в преносен смисъл, тъй като родопските селища, включени в състава никога не обявяват официално държавна независимост.
Тази република има свое правителство, оглавявано от помака Ахмед ага Тъмрашлията. Тя просъществува от 1879 до 1886 г.
През 1879 г. „непокорните села” отказват да плащат данъци на източнорумелийското правителство и ограничават достъпа до областта.
Ахмед ага събира по-ниски данъци от румелийската и османската администрация, което допринася за разширяване на влиянието на „републиката”. На събрание на над 100 селски първенци, проведено в с. Триград през лятото на 1879 г. е избран съвет от трима души – Хасан ага от Триград (началник), хаджи Мустафа Кюлюнк от Беден (помощник началник), Молла Еюб от Мугла (помощник началник).
Събранието взима решение селата да не се подчиняват никому, а избраният тричленен съвет да ръководи живота на общността. Неформален лидер на „непредадените” села останал Ахмед ага Тъмрашлията. Сформирана е жандармерия от 20 души, а на селските първенци е предоставена голяма полицейска, административна и съдебна власт. Столицата се мести, като първоначално е в Триград, а после в Настан, Михалково и други по-големи села.
Интересен факт е, че въпреки неформалната независимост на село Тъмраш, правителството на Източна Румелия отпуска парична помощ за възстановяването на селото. Друг многозначителен факт е, че през 1880 г. част от „непокорните села“ допускат преброители за преброяване на населението в Източна Румелия.
В началото на 1885 г., непосредствено преди Съединението на Княжество България и Източна Румелия, Захари Стоянов иска среща с Ахмед Ага Тъмрашлията, която е проведена в неговите сараи, с цел договаряне на отказ от противопоставяне и недопускане на насилие в плануваното бъдещото Съединение на България. В знак на приятелство Захари Стоянов подарява на агата бинокъла си. Агата спазва неофициалното споразумение да не пречи на обединението.
Играта с т.нар.„Тъмрашка република” продължава до 1886 година, когато без никой да пита българите мохамедани дали желаят или не, те са предадени, само че не на България, а на Османската империя. Историята се случва за една нощ. На 6 септември 1885 г. в Пловдив става Съединението. Заслугата на тъмрашлии в Съединението е в това, че те остават „неутрални” и не се спускат от планината към Пловдив, за да спасяват нарушените права на Османската империя, както мнозина очаквали.
Съединението поставя началото на редица нови и важни събития не само в историята на „Тъмрашката република”, но и на страната въобще. Още на следващия ден правителството на Петко Каравелов не само признава преврата, но и изпраща войските на Княжество България в пределите на Източна Румелия.
Именно тогава империята, недоволна от Съединението, използвайки тежката обстановка в България, за една нощ въвежда своите войски през границата, установена от Берлинския договор и окупира Кърджалийска околия и „Тъмрашката република”.
По-късно на 24 март 1886 г. по силата на Топханенска конференция, „Тъмрашката република” е включена в границите на Османската империя. В селата се провеждат протести, жителите са недоволни от това решение. Вестниците пишат статия след статия: „Цариградската конференция забради с черен чембер Тъмраш и съседните му села. За първи път от дълбока древност еднокръвното население бе разделено с държавна граница.“
До Балканската война европейската част на Османската империя се простира по Балканския полуостров. По силата на Берлинския договор, а по-късно и Топханенското споразумение голяма част от българските земи в Тракия и Македония остават под властта на султана. Това довежда до сформирането на Балканския съюз, който през 1912 г. обявява война на Високата порта. От българската армия е формиран т.нар. Родопски отряд.
Задачата на Родопския отряд е да освободи българските земи в Родопите и поречието на река Места, да овладее моста на гара Бук и железопътната линия при Драма и да прекъсне връзките между турските войски от Източния и Западния фронт. В състава му се намира 21-ви пехотен Средногорски полк, командван от полковник Владимир Серафимов. Славните средногорци за броени дни освобождават Централните Родопи и обръщат в бягство многократно превъзхождащата ги турска армия. Легендарният им командир остава навеки в съзнанието на родопските българи – християни и мюсюлмани, като освободителят на Родопа планина.
Село Тъмраш е окончателно подпалено от перущенци по време на Балканската война през 1912 г., а оцелялата част от помашкото му население се изселва в Турция. Останали са от него основите на 300 къщи и две гробища.
В книгата си „Тъмраш“ (1973), посветена на изчезналото вече село Ангел Вълчев реди хронологията на събитията.
И така, за две-три денонощия изоставеният Тъмраш бе превърнат в руини. Пепелищата димяха цяла неделя, докато ливна голям есенен дъжд и от пепелищата се озъбиха разрушени стени, обгорели и недогорели кощаци, овъглени купища сено и слама, огради, опържени и ожулени от пламъците дървета.
И дълги години тази зловеща картина напомняше на хората, че тук е минала най-страшната чума, която човечеството познава – ВОЙНАТА. Тя сложи край на това вековно българско село.
Стотици пъти съм бил в Тъмраш и винаги с болка съм наблюдавал руините. Беседвал съм с десетки ямаджии от различните села. Бил съм и неволен свидетел на разговори помежду ямаджии. И не съм срещал такъв, който да не съжалява за изчезването на това старо българско село. Веднаж попитах Христо Мазев от Бойково, който лично е запалил не една къща: „Защо палихте, не мислехте ли, че тъмрашлии могат да се върнат?“ „Защо ли? Защото да вземеш една сопа, че тогава да ни питаш. Верно е, че имаше омраза към тъмрашлии заради делата им в Априлското въстание. Но не беше само това.
Има неща, които човек може да върши само по време на война. И тогава бе така… Война!“
Старите родопчани неслучайно казват: „Всяка война закача цялата държава, но тежко на този, комуто се струпа“
gpt021129871
Рейтинг: 59 НеутралноШалварите и бурките не са освобождение, но обличането насила на поли още по-малко.
Жените сами трябва да решават, как да се обличат.
мики маус
Рейтинг: 2417 НеутралноАха
Изложба, а всъщност Битката за електората на ДПС.
Подкупен Цецко
Рейтинг: 487 НеутралноЩом искат, да се обличат, като нинджи..... кой ги спира?
Пеевски е другарче с Костов!мики маус
Рейтинг: 2417 НеутралноДо коментар [#17] от "Подкупен Цецко":
До коментар [#15] от "gpt021129871":
На обществено място да ходят прилично облечени съгласно традициите тук, в Европа.
Така е във Франция.
Вкъщи ако искат да си нахлузват чували и да ходят като пингвини.
Иво
Рейтинг: 3175 ВеселоХаха... ама, аз те питах НЕ за Тръмпашката република (Тамръшката република :-)) а, за Босненското кралство от 14 век. :-) "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
Иво
Рейтинг: 3175 ЛюбопитноАбсолютно, но все пак трябва да изключим бурките и никабите, не за друго, а по причини свързани със сигурността. "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
danvan
Рейтинг: 7136 НеутралноПо скоро заробване. Мутрите от 90-те поеха открито държавата, а ние ги последвахме. Sapienti Sat
pontius_glarus
Рейтинг: 3719 НеутралноМного пъти съм го писал тук във форума. Не съм го чул, а лично съм го виждал - групи туристи от Иран в Златни пясъци, в атракционните заведения - повечето млади момичета по някакви потничета и възкъси панталонки танцуват като изоглавени. При момчетата нещата са много зле - във всяка група от 30-40 човека имаше поне 3-4 двойки момчета да се държат за ръце.