Отношението към референдумите се оказа основна разлика между Терзиев и Хекимян

Отношението към референдумите се оказа основна разлика между Терзиев и Хекимян

Снимката е от <a href="https://www.dnevnik.bg/mestni-izbori-2023/2023/10/17/4540674_s_drebni_provokacii_kandidatite_za_kmet_na_sofiia_za/" target="_blank">дебат на кандидатите за кмет на София пред студенти</a> в Софийския университет.
Снимката е от дебат на кандидатите за кмет на София пред студенти в Софийския университет.
Единодушие по отношение на начините на решаването на основните проблеми в София и категорично разминаване най-вече по една тема - референдумите сред жителите на града. Това показа телевизионният дебат тази вечер по "Нова телевизия" между кандидатите за кмет на столицата Антон Хекимян (ГЕРБ-СДС) и Васил Терзиев ("Продължаваме промяната - "Демократична България"- "Спаси София").
Хекимян заяви, че иска да чува мнението на столичани по много различни теми и за целта ще въведе допитване по райони преди да се вземат ключови решения - дали една улица да е еднопосочна, дали да се въведе зелена зона или не и т.н.
Васил Терзиев обяви, че не вярва на този модел на управление на града, защото при него няма как да бъдат приети непопулярни, но нужни мерки. Според него гражданите трябва да са едни от многото, участващи в обсъжданията по важните теми, като не може отговорността за вземанията на решения от кмета да се прехвърли към столичани. Терзиев е на мнение, че допитвания трябва да има, когато става дума за избор за реализиране на проекти в конкретен район, като хората се питат дали искат детска площадка или градинка.
Защо ставам за кмет и защо опонентът ми не става
Един от любопитните въпроси беше какъв документ биха искали да подпишат първо двамата кандидати за кмет. Хекимян обяви, че се надява това да е проект, финансиран с европейски средства за подмяна на 10 хил. печки на твърдо гориво с енергоспестяващи електрически. Васил Терзиев пък посочи, че му се иска да подпише един доразвит и преработен етичен кодекс на общината, който гарантира прозрачно и качествено управление.
Интересни мотиви изтъкнаха двамата и в отговор на въпрос, защо смятат, че те са подходящите хора за поста. "Трябва да съм кмет, за да завършим започнати линии на метрото и да направим нови. Да изградим 100 километра тротоари, 100 паркинга. Да продължим да обновяваме градския транспорт", каза Антон Хекимян.
Васил Терзиев пък обяви, че е подходящ за кмет на София, защото не е кукла на конци, има смелост, компетентност, решителност и разполага със сериозен екип.
На въпрос защо конкурентът им не е подходящ за поста, двамата също дадоха интересни отговори. Според Хекимян Терзиев не става, защото е издигнат от партии, които са разочаровали всички, след като са дали куп обещания, които не са изпълнили. Той е на мнение, че програмата на подкрепящата Васил Терзиев коалиция е пълна с добри пожелания, които не могат да бъдат изпълнени и посочи като пример паркингите под детските градини и обещанието до една година училищата в София да учат само в една смяна.
Василев Терзиев пък смята, че опонентът му не е подходящ за кмет, защото е решил да влезе в битката след 2 часа размисъл, не е имал думата при определяне на екипа си, а програмата му е пълна с идеи, които управлявалата в продължение на 18 години София партия ГЕРБ не е успяла да реализира.
Данъците няма да се вдигат, ще се правят паркинги и паркове
Иначе и двамата кандидати за кмет на София обявиха, че няма да вдигат данъците. Ще работят за въвеждане на справедлива такса смет, която да зависи от количеството изхвърлен боклук.
Общо е виждането на Терзиев и Хекимян за нуждата от паркинги в града, както и за убеждаването на хората да слязат от колите и да предпочетат градския транспорт.
Пълно единодушие имаше и по въпросите за изграждането на нови паркове и обществени тоалетни.
Сходни виждания за пътната безопасност
Приоритет и за двамата кандидати се оказа и пътната безопасност. Повишаването й минава през намиране на най-рисковите точки и обезопасяването им по най-подходящия в техническо отношение начин. Както Хекимян, така и Терзиев не подкрепят идеята всички пешеходни пътеки да са повдигнати, тъй като имало редица случаи, при които този подход не е уместен. "Където трябва и където е възможно, ще има такива, но има и други технологии за обезопасяване", посочи Хекимян.
Нужен е анализ на риска, като видим къде е подходящо да има повдигната пешеходна пътека, къде стесняване, шикани, надлези, пасарелки, има различни мерки", допълни Терзиев. И двамата кандидати бяха единодушни, че максимално бързо всички камери в София трябва да се преработят така, че да засичат превишена скорост. Отбелязаха обаче, че преди да се започне реализацията на идеята, депутатите трябва да приемат на второ четене съответните промени в Закона за движение по пътищата. Васил Терзиев посочи, че ще иска 30% от глобите за пътни нарушения в София да остават в градския бюджет за инвестиции в обезопасяване на пътната инфраструктура.
Денонощен контрол за шума от инспектората и покупка на звукови радари
Двамата кандидати за кмет на София заявиха, че ще вземат и мерки срещу шумовото замърсяване. За Хекимян правилният подход е засилване на правомощия на Столичния инспекторат и преминаването му в 24 часов режим на работа. Обяви се и за по-тясно сътрудничество между кмета и столичната полиция, за да се спрат гонките с коли и мотори по булевардите и улиците на града. Антон Хекимян смята, че полицията трябва да е по-активна в санкционирането на заведенията, която не спазват часовете, в които не трябва да се вдига шум според общинската наредба.
За Васил Терзиев правилните мерки са ограничаване на скоростта на използваните за писти булеварди и слагане на звукови радари на най-критичните места. Той обясни, че подобни уреди за скъпи, около 10 хил. евро за брой, затова трябва да се прецизира мястото на поставянето им. Друга мярка според Терзиев е изграждане на зелени пояси покрай най-натоварените пътни артерии, които да тушират фоновия шум от автомобилите. За шума от заведенията той отбеляза, че в България изискванията са по-затегнати, отколкото в много други европейски държави и санкциите са достатъчно високи, но проблемът е в налагането на глобите.
Целият дебат вижте във видеото