Скандал като за "Гинес"

Скандал, достоен за книгата на рекордите "Гинес", забърка общинската администрация във Варна. Заради серия нелепи ограничения, наложени от нея в последната минута, най-голямото рок събитие на годината у нас бе провалено с гръм и трясък! На 1 август във Варна трябваше да започне фестивалът Monstres of Rock. Трябваше!
Провалът
Фестивалът щеше да запише името на Варна в книгата на рекордите "Гинес" като града, в който се е провел най-дългият рок маратон в света и без съмнение щеше да я вкара в новинарските емисии на големите медии. Само 25 дни преди началото му обаче кметът на града Кирил Йорданов обяви, че общината не е в състояние да осигури охрана на грандиозното събитие. Последва забраната за продажба на бира на масови мероприятия през целия летен сезон. За капак бяха наложени и времеви рамки, в които да тече рок маратонът. Последното на практика обезсмисли договора на организаторите "Юниверсум ентертейнмънт" (Universum Entertainment S.A.) с издателите на книгата "Гинес". После в духа на отдавна известната практика - "ако не искаш да свършиш работа - създай комисия", се появи и колективен общински орган, на който бяха поверени общинските рок дела. Какво от това, че докато комисията се наумува, титулуваната за фестивална столица на България Варна се размина с най-големия рок фестивал в света, с печалбата от него, с имидж, популярност и т.н., и т.н.
Сметката
По данни на "Юниверсум ентертейнмънт" само организацията на събитието струва около 4 млн. евро. До 19 юли в него са били вложени над 500 хил. Извън тази сума остават около 1.8 млн. евро за разходи на групите участнички. "Очаквахме между 20 и 50 хил. души. Сметнете 9 дни по шест бири по 2 лв. Така само за бира феновете щяха да оставят във Варна между 2.16 и 5.4 млн. лв, пресметна собственикът на "Юниверсум" Неди Крос. Отделно за храна очаквахме да изхарчат поне 800 хил. лв. Приблизително толкова щяха да отидат и за нощувки. Практиката от подобни фестивали по света сочи, че всеки европейски рок фен тръгва за подобно събитие с минимум 2000 евро."
Освен храната и бирата обаче рокаджиите, които щяха да дойдат във Варна, щяха да нощуват, да си купят сувенири, да разгледат града, да отидат на плаж... Всички тези пари щяха да останат във Варна. "По груби сметки това са най-малко 4 млн. евро пари, твърди Неди Крос. Те щяха да се излеят в града само за девет дни. А за косвените ползи няма смисъл да говорим. Имахме договори с "Болярка" за продажбата на бира, с "Хепи" за изхранването, с "Жокер медия" за продажба на билети...", коментира още собственикът на "Юниверсум ентертейнмънт". По време на специалната си пресконференция в сряда той припомни, че миналата година общината в Рио де Жанейро плати всички разходи за безплатен концерт на Rolling Stones. Концертът събра 350 хил. души. "Общината във Варна нямаше никакви финансови задължения към организацията на Monsters оf Rock. В замяна на това направи всичко възможно, за да провали събитието", каза Неди Крос.
Вместо утешение
"Фестивалът беше провален целенасочено и виновният трябва да си поеме отговорността, защото загубите за града са огромни", коментира шефът на общинската комисия по култура Панко Анчев. Според него основната причина за скандала е решението на общинския съвет, с което за патрон на Monsters of Rock беше определен председателят му Борислав Гуцанов. Локалните премервания на авторитета обаче едва ли могат да утешат Неди Крос, почти 100-те групи от САЩ, Канада, Германия, Турция, Румъния, Украйна, Русия, Франция и хилядите им фенове, по-голямата част от които вероятно за първи път щяха да открият България. Затова пък българските им събратя ще могат да чуят "Моторхед" и "Саксън" срещу 29 лв. в дните, планирани за фестивала. Нищо чудно тогава пак да скандират както преди година в Каварна "Цонко Цонев - кмет на Варна!".
Организаторите са неподготвени
Кирил Йорданов, кмет
Общината няма да плаща за екстравагантни идеи
В нормативната база има бяло поле по проблемите за
организирането на масови прояви, затова трябва да има решение на
колективен орган, който да взема решения по тези проблеми. Така
авторите на екстравагантни идеи като тази общината да плаща за
разчистването на терени след концертите ще знаят, че това не може да се
случва. Издал съм заповед, с която решенията ще се вземат от комисия,
която вече има правилник. Няма интрига в този факт. Категоричен съм, че
с въвеждането на новите правила за издаване на разрешение за провеждане
на концерти и всякакъв друг вид масови прояви ще бъдат игнорирани
случайните фирми. Ще останат само тези, които имат опит и авторитет в
организирането на подобни събития. Дори община Варна като организатор
на такива форуми ще иска разрешение от комисията за провеждането им,
например за концерта по повод Деня на Варна.
Провалянето на Monsters of Rock за мен означава, че
организаторите нямат готовност да направят фестивала. Аз не съм им
виждал очите и нямам представа кои са. Исках да знам как ще бъде
организирана охраната на събитието, колко химически тоалетни ще бъдат
осигурени и пр.
Пенка Живкова, директор на дирекция "Култура"
в община Варна
Monsters of Rock не е фестивал
Monsters of Rock не е фестивал, а маратон. Музикалният фестивал
"Варненско лято" не е печеливш в парично изражение, но той създава
духовна атмосфера с музикалните празници, които организира. По тази
причина организацията на "Варненско лято" се поема от общината. За
издръжката му са гласувани 380 хил. лв. от общинския бюджет. Още около
100 хил. лв. са средствата, които се осигуряват от спонсори - било то
под формата на пари или чрез бартер на напитки, нощувки за участниците
и др.
Нито една културна проява не може да си възвърне разходите по
организирането само от продажбата на билети. Затова входът за проявите
на "Варненско лято" е безплатен. В противен случай сумата на билетите
ще бъде непосилна за зрителите. В минали години сме имали билети, които
са стрували най-много 7-10 лв. Monsters of Rock не е събитие като
"Варненско лято".
Христо Иванов - бас китарист и рок фен
Все на Неди Крос ли ще се случи?
Не е изненадващо, че Monsters of Rock се проваля. Беше въпрос
на време. Още повече че на Неди Крос вече му се провалиха два концерта.
Този на Гери Мур, където оправданието беше, че не бил в настроение да
свири, и на "Скорпиънс" в Стара Загора, където часове преди концерта
порой наводни стадиона. Не че не са се проваляли концерти и на други
организатори, но това вече започва да понамирисва. Пък и аз не видях на
площадката, където уж трябваше да се проведе концертът, да е направено
нещо до началото на юли. Ако имаше намерения за нещо сериозно, там
трябваше да изникне цяло градче, а мястото дори не беше оградено. Но с
този провал си постла така, че вече малко хора ще се излъжат да му
повярват.
Галя Петрова, жител на район "Аспарухово"
Няма къде да се съберат толкова хора
Колкото и да е голям теренът, няма къде да се съберат толкова
много хора. Говори се за поне 20 хиляди души, които ще трябва някъде да
спят, да се хранят, които ще правят боклук, ще замърсяват, ще шумят, ще
се разхождат с бутилките бира. Аз пътувам всеки ден през Аспаруховия
мост в пиковите часове. Прекрасно знам какво е движението. Само при
мисълта, че още няколко десетки хиляди души ще минават през него, на
човек може да му стане лошо. Да не говорим, че цялото това
стълпотворение щеше да се случи в момента, в който половин България
идва във Варна на море.
Кой ще плати за провала?
Неди Крос, собственик на "Юниверсум ентертейнмънт"
В тази държава нищо не се случва!
Рекламата на рок фестивала тече от миналата година. Вместо в
последния месец да обикалям съседните страни и да рекламирам, за да
привлечем и фенове от Турция, Румъния, Украйна и пр., аз три седмици се
чудя какво става. Общината знае от месеци кога и при какви условия ще
се провежда фестивалът. Не разбирам защо забраните трябваше да бъдат
наложени седмици преди началото му. За този факт аз разбрах от рок
форумите по света, където трета седмица тече изключително негативна
реклама на Варна. Рокаджийската публика е най-скромната публика.
Рекламата върви в 20 държави. Привлякохме руски групи, израелска,
румънска...само и само да дойдат повече хора, да научат за фестивала,
да популяризираме Варна. До момента сме вложили над 500 хил. лв.
Хонорарите на групите са отделно. Само те ни струват 1.8 млн. евро. А
за провала ще трябва да платя неустойки.
Единственото, което бяхме поискали от общината, беше ограда
на терена и осигуряване на медицинско обслужване, сигурност и пожарна
безопасност. Намерихме фирми, които да го направят, и остана само
временната ограда, която не беше построена. Как да направя рок
фестивал, след като не можем да продаваме бира? А щеше да има и
ограничения за това в кое време точно можем да свирим и в кое - не. Аз
имам договор с "Гинес" за рекорда, който сега се проваля. Исках да
направя нещо много яко за България и за Варна, защото съм българин, но
тук - в тази държава, нищо никога не се случва. Ще пренасоча фестивала.
В момента за него се бият Истанбул и Букурещ.
Димитър Лефтеров, председател на Варненската хотелиерска и ресторантьорска асоциация
Всички губим
За мащаба на събитието и очакваните десетки хиляди хора
загубите след провала на фестивала са наистина големи. Нормално е всеки
ресторантьор да заложи при подобни мероприятия между 10 и 15 на сто
по-високи печалби от нормалните за сезона. При така стеклите се
обстоятелства губи не само ресторантьорът, а всички варненци. Тези,
които щяха да дойдат, за да слушат музика, нямаше да ядат само
кебапчета. Те щяха да си купят нещо - сувенир или нещо друго... Щяха да
разкажат на приятелите си колко хубаво са прекарали тук и щяха да
доведат други след себе си.
Панко Анчев, председател на общинската комисия по култура
Кметът да си понесе отговорността
Този, който провали фестивала, трябва да понесе своята
отговорност, дори това да е кметът. Категоричен съм, че това се прави
съзнателно. Подозирам, че причината за този целенасочен провал е
фактът, че общинският съвет реши фестивалът да се проведе под патронажа
на председателя му Борислав Гуцанов. Ще предложа на комисията да бъдат
изяснени всички обстоятелства около този провал, защото ние като
съветници за първи път демонстрирахме нов начин за провеждането на
подобни мероприятия. Дадохме съгласие, поехме патронажа и не
предвиждахме влагането на нито един общински лев.
Варна можеше да спечели изключително много пари, които
Monsters of Rock щеше да донесе. Сега резултатът е само негативна
реклама, последиците от която трудно могат да бъдат измерени. Имаме и
неизпълнение на решение на общинския съвет за подкрепата на събитието.
Подобен фестивал се прави на много места по света. Опасенията за
консумацията на бира са смехотворни и говорят лошо за властта, която не
може да се справи с подобни бъдещи предизвикателства. Но всъщност
проблемът не е в бирата.