Господин Хеликон

Господин Хеликон

Господин Хеликон
Бургаската книгоразпространителска фирма "Хеликон" е лидер на книжния пазар със своите десет книжарници в страната, централизиран склад, електронна търговия и организация на работа. За своя 14-годишен опит по пътя към успеха разказва ръководителят на семейната фирма Данчо Панайотов
Хеликон е планина в Гърция, където според древногръцката митология е било седалището на бог Аполон и музите. Наричат я за по-кратко Планината на музите. Вероятно пак за по-кратко наричат Данчо Панайотов г-н Хеликон. Той е роден през 1950 г. Завършил е немска езикова гимназия в Ловеч и немска филология във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". За постижения в книгоразпространението "Хеликон" е двукратен носител на националната награда "Христо Г. Данов", а самият той - на наградата на бургаската гражданска камара "Димитър Бракалов" за принос в развитието на Бургас.
Малко са хората, които знаят, че "Хеликон" има и друго значение - меден военен духов инструмент. При откриването на поредната книжарница в София през тази година "Хеликон" възвести тържествено събитието. Софийската книжарница е по-голяма, но тя винаги ще една от последователките на по-малката си бургаска сестра на площад "Тройката" 4 заради духа в нея, твърди г-н Хеликон. Както и че фирмата винаги ще си остане бургаска, въпреки че централата е в София.
Единна информационна система
Книжарниците в Бургас, Пловдив, Благоевград, Кюстендил, Стара Загора, Габрово, Шумен, София и книжният център на "Хеликон" в столицата са свързани в единна информационна система, разработена от Pimdesign. Чрез нея от 40 работни места могат бъдат проследени във всеки момент наличността и продажбите, като данните се обменят на всеки 15 мин. От офиса на г-н Хеликон направихме справка, че в края на лятото за един ден са продадени 1807 книги, а за един месец 76 000 заглавия са намерили по още един нов читател.
Информацията е библиографска с описание на книгите и търговска - с име на доставчик, цена, търговска отстъпка, начин на плащане. Благодарение на информацията за продадените заглавия с точния час на продажбата управителят на всяка книжарница във веригата вижда какво е движението и прави заявка до склада. През 2005 г. Computerworld отличи информационната система в "Хеликон" за проект в малка и средна фирма.
Алтернативните продажби
В момента електронните  сайтове се надпреварват да продават книги, но  www.helikon.bg е от първите и по време, и по обороти. "За разлика от останалите ние сме реални, не само виртуални", твърдят администраторите на сайта. Фирмата работи с над 1100 издатели и доставчици. За чужбина важат кредитни карти, включва се транспортът, но не се слага никаква друга надценка. Освен крайни клиенти от чужбина предпочитат да купуват библиотеки и книжари с по-специални интереси към речници, хоби каталози, научна литература.
От няколко години "Хеликон" поддържа каталожна продажба - книгопоща, съвместно с в. "Капитал". Месечен бюлетин "Книжарница" за новите книги на български, които постъпват в системата на "Хеликон" (през юли например те са били 256 на брой), се изпраща безплатно в 900 библиотеки, продава се в книжарниците, информира медиите. Идеята е каталогът от 12 книжки да прерасне в списание.
От осем години фирмата участва със собствен щанд на Панаира на книгата във Франкфурт, Германия. Там рекламира книги от български автори. Освен това изнася български и внася чужди книги, като изпълнява и индивидуални поръчки.
"Хеликон" поддържа интереса на клиентите си с различни пазарни техники. Една от последните е програмата за лоялни клиенти на "Шел". Всяка продадена книга носи точки към актива на притежателя на смарт карта. От 1 септември тези точки могат да се обменят за книги от определени заглавия. "История на красотата" например струва 75 лв., но клиентът може да спечели 75 точки, които да осребри в други книги.
Какво чете българинът?
"Минахме през сантименталните четива и езотериката. Връх взема интересът към развлекателната литература - трилъри и екшъни, които разплитат сензационни сюжети, наситени с исторически събития и личности", споделя опит г-н Хеликон. Но той вярва, че книгите са безсмъртни и хората ще имат възможност постоянно да избират какво да четат според вкусовете и потребностите си. Убеден е, че интересът към корените и българската литература ще растат. "За да може да се случи това, някои все пак трябва да застанат срещу течението, казва книжарят. Българските автори предизвикват интереса към себе си, но е оскъден PR-ът. Всяка книга се нуждае от предхождаща и съпътстваща кампания, докато стигне до крайния читател. Трябва и PR на четенето. Нацията трябва да чете, за да оцелее и се развие." Той свързва това с развитието на книгоразпространението в по-малките градове. Убеден е, че асоциацията на книгоразпространителите трябва да се ангажира с тези проблеми.
Орел за четящите хора
В България се продават малко книги, защото няма реклама. А не че хората са бедни или намират информацията от интернет. Така смята г-н Хеликон. В литературно кафене "Хеликон", което се провежда в рамките на Международния панаир на книгата в НДК, а вече и в "Хеликон-Витоша", се събират хора за всяка нова премиера.
За четвърта година "Хеликон" присъжда награда за нова българска художествена проза. Символът на наградата е орел, дело на скулптора, писател и художник Евгени Кузманов. Целта е да се стимулира новата българска литература, като компетентно жури номинира на всеки три месеца по три книги от текущата продукция и в края на годината има 12 номинирани. Дава се и своеобразна награда на читателите: цветето на "Хеликон" за най-продаваната книга.
В предаването 12+3 по "Хоризонт" на БНР всеки вторник и събота критикът Йордан Евтимов коментира класацията по продажби. В събота в "Закуска на тревата" слага акцент на най-стойностната книга.
Книжният пазар и евроинтеграцията
"В Европа пазарът се е формирал дълго и е изградил правила. Там се чете навсякъде - в метрото, на спирка, казва Данчо. Книигоразпространението у нас е подчинено на един много неорганизиран пазар. И всеки работи сам за себе. Ако може да обхване целия процес от издаване, печатане и продаване - още по-добре. Бори се да запази това статукво въпреки обстоятелствата, които го притискат." Той сам е видял в Европа книжарници, в които е създаден невероятен уют с кътове за четене, а за децата - за игра. Признава, че българските книжарници са далече от тези екстри. Въпреки това се радва, когато хората се задържат все по-дълго пред стелажите с книги, а възможностите да приседнат в съседното на книжарницата кафене ги прави съпричастни към уникалната атмосфера. Особено ако имат възможности да бъдат самите те участници в културни събития.
Г-н Хеликон прогнозира увеличение на цените на книгите у нас и отлив на купувачи след 1 януари 2007 г., когато се очаква евентуалното ни присъединяване към европейските структури. Това сочи опитът на Унгария и Чехия, които бяха приети преди нас. Това едва ли ще стане механично. Пазарът ще се отвори. Засега няма интерес от чужди фирми към българския пазар, защото е малък и, както се казва, "в него няма далавера".
"Пазарът на ежедневните стоки се окрупнява, но с книжарските стоки това няма да се случи със същите темпове, убеден е книжарят. Това ще бъде един много дълъг процес. Окрупняване може да последва при издателствата, защото не е логично на такъв малък пазар да съществуват 4000  издателства. Сега оборотът се прави от около 2% от тях."
От целия този творчески процес издател-печатар-книжар най-трудно се продават книгите. А когато няма реализация, останалите звена няма как да се издържат. Според г-н Хеликон политиката на държавата към книгата като цяло трябва да се промени. Това трябва да стане не чрез отпадане на ДДС за книги, а като се постигне снижаване на ставките. А ДДС да остава пак в системата на книгите - например за подпомагане на библиотеките. Държавата да субсидира библиотеки и читалища, при положение че те осигурят още толкова средства и купят книги от книжарите, а не от издателите.
Рецептата за успех
Търпение и любов. И да си готов да губиш. На първо място е имиджът на фирмата, на второ - печалбата. Най-голямата печалба г-н Хеликон е постигнал в семейството. От самото начало до него са съпругата му Гинка и двамата им синове Добромир и Стоил. За Гинка казват, че е моторът на семейното тяло и фирмата. Г-н Хеликон я нарича своя муза. Големият син е на ти с компютрите, фотографията и рекламата, малкият - с икономиката. Те не оправдават тези хора, които искат нещо днес и веднага. Според тях човек трябва да има идеи и да не спира да работи. Фамилна черта е да приемат предизвикателствата и да продължават напред. Казват, че са загубили повече, отколкото са спечелили, но не спират да очакват работата в духовната сфера винаги да се компенсира.