Да се возиш на инат

Да се возиш на инат

Остарелите автобуси и тролейбуси на фирмите за градски превози във Варна често стават причина за подобни комични гледки по улиците
Остарелите автобуси и тролейбуси на фирмите за градски превози във Варна често стават причина за подобни комични гледки по улиците
След повече от година очакване Варна е на път да се сдобие с автобусни превозвачи, избрани по почти идеално звучащи, поне на хартия, правила. Изборът ще става по точкова система. Самият подбор ще се извършва от комисия, съставена предимно от автомобилни експерти. Водещи при избора на потенциалните кандидат-превозвачи ще бъдат възрастта на автобусите, с които ще се поддържат линиите на градския транспорт, както и съответствието им с европейските еконорми. Повече точки ще получават фирмите, чиито автобуси са газифицирани, както и тези, които запазят цената на билетите от 60 ст. непроменена. Максимален бал ще получат компаниите, които разполагат с по-голям автобусен и спомагателен парк, по-висока печалба за последните три години и повече наети на работа. Задължително условие за кандидатите ще бъде и професионалният им опит.
Той трябва да е натрупан при извършването на обществени превози във Варна или по-голяма община... Целта на конкурса е варненци да се возят в по-нови, по-сигурни, по-чисти и по-щадящи околната среда автобуси. Дали обаче ще стане така, засега никой не се наема да коментира. Още повече че обявените критерии вече изправиха на нокти някои от по-малките транспортни фирми.
На условията, поставени пред превозвачите, сега могат да отговорят само две фирми - общинската "Градски транспорт" и частната "Транстриумф холдинг", която преди няколко месеца беше купена от най-големия израелски превозвач "Еггед". Двете компании са единствените, които са се явявали на конкурс за обслужване на автобусните линии във Варна. Сега действащите договори с тях са сключени през 1999 г. и все още са валидни. "Градски транспорт" обслужва около 40 на сто от мрежата на градските превози във Варна. "Транстриумф холдинг" поддържа още толкова.
Дългогодишният опит на двете фирми обаче съвсем не означава, че те ще предложат на варненци качествена услуга. Най-малкото защото в момента и двете фирми използват предимно стари, понякога рециклирани автобуси "Мерцедес", "Рено", "Икарус", дори "Чавдар".
"Причината, поради която се купуват рециклирани, а не нови автобуси, е ниската платежоспособност на хората. Един рециклиран автобус струва около 50 хил., а новият - между 230 хил. и 280 хил. евро. Инвестициите в нови автомобили не може да се изплатят с билет от 30 евроцента.
Невъзможно е да намериш и банка, която да финансира подобна покупка", твърди изпълнителният директор на "Транстриумф" Антраник Шакариян.
Съвременното качество на градските превози предполага още нормална визия и поддръжка на спирките, система за управление и следене на трафика и още ред други неща. И ако за външния вид и поддържането на спирките - отдадени на концесия преди броени дни, до края на годината трябва да се погрижат новите им стопани, идеите за въвеждането на GPS или каквато и да било друга система за контролиране на автобусния трафик останаха само добри пожелания. Такива, в каквито рискуват да се превърнат и критериите за подбор на варненски превозвачи. В противен случай конкурсът за тях ще се илюстрира поговорката "Пременил се Илия, погледнал се - пак в тия".
-------------
Конкурсът ще вдигне цените
Максим Петков, Национален съюз на превозвачите:
Конкурсът за линиите е предрешен
Критериите, по които ще се избират превозвачите, противоречат на някои от текстовете в Закона за автомобилните превози. Параметрите са така заложени, че конкурсът да бъде спечелен от две фирми. Едната е частна, а другата е общинската "Градски транспорт". Смятам, че критериите не са писани в общината, а са спуснати от друго място, но не мога да кажа от къде. Целта е във Варна да се наложи монопол в автобусните превози. Недоумявам защо най-важният за хората, които се возят в автобусите, критерий - цената на билета за градския транспорт, получава едва 10 точки. В същото време наличието на собствена сервизна база се премира с 300 точки. Общината бърза да избута конкурса при каквито и да било условия, въпреки че месеци преди местни избори няма право на подобни сделки. Опитът ни от последните няколко години показва, че провеждането на подобни конкурси винаги е свързано с големи интереси. По шестобалната система мога да оценя критериите за избор за тройка.
Ако критериите останат без промяна, може да се стигне до протести на транспортни фирми.
Борислав Ралчев, депутат:
Част от изискванията са дискриминационни
Одобрените критерии за наличие на собствена база и собствена бензиностанция са абсолютно дискриминационни и ограничават възможностите за участие на чужди фирми в конкурса. Най-важните условия за избор на превозвачи трябва да бъдат качеството на предлаганите транспортни услуги и удобствата, които се предлагат на пътниците.
Веселин Тодоров, професионален шофьор:
Нов конкурс означава нова цена на билета
Каквито и условия да се поставят пред една фирма превозвач,  не съм убеден, че това ще доведе до някаква промяна в градския транспорт. Всички, които ще се явят и които след това ще спечелят, ще бъдат добре познатите на всички ни автобусни фирми. Илюзия е да очакваме, че след конкурса автобусите или качеството на обслужване ще се променят. Нали не мислите, че дори да се появят два-три поизлъскани и прясно измити автобуса във Варна, хората, които го обслужват, ще бъдат други? Или че автобусите няма да миришат на нафта? Нито пък шофьорите ще престанат да карат така, все едно са на писта от Формула 1 и съвсем наскоро взели книжка. Глупаво е някой да очаква нещо по-различно от сегашната ситуация. И причината е повече от ясна - промяната  изисква много пари. Според мен конкурс се прави просто защото се изисква от закона, но той ще даде основания на тези, които го спечелят, да искат нова цена на билетчето, защото ще излязат с аргумента, че предлагат нови условия.
Александра Василева, учител:
Нови цени само при нови автобуси
Нормалната логика изисква, като има нови фирми превозвачи, те да возят с нови автобуси. Само че нов автобус във Варна аз не съм виждала и съм убедена, че няма и да видя. Така че какъв е смисълът от някакъв си конкурс? По улиците има само рециклирани автобуси, които вече са толкова стари и амортизирани. Конкурсите не решава проблемите, само ги преопаковат.
-------------
 
Конкурсът ще повиши качеството
Светлана Тодорова, филолог:
Не е дискриминация да искаш нормален превоз
Сегашните автобуси без значение на коя фирма са, меко казано, гнусни, дори и тези, които имат климатик. В повечето случаи той дори не е включен, за да се правят икономии. Крайно време е фирмите да почнат да возят пътници в нормални автобуси, които са проветрени, не миришат на нафта и не са пред разпадане на всяко кръстовище.
Няма нищо дискриминиращо в един конкурс за превозвачи да има условия за възраст на автобусите, фирмите да имат дълъг опит или да могат да обслужват линиите си редовно. Ако е дискриминация да искаш да пътуваш нормално и това да е заложено като основен критерий при избор на фирмите превозвачи - нямам нищо против.
Атанас Чапкънов, председател на варненския съюз на превозвачите:
Винаги ще има недоволни
Подкрепяме изцяло изискванията към фирмите, които да извършват превози. Вярно е, че в момента условията могат да бъдат покрити само от две от варненските фирми, но недоволни винаги ще се намерят. Не виждам нищо лошо в това общинските съветници да заложат условия, които да гарантират максимална сигурност на гражданите при превоза им. Все пак Варна съвсем не е малък град и автобусните линии са достатъчно натоварени. Нужни са изисквания, които да гарантират редовното обслужване. От браншовия съюз на автобусните превозвачи, в който влизат 7 фирми - "Мини бус", "Варна бус 2000", "Транстриумф", "Травел експрес", "Виктори 13", "Мако" и "Автотрейд", отдавна сме обяснили становището си. Критериите са комплексни и аз напълно ги одобрявам. Не може с едно-две изисквания да се прави оценка на фирма, която ще превозва хора.
Борислав Гуцанов, председател на общинския съвет:
Варненци заслужават качествен превоз
Няма преднамереност в критериите за подбор на фирмите. Целта им е единствено да бъдат подобрени условията на превозваческата услуга. С тях трябва да бъде гарантирана стабилността на фирмите, за да могат те да влагат средства в нова автобусна техника и така още повече да се подобрява обслужването. Всички превозвачески фирми би следвало да се избират чрез конкурс, защото само така може да се гарантира равнопоставеността им. Ако някои от фирмите влагат средства в подмяна на автобуси или разширяване на дейността си, това биха могли да го направят и други.
Виктор Ненов, служител:
Задължително да се гледа възрастта на автобусите
Учил съм пет години във Франция и перфектно знам какви са условията на превоз извън България. При един подобен конкурс задължително трябва да се преценява колко стари са автобусите или тролеите, екоизискванията, опита на фирмите, дали инвестират... Как така някой ще си позволи да протестира само защото има стари автобуси и си мисли, че на прага на Европейския съюз може да извършва превоз като в момента. Повечето французи, като дойдат, тук и изпадат в потрес само като видят икарусите, които не си знаят годините и вонят по целия път до курортите. Градският транспорт трябва да бъде осигуряван с чисти, уютни и сравнително нови превозни средства. И всеки пътник да е сигурен, че няма да мръзне заради нередовен превоз, липса на достатъчно коли и т.н.