Паркинг сблъска общината и Фестивалния комплекс

Паркинг сблъска общината и Фестивалния комплекс

Паркингът на Фестивалният и конгресен център (ФКЦ) стана повод за остри реплики между държавни и общински институции във Варна, след като миналата седмица бе актуван като частна общинска собственост. Съобщението за трансформация на собствеността направи кметът Кирил Йорданов с уговорката, че очаква реакции, но не възнамерява да отстъпи. Ответният удар не закъсня и в сряда директорът на ФКЦ Илко Раев обвини Йорданов в "морална недостатъчност". "Няма отговор на нашите писма за диалог и прозрачност, настояваме кметът да обясни защо заповедта му превръща паркинга в частна, а не в публична общинска собственост, заяви Раев. Зад този акт прозира заинтересуваност на видни имена от бизнес средите, които живеят в района.
 Вероятно много бързо съоръжението може да бъде преотстъпено за стопанисване. Само че до изборите остава твърде малко време, за да бъдат заличени подобни обществени негативи." По думите му кметската администрация преднамерено неглижира проблемите на ФКЦ и преди три месеца с различни пътни знаци е пресякла достъпа до паркинга от всички посоки. "Благодарение на новата улична регулация се наложи да се пренасят на ръце декори и реквизит за спектакъла "Гето" на Националната опера по време на гастрола й във Варна", каза Раев. И илюстрира "блокадата" със снимков материал. Той заедно с останалата част от ръководството на комплекса бе категоричен, че паркингът не би могъл да се ползва за обществени нужди, тъй като в подземните му нива са разположени редица съоръжения, без които комплексът не би могъл да функционира. Става дума за агрегатите за аварийно захранване, трафопостове, съоръжения на климатичната инсталация и ред други. Аргументите против актуването на паркинга са изложени в няколко писма до областната администрация, до Министерството на регионалното развитие и благоустройството и до общинския съвет във Варна.
Според председателя на ОбС Борислав Гуцанов обаче е недопустимо такъв ресурс, който може да осигури над 100 места в напрегната зона като тази пред входа на Морската градина, да пустее и да се руши. "Варненци не са нито общински, нито държавни и за тях не е важна собствеността, категоричен бе Гуцанов. За хората е важно да има място за колите им, те да не блокират тротоарите."
И Гуцанов, и Йорданов обаче признават, че общината се е провалила в опитите си да намери инвеститор, който да построи и да стопанисва в следващите 25 години два многоетажни паркинга на ул. "Д-р Железкова" и на ул. "Д-р Басанович". Разгърнатата им площ трябваше да бъде над 3500 кв.м. Еднократното концесионно възнаграждение от 93 000 лева и 59.98 процента от годишния финансов резултат, но не по-малко от 187 000 лв., обаче се оказаха твърде висока летва и на търговете не се яви нито един кандидат. "Процедурата ще се повтори с по-ниски нива на концесионното възнаграждение, но преписката се съгласува с областната администрация според последните промени в Закона за концесиите", каза във вторник кметът. В същата фаза е и проектът за многоетажно съоръжение на мястото на сегашния паркинг на общината. Реализацията му се забави с година и половина, тъй като живеещите в околните кооперации атакуваха решението в съда.
Лабиринт от бариери
От началото на 90-те години община Варна е отдала под наем 34 паркинга и с това е предоставила на собствениците им привилегията да събират такси от жителите на града. Само пет от тях обаче са терени, създадени с такова предназначение. При 15 от парцелите в крайните квартали планът предвижда комплексно жилищно строителство. Отдадени са и осем паркинга, за които общината няма документи за собственост, но прибира наемите. И не на последно място - безпрецедентните случаи на жп гарата, зад хотел "Мусала" и до бившата окръжна болница, където бариерите буквално преграждат улици, а договорите на наемателите са изтекли през 2004 г. В средата на миналата година общински съветници от комисията по собственост и стопанство и колегите им от комисията по архитектура единодушно решиха достъпът до тези три паркинга да бъде свободен. Преписките обаче потънаха в комисията по обществен ред, където трябваше да се изработи техническата схема за влизане и излизане от паркингите. Бариерите обаче си стоят и до днес и обяснение за това няма нито от кметската администрация, нито от общинския съвет.