Направи си сам!
В последната редакция на оперативна програма "Регионално развитие" от схемите за финансиране през еврофондовете за организиране на туристически атракции и подобряване на инфраструктурата, обслужваща туризма, са изключени всички населени места по черноморското крайбрежие. Без финансиране са оставени и големите ски курорти като Самоков, Чепеларе, Смолян и Банско, териториите, попадащи в "Натура 2000", София и Пловдив. Всички тези общини не могат да кандидатстват с проекти по т. нар. мярка 3.1 от оперативната програма на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), за която до 2013 г. е предвидено финансиране в размер на 240.191 млн. евро. "Целта е парите да се насочват към "тиловите" области", обясни Антонина Дончева, началник-отдел "Североизточен регион за планиране" към МРРБ. Тя участва в дискусия "Туризмът в националните планове и документи: възможности за усвояване на структурните фондове на ЕС", която се проведе в рамките на 29-ото издание на Панаира на туризма и свободното време. Затова пък големите общини могат да получат средства по приоритет "Устойчиво и интегрирано градско развитие", по който са предвидени половината от всички 1.361 млрд. евро на оперативния план "Регионално развитие", успокои недоволството на бранша Ангелина Тодорова от Министерството на финансите. Самата програма е получила оценка 5.4 по шестобалната система от Европейската комисия, заяви Антонина Дончева. Затова очакваме много малки корекции от Брюксел, добави тя. На 6 март оперативните програми, в това число и "Регионално развитие", ще бъдат изпратени на Еврокомисията, а през юни и юли се очаква да бъдат одобрени. Тогава трябва да бъдат публикувани и детайлните насоки за кандидатстване с проекти, както и апликационните форми, които ще трябва да попълват бенефициентите.
"Ще настоявам за включване на туризма сред приоритетите за финансиране по всички оперативните програми, по които ще влязат у нас средства от структурните и Кохезионния фонд, заяви председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова преди старта на панаира във Варна. Още следващата седмица съм планирала срещи с представители на шестте министерства, които отговарят за програмите. Конкретно пред министерството на труда и социалната политика ще поставя въпроса за включването на бранша в програма за обучение и преквалификация на туристическите кадри", каза Крушкова.
За финансиране на туристически атракции и инфраструктура, както и за развитие на регионални туристически продукти и маркетинг на дестинациите могат да кандидатстват общини и браншови сдружения, включени в Националния туристически регистър. Един-единствен бенефициент е определен по направлението на оперативния план за национален туристически маркетинг. Това е Държавната агенция по туризъм. Всички останали организации в туризма могат да бъдат единствено партньори на държавния орган или изпълнители на негови поръчки по проектите.
Средствата по определен проект ще се получават, едва след като направените разходи по него бъдат одобрени от сертифициращия орган, който е Министерството на финансите. Междинни плащания могат да се превеждат при приключване на определен етап от по-голям проект, стига това да е предварително записано. Минимум 3 месеца ще се чака за одобряването и пристигането на определена сума.
Остава открит въпросът дали всички малки общини, които трябва според МРРБ и Брюксел да кандидатстват за финансиране на туристическа инфраструктура и атракции, ще имат интереса и потенциала да го направят. А тези, които имат и желанието, и ресурса, да не могат. Така накрая може да се окаже валидна поговорката "Вода гази, жаден ходи".
-------------
"Подходът е правилен!"
Антонина Дончева, началник-отдел "Североизточен регион за планиране" в МРРБ:
Туристическият продукт е концентриран
Целта е средствата за организиране на туристически аткрации и подобряване на инфраструктурата, обслужваща туризма, да се насочат към тиловите области, а също така да няма дублиране на мерки. Брюксел е преценил, че има преурбанизация и концентрация на туристически продукт у нас, съсредоточен в големите морски и зимни курорти. Затова трябва да се търсят нови форми на туризъм. За подпомагане проектирането на общините са планирани 4.625 млн. евро по програма ФАР след октомври 2007 г.
Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството:
Спасението се нарича ФЛАГЛипсата на достатъчно опит и финансов ресурс за съфинансиране на проектите са основните притеснения на общините. По данни на Националното сдружение на общините собствените приходи на кметствата, които могат да кандидатстват за финансиране на проекти за туризъм, са средно около 2 млн. лв. годишно. Това означава, че те няма откъде да намерят необходимите средства. Възможност ще им даде националният фонд ФЛАГ (финансов инструмент за изпълнение на проекти от европейските фондове на местно равнище), който заработи от началото на 2007 г. Фонд ФЛАГ ще стартира с директна вноска от държавния бюджет в размер на 40 млн. евро и с държавно гарантиран заем от 60 млн. евро от Европейската банка за възстановяване и развитие. ФЛАГ ще отпуска два вида кредити - краткосрочни - до 1 година, и дългосрочни - до 20 години, при 4% годишна лихва.
Емил Дичев, кмет на община Белослав:
Подходът е правилен
Подобен подход е правилен, защото по-големите общини имат съответно и по-големи възможности за развитие на туризъм, разполагат и с повече приходи. Единственият начин за по-малките общини като нашата е да усвояваме привлечени средства от еврофондовете. Доказали сме, че имаме капацитет да го правим. Спечелили сме пет от общо пет проекта, с които сме кандидатствали по програма ФАР и един по САПАРД. Горд съм с моя екип и смятам, че ще усвоим максимално и средствата от структурните фондове. Все още нямаме конкретни проектопредложения, защото все още нищо не е ясно. В момента, в който се появят указанията и апликационните форми, ще се запознаем с тях и ще кандидатстваме по приоритетите, които развива общината. Ние не сме туристическа община и туризмът не е сред приоритетите ни.
Ангелина Тодорова, сектор "Стратегия и политика" в Министерството на финансите:
Туризмът може да се финансира и по други програми
Туризмът може да получи финансиране и по някои от другите оперативни програми. Развитието на туризма е една от целите на програмата за развитие на земеделието и на селските райони. По нея има около 700 млн. евро, които могат да бъдат заделени за всякакъв вид дейности за подпомагане на тези райони. Потенциал за финансиране има и по програмите за екология, свързани с "Натура 2000", както и по дейностите около подпомагане на конкурентоспособността на малките и средните предприятия. Първите покани за проектни предложения по отделните приоритети на оперативните програми ще бъдат оповестени най-рано през ноември. Въпреки това може да започнат да се правят предпроектни проучвания и дори разходи по определен проект, стига бенефициентът да е сигурен, че той ще бъде одобрен. Парите от структурните фондове, предвидени за България за тази година, ще могат да се усвояват до 2010 г.
----------
"Това е дискриминация!"
Цонко Цонев, кмет на община Каварна:
Държавата дискриминира успяващите
Игнорирането на туристическите общини от възможността да кандидатстват за подобряване на туристическата си инфраструктура и организиране на туристически атракции не е правилно. След като това са програми, свързани с туризма, не можеш да изключиш туристически общини. Това е все едно да изключат земеделските райони от програмите за земеделие. В този случай финанасирането ще остане на плещите на общините. Това е абдикация от задълженията на държавата да подпомага развитието на туризма. Обяснението, че по този начин се подпомагали по-слабо развити общини, е все едно да прехвърляш проблема от болната на здравата глава. Да приемем, че някои са повече, а други по-малко болни. Това е все едно да лекуваш по-болните, а останалите да ги оставиш да се оправят сами. Отношението е неравноправно. Това означава да бъдат санкционирани тези общини, които се развиват добре. Какъв тогава е стимулът да продължат да го правят?! Създава се опасен прецедент. Защо не е направено 70 на сто от сумата по мярката да отива за тези по-слабо развити общини, а останалите средства - за по-големите. И при нашата община, която е туристическа, имаме неравнопоставеност на туристическия продукт с необходимата за развитието му инфраструктура. Това се забелязва от всички наши чужди партньори, които ни посещават.
Стоян Маринов, изпълнителен директор на "Турекспо Варна" АД:
Трябва да се инвестира там, където нещата вървят
В това направление на оперативната програма "Регионално развитие" са включени само общини с потенциал за развитие на селския туризъм. Останалите - със силно развит морски ваканционен и зимен туризъм, са изключени. Това, разбира се, е негативно, защото логично е да се наливат средства там, където нещата вървят, а не там, където трудно биха могли да тръгнат. Селският и екотуризмът не са свързани толкова с инфраструктурата, колкото с естествената природна среда. Евентуални големите инфраструктурни проекти дори може да унищожат естествената среда за развитие на подобен вид туризъм. На останалите общини, които не попадат в тази мярка за финансиране, им остава възможността да се включат по направления, които не кореспондират с туризма - пътища, техническа инфраструктура... Средства за строежа на пречиствателна станция на Златните например трябва да се търсят по заобиколни пътища, а не по компонента за туристическа инфраструктура.
Марин Нешков, председател на Варненска туристическа камара:
Който плаща, той поръчва музиката
Не мога да се съглася с такова дискриминиране, но това е въпрос на политика. В случая не е виновна държавата. Това е било изискване на Европейския съюз. И тук важи правилото, че който плаща, той поръчва музиката. Нашето мнение едва ли е толкова важно. Правителството реализира идеята на ЕС да се подпомогнат по-слабо развити дейности и райони с оглед изравняване на степента на развитието им със средно европейското ниво. От тази гледна точка се счита, че към по-слабите и изостанали райони, които не могат да се развиват по друг начин, трябва да се насочат средствата по еврофондовете. Като пример за това мога да посоча проекта за клъстърите. Подходи се по същия начин. Имахме вътрешна информация, че нашият проект за туристически клъстър е имал много предимства, но са предпочетени клъстърите на Смолян и Троян. При тези проекти нямаше ограничения за участие на по-развитите общини, но в оперативна програма "Регионално развитие" направо са заложени. Това обаче не означава, че се затварят вратите по други програми или косвеното участие на туристическите общини в тази. Голяма възможност за усвояване на европейски средства има при подготовката на кадрите. Този проблем е по-тежък в райони с по-развит туризъм.