Корупция ли е това
Известно е, че на всеки въпрос съответства ясен и точен отговор. Достатъчно е само да бъде потърсен. За това отговорът на въпроса откъде се взе усърдието, с което варненският кмет Кирил Йорданов внезапно се зае да сложи ръка на подземния паркинг във Фестивалния и конгресен център, идва с неочаквана лекота: защото забатачи проектите за изграждането на многоетажните паркинги в града. Намерението на кмета да строи подобно съоръжение до сградата на общината се спъна в съдебни процедури, след като живеещите наоколо атакуваха проекта в съда. Администрацията му не се справи и с придвижването на другите два проекта - многоетажните паркинги на ул. "Басанович" и на "Д-р Железкова". Първият търг се провали, тъй като не се появи нито един кандидат. Говори се, че причината за това била прекомерно високата концесионна такса.
През това време, оказва се, никой не търси и изход от нелепата ситуация, в която общината се оказа, опитвайки се да реши проблема с други 34 паркинга, дадени под наем още в началото на 90-те години. (Виж "Морски дневник", бр. 30, 16 - 22 юни 2006 г.)
Справка в информационната система ДАКСИ свързва например наемателя на паркинг в кв. "Владиславово" Румен Пишманов и фирмата му "Козирог" със заместник-председателя на ОбС Янко Станев, бивш председател на СДС - Варна, сега лидер на общинското ръководство на ДПС. Друг паркинг пред бл. 142 на жк "Младост" е бил нает от ЕТ "Ян" на покойната съпруга на Янко Станев д-р Ваня Станева. Наследник на фирмата сега е синът им Петър Станев. Площадката за паркиране до спортния комплекс "Младост" е наета от "Хай ойл" ЕООД. Представляващата дружеството Велина Георгиева е лице, свързано, от една страна, с фирмите "Стар пауър" и "Кавагаз" на Каро Агопович, разстрелян през 2002 г. , а, от друга - с компаниите "Пеликан груп 96" и "Бумеранг 94". Сред собствениците на първото ООД ДАКСИ все още пази спомена за Милчо Бонев (бай Миле), разстрелян през 2004 г., а на второто за Йордан (Данчо) Марков, взривен в асансьора на кооперацията, в която живееше, през пролетта на 1996 г. Ето такива неща... Договорите на повечето наематели изтичат в края на тази и началото на идната година.
За три от паркингите обаче - до хотел "Мусала" във Варна, до бившата окръжна болница и до жп гарата в града, договорите са изтекли преди близо 3 години. Този за паркинга до бившата окръжна болница е изтекъл на 1 октомври 2004 г. Здравко Александров, собственик на наемателя "Пауър" ООД, обаче не е освободил имота и до днес. Неговите връзки чрез ПВК "Черно море" водят до Ерджан Себайтин, областен председател на ДПС във Варна. На всичко отгоре до август 2005 г. дълговете на Александров към общината за неплатени наеми са 21 276 лв.
Договорът за паркинга зад бариерата, преградила част от улицата зад хотел "Мусала", е оформен на името на ЕТ "Кристин 92". Той също е изтекъл на 1 юли 2004 г. Въпреки това обаче фирмата не само че не освобождава терена, но и атакува пред районната прокуратура обявяването на търга за отдаването й под наем при по-добри условия за общината. Същата схема прилага и "Крокус ООД", чиито служители вдигат бариерата на жп гарата срещу 1.50 лв. за час. Там договорът също е изтекъл на 1 юли 2004 г. Справката за индиректните връзки на фирмата в ДАКСИ сочи, че представляващият "Крокус" Веселин Маринов е съдружник в друга фирма с Иво Иванов-Гела, сочен преди време като най-вероятния наследник на убития шеф на "ВАИ холдинг" Васил Илиев.
За всички паркинги, които е отдала по все още действащите и вече изтекли договори, варненската община печели годишно (!!!) не повече 250 хиляди лева. Това прави средно по около 7400 лева от обект. Всеки от тях заема терен, разположен на средно декар и половина, което прави цената за наемането им смешна - около 5 - 6 лв. на кв.м за цяла година. За сравнение - пазарният наем на подобен терен в момента е около 500 лв. на кв.м годишно.
Докога може да продължава това? Безкрайно - лесен отговор, стига да го потърсиш. Защото опитът от разплитането на подобни, лишени от логика, наемни схеми в други общини на страната сочи, че в почти всички случаи става дума за корупция или пълнене на черни партийни каси. Което е едно и също!
--------------
Няма воля
Христо Контров, общински съветник:
От някои проблеми съм вдигнал ръце
От проблеми като паркингите съм вдигнал ръце - няма воля да бъдат решени. Преписките обикалят от комисия в комисия, връщат се обратно, откъдето са тръгнали. Докато му се загуби краят. Това не води до резултати - само се правим, че работим. Още миналата година напуснах комисията по обществен ред и сигурност, защото председателят не ни събира по 6 месеца. Така не се върши работа и не виждам смисъл от участието си в нея.
Христо Досев, председател на комисията по обществен ред:
Недопустимо е да се преграждат улици
Върнахме преписката тогава и си спомням как всичките ни колеги бяха единодушни, че проблемът с паркингите не е наша работа, а на комисията по архитектура. Тя се занимава с всичко, свързано с инфраструктурата. Проблемът с паркингите се усложнява допълнително и от това, че в него се преплитат въпроси на стопанисването и собствеността, от една страна, и на архитектурните и градоустройствените решения, от друга. Поначало не само с паркинга до гарата и до хотел "Мусала", а и надолу по улица "Преслав" пред областната администрация не би трябвало да съществуват - това са улици, преградени с бариери, и някой стои да събира едни пари. Подобна практика трябва да се прекрати. Колкото до това дали са редовни заседанията ни - не е истина, че ги провеждаме толкова рядко, поне на три месеца се събираме. Инициативата за дневния ред е на администрацията и предложения по повечето въпроси идват оттам. Определено обаче нашата комисия се стреми да не превръща заседанията в бизнес - да не стават сбирки, от които просто да вземем по 100 лева, без да има каквито и да било решения. Печални примери в това отношение има с комисията по култура например - понякога заседават и по три пъти седмично. Да сте видели смислен резултат от това...
Тодорка Павлова, общински съветник:
Не вложиха и стотинка
Наемателите наистина са "странни птици", между тях има дори мъртви души. Договорите са неизгодни и за общината, и за варненци. Крайно време е да се преразгледа цялата политика и порочните практики да се прекратят. Наемателите и в центъра, и в крайните квартали не вложиха никакви средства за подобряване на терените. Дори не ги асфалтираха. Просто ги засипаха с чакъл, но и от него вече няма и следа. Стотинка не са похарчили за по-качествена услуга. Слизаш от кола за 20 хиляди и стъпваш направо в калта. Може би си струва да се изчисли дали не е по-добре общината да инвестира в изграждането на паркингите и да си ги стопанисва сама.
Калоян Тонев, таксиметров шофьор:
Въртим в центъра на зиг-заг
На таксиметровите шофьори паркинги не им трябват, но пък това, че ги няма, затруднява и нашата работа. Десетки улици станаха еднопосочни, за да се обособят ленти за паркиране. По тази причина обикаляме на зиг-заг и си вдигаме разходите, докато стигнем до адрес на клиент. Някои се сърдят, че криволичим в центъра, защото си мислят, че се стремим да навъртаме километри и да надуваме сметките. А то пряк път просто няма, пеша става по-бързо. За да си нямат разправии, колегите отказват заявки в централната част на града. Предпочитат дълги курсове до кварталите - и клиентите доволни, и не късаш нерви по сокаците.
Петя Дюлгерова, собственик на малка фирма:
Властта сама си създава удобства
Проблемът в голяма степен е създаден от самите властимащи. Няма ведомство, което да е предоставило паркинг на клиентите си. Местата за паркиране са служебни, само за работещите там. Погледнете новата сграда на НАП, областната управа, съдилищата! Така хората са принудени да си плащат, за да не стават нарушители. Възмутително е, че общината си има терени, но ги е дала под наем друг да им събира парите, без да се е постарала услугата да е качествена. Аз като гледам, всички общински дейности се дават друг да ги върши - наематели и концесионери. А чиновниците само чакат да си вземат заплатите, без да свършат това, за което им плащаме.
----------------
Има решение
Борислав Гуцанов, председател на общинския съвет :
Трябва да мислим мащабно
Проблемът с липсата на места за паркиране в града е един от приоритетните за общинския съвет. Затова и ние взехме решения за изграждане на нови паркинги - надземни и подземни, и в тази посока трябва да бъдат съсредоточени усилията ни. Що се касае за трите паркинга (бел. ред. - до жп гарата във Варна, до бившата окръжна болница и зад хотел "Мусала"), казусът тепърва трябва да бъде разглеждан от общинския съвет. Темата вече веднъж е била на дневен ред на заседание на ОбС, но е отложена за решаване, за да може проблемът да бъде огледан от всички страни. Да се изчистят спорните моменти, които възникнаха по време на дебата в зала. Сега предстои отново да бъде гледана на съвместно заседание на постоянните комисии "Собственост и стопанство" и "Архитектура". След като колегите там постигнат съгласие за това как трябва да се процедира в определените случаи, отново ще бъде включена в дневния ред на последваща сесия. Пак казвам, че за нас най-важното е да можем да осигурим на варненци и на гостите на града места за паркиране. Затова ни трябва обща визия как да стане това и не бива да разглеждаме нещата поотделно - за един или два паркинга, и то от стар тип.
Кметът Кирил Йорданов:
Напомням със специално писмо
Напомням със специално писмо на общинските съветници за предложението си от миналата година. Тогава настоях да не се подхожда на парче, а да се предприемат конкретни стъпки в една цялостна концепция. Съветниците трябва да решат кои паркинги да са със свободен достъп. Докато това се случи, общината няма да спре да търси решение на проблема. Вече приключват процедурите за съгласуване на проектите за три многоетажни паркинги - до сградата на общината, на ул. "Басанович" и на ул. "Мария Железкова". Последните два ще разполагат с 360 места. В най-кратки срокове ще бъдат проведени и търговете за концесионирането им. С областната администрация сме се обединили около становището за свободен достъп до паркинга на фестивалния комплекс, където има 76 места. За други 86 предстои да бъдат обособени зони във вътрешните улици на карето "Цар Освободител", "Чаталджа", "Ген. Колев" и "8-ми Приморски полк". Друг терен, който ще обособи 40 места за паркиране, е локалното платно на бул. "Владислав" от Експресбанк по посока на автогарата.
Владимир Кънчев, директор на "Правно и нормативно обслужване":
Чакаме да изтекат договорите
Повечето терени са отдадени с дългосрочни договори, които изтичат в края на тази и до средата на следващата година. Дотогава няма какво да се предприема по въпроса. Няма как те да бъдат прекратени едностранно от кмета, тъй като бихме затънали в дълги съдебни процедури. Имахме подобен негативен опит с паркинга на хотел "Одеса" - засипаха ни с искания на неустойки. Трите паркинга с изтекли договори се стопанисват въз основа на заповед на кмета, по силата на която условията се запазват до сключването на нови. Доколкото ми е известно, сумите на наемите се актуализират по специална методика.