Болестта на туризма

Болестта на туризма

Болестта на туризма
Първият европейски туристически сезон за България сезон предполага ново поведение от страна на туроператори и хотелиери, общини, концесионери на плажни ивици и стопани на яхтени пристанища - всички, които са ангажирани в приоритетната туристическата индустрия. Засега обаче това са само констатации, споделени и от Държавната агенция по туризъм и от съответните министерства.
Европейското членство изисква нови условия не само по отношение на визовия и граничния режим и потребителските права, но и за туристическите услуги в сферата на здравеопазването. Два месеца преди началото на сезона се оказва, че държавата пак е неподготвена. Напрежението сред бизнеса расте, защото реорганизация според новите изисквания не е направена, а първите туристи започват да пристигат още в края на март.
Европейците, които са избрали България за туристическа дестинация, трябва да бъдат обслужвани у нас безплатно от здравната каса. Лекарите обаче отказват безплатната услуга. Досега нормативната база поставяше пред хотелиерите изискването, за да получат категория четири звезди, да декларират, че имат оборудван и действащ лекарски кабинет. Друг въпрос е, че над 150 хотела в Слънчев бряг и голяма част от тези в Златни пясъци са без достатъчно медицинско оборудване, единен ценоразпис и без система за упражняване на нужния контрол.
Проблемът сега е, че действащите в курортите лекарски кабинети не са обвързани със здравната каса. И че условията, при които работи тя в България, са далече от европейските стандарти.
Оказва се, че туристите трябва да бъдат разделени на два лагера - граждани на ЕС, които имат право на безплатна медицинска помощ, и други, които са граждани на държави извън съюза. Това също ще създаде напрежение, прогнозират туроператори. Нещо повече, според зам.-министъра на здравеопазването д-р Матей Матеев има опасност от създаване на дискриминационни практики, което ще се превърне в международен проблем, ако държавата и бизнесът не се справят с него. Към нашите курорти в момента се насочват около 4 млн. граждани на ЕС небългари и почти още толкова наши сънародници. За да бъде адекватна на ситуацията, сега мрежата за медицинско обслужване в курортите трябва да се коригира спрямо изискванията на ЕС.
По време на състоялата се през седмицата среща по проблемите на предстоящия туристически сезон в Бургас се оказа, че държавата все още не знае какво да направи в създалата се ситуация. Курортните поликлиники са разпродадени, а нова система за доболнична медицинска помощ там няма изградена. Проблемът е повече от деликатен.
Освен като туристи гражданите на ЕС вече имат правото да дойдат у нас и на лечение, ползвайки пенсионните си осигуровки. Между другото това дава възможност за развитието на цяла нова ниша в туризма, тотално неразвита у нас до момента.
Организацията на здравното обслужване и в зимните курорти тепърва започва, твърди зам.-министър Матеев. "Да не мислите, че толкова лесно се става европеец", попита риторично той по време на дискусията в Бургас. И така отговори на въпросите по каква причина здравното министерство е изчакало да чуе капчуците в Банско и Боровец, та да помисли за медицинските услуги там. По същата логика сега може да бъде изчакан листопадът, за да се помисли какво всъщност трябва да се направи в Златни пясъци и Слънчев бряг.
------------
Проблемът е взривоопасен
д-р Матей Матеев, зам.министър на здравеопазването:
Проблемът е взривоопасен
Проблемът с медицинското обслужване в курортите е взривоопасен. От 1 януари в ЕС е въведено понятието "медицина по необходимост". То обединява бърза и неотложна медицинска помощ, която трябва да се предоставя при временно пребиваване в България срещу предоставяне на европейската здравноосигурителна карта и удостоверение. Тя е безплатна за гражданите на ЕС. Медицинската помощ се заплаща по цени на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) в България, които са различни от цените на другите здравни каси. Всички медицински услуги срещу заплащане, предоставени на хора, осигурени в ЕС, са нелегитимни. Заплащането на услугата, колкото и минимално да е то, ще бъде получено от здравната каса в рамките на една година. На първо време министерството е планирало от началото на курортния сезон да изпрати па Черноморието транспортни екипи - линейки с фелдшер, които да могат да транспортират пациентите до местата във Варна и Бургас, където се оказва спешна помощ. Работа на хотелиерите обаче е да информират гостите си за начините, по които могат да получат медицинските услуги в новите условия.
Ралица Агайн, зам.-председател на Комисията за финансов надзор:
Няма нужда от медицинска застраховка
Ясно трябва да се разграничават осигурителните права и застрахователните права. Не се въвеждат изисквания за европейските държави, уреждащи застрахователната материя. Няма нищо допълнително като изискване към туристите, които идват от европейските страни. Изискванията за сключена задължителна медицинска застраховка не би трябвало да се прилагат към граждани на държави от европейското икономическо пространство. Медицинска застраховка се изисква единствено и само от граждани на държави, които не са членки на Европейския съюз.
Илия Раев, председател на БЧК - Варна:
Няма кой да решава проблемите на водното спасяване
Някои въпроси висят във въздуха със страшна сила. Как ще се оказва медицинска помощ? Каква организация да се създаде, като няма поликлиники? Освен това БЧК не е към министерството на земеделието и няма кой да решава проблемите на водното спасяване. Държавата-майка я няма. Плажовете се отдават на концесионери и на всеки 100 метра трябва да има спасителен пост. От 1 км концесионерите ползват 200 или 300 метра за търговски дейности и само там има спасителен пост. Останалите пространства от барче до барче или от ресторант до ресторант са неохраняема зона. Там кой ще отговаря за спасяването? Кой контролира концесионера? Дори станцията на МС във Варна няма спасителен пост, понеже не се отделят финансови средства.
-------------
Да му мислят туристите
Людмила Ненкова, изп. директор на "Златни пясъци" АД:
Не можем да осигурим здравни услуги
Курортът Златни пясъци е на 20 км от Варна и движението е много натоварено през лятото. Не е възможно на туристите да бъде оказана бърза и неотложна помощ. В момента тази помощ се оказва в Златни пясъци, но от частни компании. При новата система те ще откажат по всяка вероятност да осъществяват тази дейност, тъй като опитът със здравната каса е печален. Ние като хотелиери не можем да организираме в никакъв случай тази помощ за наша сметка. Не можем да осигурим предоставянето на тези услуги според новите изисквания, а очакваме туристи буквално след дни. Ако частните формации откажат да я оказват, нашите клиенти ще мрат, това е самата истина. Освен това туристопотокът се формира 80% от ЕС и само 20% от неевропейски държави.
Семир Абумелих, управител на медицински център "Св. София" - Бургас:
Няма да има здравно обслужване
Мрежата за здравно обслужване в курортите не касае само лекарите, но и хотелиерите, които вземат наем, и туроператорите, които получават комисиони. Те също са част от системата.
Чуждите туроператори са собственици на застрахователни компании. Вие тук им правите услугата, а туроператорът в същото време си прибира сумата от застраховката. И какво - взехме парите от българския пазар и ги изкарахме навън, така излиза. Само отчитаме фактите. Как ще бъде решено това противоречие министерството на този етап не може да отговори. Казват, че според новите условия медицинска застраховка ще се изисква само от граждани, които не са членове на европейски страни. Но ако нямат медицинска застраховка, те стават равнопоставени с българските граждани. Досега това беше начинът, с който се финансираше системата. Плащанията от българската здравна каса обаче са много ниски за вътрешния пазар, камо ли за европееца. Министерството трябва да регламентира какво означава неотложна медицинска помощ, всичко останало да минава през застрахователя. В курортите просто няма да има здравно обслужване - това е проблемът. Трябва да направят държавни болници. Държавата не бива да очаква частният сектор да покрива всички дупки на лошото й управление.
Христо Колев, представител на "Некерман" и "Томас Кук" за България:
Туристите трябва да се обслужват в поликлиниките, не в хотелите
Проблемът е много сложен. Грешката е още в категоризацията на хотелите, която изисква 4-звездните хотели задължително да имат медицинско обслужване. Това го няма като изискване в Гърция, Испания и другите туристически дестинации. В хотелите лекарите си избиват парите за наем с високи такси за обслужване, а после туристите се жалват при нас. Имало е случаи да вземат 50 евро за превързан пръст на дете. След жалба на родителите върнаха парите с мотива, че е станала грешка. Нормативно трябва да се промени положението и да се запише като изискване - не хотелът да има медицински кабинет, а да има договор за медицинско обслужване с поликлиника. В Слънчев бряг има такава, макар и дадена под наем, в Несебър има нова здравна къща...