Варненското сити

В началото на годината трима големи инвеститора обявиха, че започват строителство на 3 бизнес центъра в карето на бившата Военноморска болница в центъра на Варна. Зад инвестиционните намерения стоят строителната фирма "Комфорт" ООД и "Д-транс" ООД, дългогодишният вносител на автомобилите с марка "Опел" за района на Варна - "Каргоекспрес" ООД, и инвестиционният фонд "Лендмарк пропъртис - България". Общинската администрация във Варна поиска от компаниите да изградят едновременно сградите, за да не бъде затруднено движението и животът в тази част на града.
Строителството на два от центровете вече започна. По предварителен план трите проекта трябва да бъдат приключени за срок от 18 месеца. Дотогава в карето, затворено между бул. "Сливница", бул. "Осми Приморски полк", ул. "Опълченска" и ул. "Георги Раковски", ще бъде построен подземен паркинг на две нива с общо 210 паркоместа. Всички офиси в сградите ще бъдат клас А според класификацията на BOMA (Building Owners and Managers Associations), което означава, че ще предлагат удобства и лукс във високите граници на скалата за оценка. Това предполага в бизнес центровете да се настанят големи и сериозни фирми, които да могат да си позволят високите наеми, предвиждат брокери на недвижими имоти. Разчетите на компаниите за трите центъра показват, че на терена на изоставената в продължение на повече от 20 години Военноморска болница, ще се появят над 23 хиляди квадратни метра чисти офис площи. И трите сгради ще бъдат от т.нар. отворен тип пространства (оpen space), които позволяват по-гъвкаво разпределение на работните места в помещенията.
Според данни на британската компания за бизнес имоти "Кушман и Уейкфийлд" (Cushman & Wakefield) у нас повечето служители работят само на 6 кв.м офисна площ. Ако изследването бъде взето като база, то това означава, че в трите офис центъра ще работят над 3800 души. Всъщност новите бизнес центрове само ще допълнят деловото градско ядро, което вече няколко години се оформя в района около община Варна. В тази част на Варна са съсредоточени голяма част от регионалните клонове на големите банки, множество финансови къщи, централни офиси и шоурумове на големи търговски компании. До година и половина в района ще бъдат приключени и още няколко значително по-малки бизнес сгради. Тази концентрация на офис площи дава пълно основание, макар и с малко ирония, да наречем района "варненското сити". За фирмите от обслужващия сектор това означава перспектива за разширяване на пазарния им дял.
Логично обаче идва и въпросът дали инфраструктурата на централната градска част ще може да поеме трафика и съсредоточаването на толкова много хора на едно място. Според общинските разчети построяването на паркинг пад сградите на бизнес центровете решава изцяло проблемите с паркирането и генерална промяна на транспортната схема в района не се налага. Още със старта на строителните работи обаче стана ясно, че съсредоточаването на хора, техника и превозни средства в тази част на града няма как да не доведе до инфаркт сърцето на Варна.
За една част от работещите в обслужващата сфера струпването на хора с делови ритъм на живот в бъдещото сити със сигурност ще се отрази положително на бизнеса им. За песимистите обаче откриването на бизнес центровете ще означава край на дейността им. Така месец след старта на проекта за едновременно изграждане на трите офис сгради песимистите и оптимистите вече залагат в наддаването за това как ще се отрази на Варна, най-драматичната архитектурна и инфраструктурна промяна, на която градът е подлаган от няколко десетилетия насам.
---------------------------
Администрацията
Кирил Йорданов, кмет на Варна:
Реоргатизацията на движението вече е в ход
Реорганизацията на движението в района вече е навлязла в началната си фаза. Отворихме за движение второто платно на бул. "Сливница" до хотел "Черно море". Освен това пешеходната зона по бул. "Княз Борис I" ще се разгърне с ширина девет метра в отсечката от бившия ресторант "Севастопол" до Икономическия университет. И едновременно с това ще поеме част от автотрафика от бул. "Осми Приморски полк". При новата организация се отварят допълнителни ленти за ляв завой на критични кръстовища - пред Икономическия университет и до Младежкия дом. С измененията се предвиждат изрязването на джобове за автобусните спирки, така че те да не затварят лентите за движение на автомобили.
Иван Трендафилов, главен архитект на Варна:
Промяна не е необходима
Новите бизнес центрове се намират на достатъчно възлово място, обезпечено с добри транспортни връзки. Не мисля, че има нужда от някаква реорганизация или пускането на допълнителни линии. Това централно място е достъпно почти от всяка точка на града. Карето, където ще бъдат сградите, се намира между два възлови булеварда - бул. "Осми приморски парк" и бул. "Княз Борис І". Не смятам, че ще има затруднение за автомобилите, тъй като бизнес центровете ще разполагат с голям подземен паркинг. Просто тези проекти не предизвикват необходимост от нова транспортна схема. Дори и при изграждането им удобно беше използвано затвореното платно на бул. "Сливница". За да намалим до минимум неудобството за гражданите, изрично изискване на общината беше строителството да започне едновременно и да завърши по едно и също време - за 18 месеца. Ако бъде изпълнено това условие, всичко ще мине нормално без затруднения за варненци.
Димитър Илиев, управител на "Д-транс" ООД:
Трябва да се забрани паркирането в района
Карето, където ще се намират трите нови бизнесгради, е между два основни булеварда, но като цяло движението не е регулирано добре. Подземният паркинг ще улесни трафика в района и би помогнал да се освободят съседните улици от коли. Това обаче е работа на общинските служби, които би трябвало да забранят паркирането, което задръства улиците, и да ги насочи към осигурените места за тази цел.
Арх. Иван Иванов, шеф на сдружение Граждански експертен съвет:
Подходът не е правилен
Не мога да се съглася с подобен подход към толкова мащабен проект. Одобряването му е трябвало задължително да бъде обвързано с промяна на транспортната схема. Не е логично първо да бъдат изградени три огромни бизнес центъра, а едва след това да се търси решение на създадените проблеми. Затова се прави планиране, за да бъде намерено решение на тези въпроси, докато това може да стане лесно. Движението и без това е ужасно затруднено, стават огромни задръствания точно по "Осми Приморски полк", където освен всичко друго ще се появят и нови сгради. Не знам по план откъде трябва да се влиза в подземните паркинги, но се надявам това да не влоши трафика. Преди време имаше идея, която звучеше доста разумно - да се отвори бул. "Сливница" от археологическия музей към хотел "Черно море". По мое мнение това значително щеше да улесни движението в целия район. Бул. "Княз Борис І" също не се използва пълноценно. Смятам, че не се мисли сериозно за обезпечаването на такива големи проекти. Бърза се с построяването им, а след това идват проблемите.
----------------
Бизнесът
Атанас Костурков, шеф на "Комфорт" ООД:
Ще предложим най-скъпите офиси във Варна
Бизнес център "Комфорт", който трябва да бъде завършен до 18 месеца, ще предложи най-скъпите офиси във Варна. Наемната цена ще бъде 20 евро на кв. метър, тъй като тя ще бъде много висок и луксозен клас. Нормалните цени в централната част се движат между 10 и 15 евро на кв.м, но обикновено в сгради, които не са специализирани за офиси. Сградата, който моята фирма строи, отговаря на всички международни стандарти, а и освен това тя ще бъде една от малкото в тази централна част. Вече два месеца, откакто се разбра, че ще се строи в карето срещу общината, фирми от цялата страна ми звънят с въпроси за наемането на офиси. Вече дори има няколко сключени договора. Мисля, че трите бизнес центъра само ще допълнят оформилото се сити на Варна.
Васил Дамянов, служител в бюро за обмяна на валута:
Нищо няма да се промени
Не мисля, че ще има някаква промяна, след като тези сгради се появят в района. В повечето случаи подобен род офиси, живеят собствен живот. Вътре сградите са обезпечени с всички необходим. Не вярвам нито да се увеличи работата ми, нито да намалее. В центъра имаше крещяща нужда да се появят такива бизнес центрове и след като заработят, просто ще запълнят свободната ниша.
Десислава Данева, собственик на бижутериен магазин "Росино":
Очаквам продажбите ни да се увеличат
Бижутата, които продаваме, са дизайнерски и като цяло клиентите ни са хора с по-високи доходи. Ето защо се надявам, че след като заработят сградите и се напълнят със служители, нашите продажби да се увеличат. Обикновено когато човек е на работа, няма много време да обикаля за подаръци. Това, че нашият магазин ще се намира до подобно бизнес ядро, според мен не може да не повлияе върху работата ни и да не доведе повече клиенти в магазина ни.
Кирил Шопов, сервитьор в пицария "Флоренция":
Ще разчитаме на по-заможни клиенти
Появата на всяка нова бизнес сграда се усеща в оборота ни. Хората, които работят в тях, търсят най-близкото място да се хранят, защото времето им е ограничено. От друга страна, хора бизнесмени рядко вече си позволяват да хапват банички или сандвичи на крак. В обедните си почивки предпочитат да седнат в някое удобно заведение и да се откъснат за половин или един час от обичайните си задължения. Ето защо смятам, че едва ли съседните будки ще ни изземат клиентите. По-вероятно е да стане точно обратното. Ние да привлечем по-заможните служители, които търсят място за обяд.