На хоризонта... нищо!
От 20 години в Бургас се спори за мястото, където да бъде изградено яхтеното пристанище на града. Самите яхтсмени доста често сменят позициите си и предлагат най-различни варианти - южно от стария мост - успоредно на кея, на вълнолома или на канала до солниците.
При първия вариант ще има проблем с достъпа на транспортни средства от брега, а централният плаж на Бургас трябва да бъде унищожен. При втория се налага допълнително удълбаване, изграждане на кейова стена и укрепване на брега. Този вариант обаче дава повече възможности, коментират яхтсмените. Има и трети - Сарафово, който е удачен, но до момента няма инициатива за осъществяването му.
В официалния сайт на община Бургас към представянето на територията е записано едва ли не като постоянен ангажимент: "Търсят се възможности: пристанището да се включи в големите световни круизни маршрути; да се възстановят крайбрежните пътнически превози; в района да се изгради яхтено пристанище."
Всъщност тази тема се повдига всеки път, когато наближат избори. На предишните кметът Йоан Костадинов така се вживя в амбициите си да направи пристанището общинско, че поиска оставката на тогавашния транспортен министър Николай Василев. Само дето не уточни кога иска портът да бъде прехвърлен на общината - преди или след разширението му.
Междувременно Министерството на транспорта, под чийто контрол са пристанищата и летищата в страната, прехвърли въпроса с построяването на яхтено пристанище в Бургас на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, тъй като се касае за използване на крайбрежна плажна ивица. Според министерските чиновници, за да бъде отредена територия и акватория за извършване на строителство на пристанище, е необходимо изработването на подробен устройствен план.
Преди около три години тогавашният областен управител Иван Витанов изпрати официално писмо до премиера да бъде предоставена на концесия 10 декара плажна ивица за изграждане на пристанище за яхти. Тогава 29 собственици на плавателни съдове се подписаха под такова искане, а сега вече има изготвен бизнес план, твърди инициаторът на идеята Благовест Бравов.
Според него във всички големи морски градове по света яхтените пристанища са построени на най-централните места, като по този начин ги превръщат в целогодишни атрактивни туристически центрове. Именно заради това той е един от основните опоненти на алтернативното предложение за изграждане на яхтпорта в района на квартал Сарафово.
Бургас в много отношения е загубил облика си на морски град. Няма морска гара и морски транспорт, рибарско и яхтено пристанище, рибна борса. За разлика от Варна Бургас няма нито делфинариум, нито аквариум. Плажната ивица е осеяна безразборно от множество кафенета и ресторанти. Същото е положението с Морската градина.
Дългогодишните спорове около яхтеното пристанище са една малка част от големия дебат за Бургас като морски град. В града има ясно изразено неудовлетворение от това, че заради силния акцент върху промишленото развитие на града неговото развитие като място за морски туризъм от години се пренебрегва, като големите природни дадености на района и възможностите на самия град остават неизползвани.
По вятъра
Манук Манукян, яхтсмен, лидер на Граждански комитет за спасение на Бургас:
Има и алтернативни варианти
Първата идея преди много години беше да се направи яхтено пристанище южно от стария мост. Там има една скала, много подходяща за това, и не по този начин, както го предлагат, да е успоредно на брега, така никъде не се прави пристанище. Да бъде един голям кей, успореден на кея на вълнолома, и там да се затвори един сектор от 300 - 400 метра. След което се чупи на юг краят и се получава едно идеално пристанище, защото се използва и същинската му страна и южната на самия вълнолом. Проблемът там е, че осигуряването на достъп за коли, които да обезпечават зареждането на пристанището с горива и консумативи е невъзможен.
Съществува обаче друг вариант каналът от Сарафово към езерото. Там обаче дъното трябва да се удълбае, да се изгради 200 - 300 метра кейова стена и брегът да се укрепи с буни. Всичко това не е скъпо за изпълнение, защото каналът си го има, а дотам по-лесно може да се направи път. Това яхтено пристанище ще има двойна функция, защото ще защитава брега от ерозията. А Сарафово е квартал на Бургас и спокойно може да поеме функциите на бургаско яхтено пристанище. Аз съм привърженик на този вариант. Проектът за изграждане на марина до порта е неосъществим. Плажът там трябва да се издълбае на дълбочина пет-шест метра. А това означава плажът просто да бъде унищожен.
Благовест Бравов, собственик на плавателен съд:
Яхтените пристанища са атракция
Във всички големи морски градове по света яхтените пристанища са построени на най-централните места, като по този начин ги превръщат в целогодишни атрактивни туристически центрове. Именно заради това аз и сдружението, което представлявам, сме от основните опоненти на алтернативното предложение за изграждане на яхт-порт в района на квартал Сарафово.
Ние се сдобихме с бизнес план за района южно от моста на централния бургаски плаж. Този терен обаче не е отдаден на концесия и няма да има проблеми при оформянето на една нова инфраструктура. Ето защо следва Министерството на регионалното развитие и благоустройството да определи терена, да възложи проектиране и да организира след това концесионирането.
Аргир Бояджиев, изпълнителен директор на "Пристанище Бургас" и председател на яхтклуб "Порт Бургас":
Мястото на яхтения терминал е в пристанището
До 2003 г. яхтклуб "Порт Бургас" беше базиран на мястото на изградения сега терминал 2А - за насипни товари. След това беше преместен поради разширението на порта. Ръководството на пристанището успя да оборудва кейовите съоръжения с ток и вода, необходими за яхтсмените. Със засилените мерки за сигурност обаче достъпът до съоръженията е затруднен, защото се преминава през територията на самото пристанище. Това създава предпоставки за произшествия. За да излязат на брега и да се приберат обратно в плавателните съдове, екипажите на яхти, плаващи под чужд флаг, също са принудени да преминават през територията на пристана. Това се затруднява и от осъществяването на контролите при входа и изхода. Добре би било до яхтклуба да има свободен достъп. Това може да стане, като се отвори проход, който да свързва града с яхтения кей. При нас това е наложително, тъй като през 2007 г. предстои провеждането на световно първенство по ветроходство, на което сме домакини.
Ръководството на "Пристанище Бургас" АД ще разгледа възможността за освобождаване на оперативни корабни места и обособяването им като пасажерски и яхтен терминал. Разработва се вариант това да бъдат първо, второ, трето и четвърто корабно място на терминал "Изток" в пристанище Бургас. Иначе има много други частни инициативи за Сарафово, Ахелой и други места. Все пак брегът е публична държавна собственост и процедурата по изграждане на яхтени пристанища на различни места съвсем своеволно, първо, е недопустима и, второ, цялата процедура по изваждане на разрешителни за яхтено пристанище в България все още не е изяснена законово. Но нищо не пречи на вече съществуващите малки пристанища да се разгръщат като яхтени пристанища но тук става въпрос не за Бургас, а за Царево, Приморско, Поморие, Несебър.
Безветрие
Димитър Николов, председател на комисия "Икономика и инвестиции" в Общински съвет - Бургас:
Мнозинството отхвърли проекта
Комисията по икономика и инвестиции на общинския съвет внесе преди две години докладна записка за изграждане на яхтено пристанище в Бургас на мястото, където досега беше централният плаж. Тя беше отхвърлена от мнозинството. Бургас е морски град и ако морското самочувствие и желание за развитие в инфраструктурно отношение не се събуди, ще загубим много. Защото вече свободната конкуренция в тази посока е факт, а от страна на Румъния и Турция тя е много силна.
Освен това малките български общини много по-бързо изпреварват областния център. Държавата трябва да направи компромис и да работи с по-голямо разбиране в случая. Защото чиновниците създадоха доста спънки заради бавните и тромави процедури. Теренът е изключителна държавна собственост, имаше конфликт на интереси между държавата и общината... В крайна сметка те се състезаваха кой повече да бави проекта. Този конфликт е единствено в ущърб на града.
Венелин Тодоров, председател на Бургаска морска асоциация, зам.-кмет на Бургас:
Градът трябва да се развива на север
Въпросът за яхтено пристанище в акваторията на Бургас се обсъжда не от вчера и от днес. Необходимостта от такова пристанище е очевидна. Още повече след като започна да се изпълнява Генералният план за развитие на пристанище Бургас. На няколко пъти местостоянката на яхтите на Яхтклуб - порт Бургас, беше премествана. Но с присъединяването на страната към ЕС интересът на чуждестранни туристи и посетители в Черно море е засилен. Точно по тази причина и аз смятам, че тепърва ще има бум в строителството на яхтени пристанища. В акваторията на Бургаския залив би могло да има и повече от една марина. Досега се представят различни мнения и варианти. Едното е за яхтено пристанище на територията на сегашното пристанище в зона Изток. То трябва да има връзката между Приморския парк на Бургас с пристанището като естествен излаз на рейд и като място за разходка към входните фарове.
Мисля, че реализирането на това пристанище е въпрос на бъдеще. Другото приемливо място за изграждането на марина е акваторията на Сарафово като квартал на Бургас в близост до бургаското летище. В плана, който разработихме за новия квартал "Кюшето", проектантите предвиждат изграждане на яхтено пристанище. Предстои следващо обществено обсъждане и съгласуване на проекта. Така ние ще развием града и на север. Добре би могло да се мисли и за развитието на Ченгене скеле, но там има други проблеми с рибарските лодки, териториите с различна собственост и незаконното строителство. Друг вариант, който се обсъждаше, е на мястото на Централния бургаски плаж, на гърба на вълнолома. Но този вариант изисква плажът да бъде отдаден за строеж на яхтено пристанище. Аз не мисля, че това е удачно. Марината трябва да има и свой "тил" в града, а там се намира една от много хубавите части на Морската градина. Не мисля, че хубавата плажна ивица и Морската градина трябва да се жертват. Бургас ще има свое яхтено пристанище, но то не трябва да влиза в конфликт с големите инфраструктурни обекти като предстоящия за изграждане петролопровод Бургас Александруполис.
Станимир Георгиев, директор на "Пристанищна инфраструктура":
Марина ще има на пристанище Бургас
В Генералния план на пристанище Бургас е предвидено да бъде обособена обществена зона с място за яхти, за разходка, търговски центрове и цялата инфраструктура, която може да обслужва едно такова пристанище.
Проектирането е възложено на три колектива от архитекти и проектите трябва да бъдат готови до 1 юни. Това са фирмите "БСА" ООД, ЕТ "Зодиак РТД Румен Дафов" и "Мото" ООД. Тези фирми трябва да изготвят обемно-устройственото планиране. След като те представят своите идейни проекти и мине общественото обсъждане, ще се възложи истинското проектиране.
Говори се, че италианци ще строят пристанище в Сарафово, но не съм виждал проект. По принцип всичко е възможно, ако има инвестиции.