Пристанище Бургас създава още корабни места

"Пристанище Бургас" ЕАД започва подготовка за приемане на контейнеровози. "На първо време ще доизградим корабно място 25Б, с което ще създадем условия за прием на по-малки фидерни контейнеровози", каза пред "Морски Дневник" изпълнителният директор на дружеството Аргир Бояджиев.
Предвижда се изграждането на още едно ново корабно място за приемане на кораби от тип ро-ро. Това са по-малки проекти от Генералния план за развитие на пристанището, който се изпълнява поетапно. В началото на ноември, фирмата изпълнител "Дреджинг интернешънъл" завърши удълбаването на подходния канал, който бе финалната част от проекта за разширение на порта.
Още през лятото ръководството на пристанището направи постъпки за нов заем от Японската банка за международно сътрудничество JBIC за изграждане на контейнерен терминал.
"Специалистите от JBIC оцениха възможността Бургас да експлоатира такова съоръжение и дадоха положителна оценка за строителството на голям и модерен терминал", заяви Аргир Бояджиев.
Според плана ще се използва досега съществуващата складова площ за контейнери, която е около 50 000 кв.м. За изграждането на новите корабни места ще се насипе материал в посока изток-югоизток.
Според ръководството на най-голямото черноморско пристанище мотивът развитието на транспортното съоръжение да продължи именно с контейнерния терминал е фактът, че основният поток контейнерни пратки за България сега минава през пристанищата Солун и Констанца.
"Страната ни е вече членка на Евросъюза и като такава е негова входно-изходна врата. Това е голяма бизнес перспектива и е редно да се възползваме от нея, като опитаме да привлечем част от контейнеризираните товари, влизащи и излизащи от общността", смята още Аргир Бояджиев.
Той добави, че вече е в ход и подготовката за реализиране на проекта "Супер Бургас", който включва морска гара, пътническо и яхтено пристанище. Подобни транспортни центрове функционират успешно в повечето европейски пристанищни градове.
"Практиката показва, че това е най-удачната форма за организиране на транспорта - обединение на няколко вида транспортни гари в център. За да постигнат това, на съответните градски управи им се е наложило да правят може би много по-големи инфраструктурни реконструкции, отколкото ще направим ние", смята Бояджиев.
Той даде пример с Барселона, където производствените мощности са изместени встрани от яхтената марина и пътнически терминал, които влизат в границите на зоната. И това е направено, след като първоначално търговското пристанище е било на територията на сегашната зона за обществен достъп. Идеята, която вече успешно работи повече от две десетилетия не само в Барселона, е да бъде облекчен трафикът, да се осигури удобство в транспортните връзки и да бъдат привличани и товари, и круизи. Практиката в останалите европейски държави показва, че събирането на трите вида транспорт - морски, жп и авто, не създава затруднения, а напротив, облекчава връзките и така помага на икономиката.