Общината замрази строежа на паркинги
Няма да се купуват още паяци, нито ще се строят каквито и да било паркинги, надземни и подземни, заяви кметът на Варна Кирил Йорданов във вторник. Той се закани и да оспори решението на общинския съвет за създаването на акционерно дружество "Паркинги и гаражи". "Някои съветници не разбират, че тази фирма не трябва да преследва икономически ефект, да гони печалба, а да създаде ред в дейност, от която пряко зависят комуникациите в града", коментира Йорданов. Той анонсира още в края на миналата година намерението си дейността с паркирането да бъде поверена на общинска фирма. Според неговия проект тя ще стопанисва двете платформи, които вдигат от улиците неправилно паркирали автомобили. Те бяха купени в края на миналата година за 286 хил. лв. с твърдото намерение да не се отдават под наем на частни фирми. "Паркинги и гаражи" трябваше да стопанисва и 29 общински паркинга, чиито 10-годишни договори за наем изтичат в началото на тази година. По-далечна беше перспективата новата структура да се заеме с процеса на строителство на подземни паркинги във Варна.
Точно такова е и решението за създаване на "Паркинги и гаражи" на общинския съвет от миналата седмица. Единствената разлика е не в предмета на дейност, а във формата. Кметът настоява това да е общинско предприятие, чиито служители са подчинено пряко на него. Съветниците обаче приеха създаването на общинско еднолично акционерно дружество с учредителен капитал 50 хил. лв., разпределен в 500 броя поименни акции. Търговското дружество ще се представлява от прокурист и ще се управлява от съвет на директорите, в който по закон не могат да участват представители на администрацията. В борда бяха избрани имена от партийните листи на БСП, "Атака", партията на Веселин Марешки и ГЕРБ, които не успяха да станат общински съветници.
Резултатът от процедурните спорове е в полза на досегашните наематели на общински паркинги. От 10 години насам те плащат в хазната жълти стотинки. Въпреки че договорите на повечето от тях са изтекли, терените продължават да се стопанисват от същите фирми, чиито собственици са част от ъндърграунда. Приходите главоломно спадат в последните две години, сочи справка на общинската комисия по бюджет. За 2005 г. по това перо общината е получила 280 хил. лв., а през миналата - едва 64 хил. лв. Причината е, че наемателите са се издължили авансово година-две преди крайната дата на договорите си. Междувременно стана ясно, че общината има документи за собственост само върху 11 от 29-те паркинга. Върху тази цифра стъпва и бизнес планът, направен от заместник-кмета Свилен Крайчев. "Приходът от 11-те паркинга се изчислява на близо 1 милион лв. годишно", посочи Крайчев. По думите му нереализираният актив от отлагането на проблема възлиза на 878 хил. лв. Крайчев уточни, че цифрите са приблизителни, базирани на месечния абонамент от 35 лв. за една кола. Вън от този модел остават печалбите от паркиране за час, за което цената е 1.50 - 2.00 лв.
Жертви на паяка се жалват в полицията Собственици на коли, вдигнати от паяка, засипват областната дирекция "Полиция" с жалби за откраднати коли. Последният случай е с "Фолксваген Пасат" с регистрационен номер В 70 86 КК. Три дни той бил обявен за издирване от Първо РПУ, докато по телефона от Трето РПУ не съобщили на собственика, че е паркирал неправилно и пасатът е в общински изолатор в Югозападната промишлена зона. Причина за объркването е липсата на система за информиране на водачите, чиито коли са вдигнати на платформата. Според директора на общинската дирекция по опазване на обществения ред Стойчо Бакалов това не е работа на неговите подчинени. Бакалов обясни, че дежурният полицай, който работи в екип със служителите от общинските паяци, отговаря за предаването на информацията. "Униформеният уведомява съответното РПУ, а полицаят от управлението е длъжен да каже на нарушителя, че колата му е вдигната от паяк", заяви Бакалов. |