Варненският бизнес търси възможности в Румъния

Янис Гилас е грък, собственик на "Кот-Кот" - разрастваща се франчайз верига за бързо хранене в пограничния румънски град Кълъраш. Янис работи и с третата балканска страна - членка на ЕС, и поръчва еднократните опаковки за заведенията си във варненската картонажна фабрика "Чайка".
Освен близостта на Варна до Кълъраш и ниските транспортни разходи ние пробихме с високото качество на продукцията. Така обяснява съвместната си работа с "Кот-Кот" външнотърговският мениджър на "Чайка" Ивайло Цонев. Компанията ухажва румънските предприемачи от хранително-вкусовата, винарската и пивоварната промишленост по-малко от година и вече има договори с няколко фирми от северната ни съседка.
Защо румънският пазар е толкова добра перспектива за разширяване на бизнеса
Двойно по-ниските транспортни разходи за компаниите от Североизточна България в сравнение примерно със София и западната част на страната са само част от причината. Северната ни съседка печели българските фирми и с това, че там сивият сектор в икономиката е по-малък. Разплащанията стават само по банков път, посочва Цонев от завода за опаковки "Чайка". Според него към офертите на нашия бизнес в Румъния са отворени предимно малки и средни фирми.
Основната причина, за да се ориентираме към румънския пазар, е добрата пазарна конюнктура, обясни управителят на варненската "Интерком груп" Павлин Николов. Дружеството обединява около 20 фирми, основните от които са "Интерком профил" - фирма за производство на метални профили, "Интерком билд" - строително-инвестиционна компания, "Интерком ойл" се занимава с петролни продукти. В последните няколко години темпът на строителството в северната ни съседка е огромен. Виждаме добър потенциал за развитие, защото продукцията ни - арматурни заготовки, електрозаварени тръби и други, влиза във всяка една конструкция - газ, ток, вода, уточни Николов.
Не бива да се забравя, че Румъния е значително по-голяма като територия и пазар от България и с доста повече ресурси, включително и човешки, обяснява мениджърът на "Мол Варна" Ивайло Иванов, който е бил в екипа, подготвил и осъществил навлизането на веригата за бързооборотни стоки "Кауфланд" там.
Важен факт е, че румънците имат по-висока покупателна способност от българите. А според изследване, публикувано в един от последните броеве на сп. "Глобъл финанс", Румъния се нарежда в групата на страните, чиито икономики отбелязват изключително бърз растеж и към страната има интензивен инвеститорски интерес. Докато България е сред тези, за които е отбелязано само, че имат подходящи условия за растеж.
Румънците развиват пристанищата си и инфраструктурата, смята още Ивайло Иванов. Това обяснява защо френската компания "Сен Гобен", която планирала да изгради завод за плоско стъкло в Силистра, предпочела околностите на съседния Кълъраш, където пътищата са в значително по-добро състояние, а инвестициите в инфраструктура видими навсякъде.
Секторите, които са интересни
Производителят на хлебни и сладкарски изделия "Лагард" също обмисля навлизане на румънския пазар, каза изпълнителният директор Иво Бонев. Компанията води преговори за продажба на изделията си с големи търговски вериги, които вече са създали така наречени топли точки в магазините си. Според Бонев "Лагард" има готовност да изгради и собствени обекти. За момента интересът на дружеството е съсредоточен в Букурещ, но не е изключено изделията на българо-френската фирма да бъдат предлагани и в други градове от страната. Пречките, които трябва да преодолеем, са транспортните разходи и опаковките, каза Бонев.
Някои сектори като шипинга присъстват в Румъния от години. Заради огромните товаропотоци, които преминават през най-голямото румънското пристанище Констанца, българските морски фирми отдавна са се насочили към града. Сред пионерите е холдингът "Бон марин", който вече няколко години е в основата на контейнерната линия по река Дунав между Констанца и Белград.
В списъка на отдавна ориентиралите се в бизнес средата в Румъния са и строителните предприемачи от Св. Влас братя Диневи. Те вложиха 6.5 млн. евро във ваканционен комплекс в курорта Мамая посредством фирмата "Венид канстракшън", създадена с румънски партньор. Това е най-голямата българска инвестиция в Румъния за момента, каза Биляна Боянова от PR агенция "Авора", която обслужва бизнесмените. По думите й дружеството, което е създадено с цел изграждане на ваканционни комплекси, планира да реализира още четири ваканционни селища. Те ще бъдат разположени в Мамая, Ефорие Норд и Нептун. По пътя на братя Диневи преди време обяви, че обмисля да тръгне и варненската строителна компания "Планекс холдинг".