Конгресният туризъм набира популярност

Конгресният туризъм набира популярност

Недостатъчно модерни и добре оборудвани конферентни зали, ниско качество на обслужването и малко съпътстващи развлечения са пречките, които спъват развитието на конгресния туризъм у нас. Това каза във Варна председателят на Държавната агенция по туризъм (ДАТ) Анелия Крушкова.
Според нея България може да печели по около 100 млн. долара на година от конферентни прояви. Този сегмент е изключително доходоносен, а за тридневен престой в страната ни всеки бизнес турист оставя средно по около 1500 евро
Проучване на "Морски Дневник" показа, че в момента около 15 хотела в района на Варна и курортите предлагат условия за организирането на семинарни и конферентни прояви. Пикът на този сегмент е от средата на септември до края на май. Най-комплексни услуги предлагат ваканционен клуб "Ривиера", хотелите "Адмирал" и "Астера" в Златни пясъци, "Азалия" в курорта Св. Константин и градският "Бизнес хотел Варна". Средната продължителност на едно мероприятие е около ден, но има и такива, които траят по седмица, посочва статистиката на Българското бюро за конгресен туризъм. Оптимален срок за заявяването на конференция няма, но през последните години заявките са между 6 и 18 месеца предварително. Според хотелиери това е доказателство за засиления интерес към Варна. Още повече че според ДАТ залите, които се предлагат в България, са преобладаващо малки или от среден клас и са съсредоточени основно в София. Техният капацитет е ограничен, а в същото време търсенето в сегмента на конферентния и конгресния бизнес расте. Цените са в зависимост от програмата, заетостта, допълнителното оборудване, кафе паузите и др.
Бизнес туристите са високообразовани, а повечето са на възраст между 26 и 45 години. Те предпочитат висококатегорийни хотели с минимум 4 звезди, търсят индивидуален подход и разработени съпътстващи програми с включени SPA процедури, посещения на културни събития, исторически забележителности и др., обобщи Крушкова.
При целенасочена работа за налагане на конферентния туризъм най-рано след две години България може да разчита на сериозно увеличение на бизнес туристите у нас, смята председателят на ДАТ. Причината е, че записванията за големи конгресни и изложбени прояви се правят поне година-две по-рано. Местата за организиране на подобни конференции са мода, непрекъснато се търсят нови дестинации и това е възможността за страната ни да се впише в сегмента.
Чужди туроператори "ухажват" българите

Класация на Световната туристическа организация нарежда страната ни на 39-о място по брой туристи, но по приходи България е извън първите 50 държави.

По думите на Анелия Крушкова България за първи път е посочена като емитиращ туристи пазар. На практика това означава, че все повече чужди туроператори ще "ухажват" българските туристи и техният брой като почиващи у нас ще намалява. Това е фактор, с който българските компании ще трябва да започнат да се съобразяват. В противен случай хотелиерите много трудно ще успеят да задържат българските туристи да почиват в родината си.