Договорът за контейнерните терминали във Варна и Бургас се подписва утре

Договорът за контейнерните терминали във Варна и Бургас се подписва утре

След изграждането на новите терминали от гледка като тази на контейнерния терминал на Варна-изток няма да остане и спомен.
След изграждането на новите терминали от гледка като тази на контейнерния терминал на Варна-изток няма да остане и спомен.
Споразумението, с което Японската банка за международно развитие (JBIC) ще отпусне 226.140 млн. евро за изграждането на новите контейнерни терминали във Варна и Бургас ще бъде подписано утре, съобщиха от Министерство на транспорта. Получател на парите ще бъде Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". 
Нотата за предоставяне на заема по линия на японската правителствена помощ за развитие - ODA, беше подписана на 28 март. По-голямата част от парите са предназначени за Бургас.
Според графика, разработен от JBIC в края на ноември трябва да станат ясни изпълнителите на инженеринговите дейности - проектиране, избор на строител и надзор, както и за консултанта, който ще избере концесионери за терминалите.
Цялата следваща 2009 г. е предназначена за работното проектиране на двата терминала. Те ще бъдат на пристанище Варна-изток и на Бургас-запад. Параметрите на съоръжението във Варна са дължина на кея 500 метра, ширина 400 м и дълбочина 12.5 м. Това ще наложи драгиране на дъното (издълбаване до необходимата дълбочина). По предварителни оценки във Варна ще се наложи драгиране на около 420 хил. куб.м. Kапацитетът на терминала ще бъде за около 150 хил. TEU. (20-футов еквивалент).
Новият контейнерен терминал ще бъде реализиран на площ от 157 дка срещу варненския квартал "Максуда". Допреди няколко месеца теренът беше общинска собственост и беше заменен за 154 дка на територията на сегашното пристанище Варна-изток -до 5-то кейово място на нивото на сградата на митницата, което е държавна собственост. Междувременно на мястото на освобождаващите се терени на Варна-изток ще бъде изградена атракционна зона.
Максималният срок за изпълнение на строителството на новите терминали е седем години. Толкова е и гратисният период на заема, който е шести поред и последен от страна на японската държава за България.
По плана на JBIC строителството ще отнеме точно по четири години, от септември 2010 г. до септември 2014 г. Вариантът за формата на концесия, която ще бъде предпочетена за Варна и Бургас, ще бъде ясен през април 2010 г., след което ще бъде избран и концесионерът.
Практиката с отдаване на концесия на изградени от държавата терминали не е нова. Подобна схема беше приложена от Румъния в края на 90-те години на миналия век. Тогава държавата изгради изцяло нов контейнерен терминал на 15 км южно от Констанца и го отдаде на най-големия пристанищен оператор в света - компанията Dubai port World (DPW). За по-малко от осем години DPW превърна терминала в най-бързо развиващия се в Черно море и в Европа. В момента през оперирания от DPW терминал преминават над 1 млн. TEU (единица за малък 20-футов контейнер), а средногодишното увеличение на товарооборота е между 10 и 15 процента.