Борисов не изключва пристанищата умишлено да са "натискани надолу"

През последните 20 години не се е работило за това България да бъде транспортен център, заяви премиерът Бойко Борисов по време на посещение днес във Варна. Изводът на министър-председателя е резултат на проведена от него в събота вечерта работна среща с директорите на пристанища и експерти.
В същото време пристанищата в Гърция и Румъния са се развивали с бурни темпове с европейски средства, а не както в България, със скъпи кредити, обясни Борисов, цитиран от БТА. Според него вместо да се печели от географската даденост, не е правено абсолютно нищо.
Не е изключено пристанищата в страната да са били умишлено "натискани надолу". Ако не вземем мерки, след две години влизат европейски разпоредби в сила, които ще ни задължат да питаме за всичко съседните държави, когато искаме да развиваме пристанищната си дейност, посочи Борисов.
Потвърждение за моето твърдение за безхаберието през последните години е и липсата на магистрали, коментира Борисов. В тази връзка предстои визита на министъра на финансите Симеон Дянков в Китай, чиято основна задача ще бъде да се търсят варианти за реализация на публично-частни партньорства с големи товародатели.
Премиерът участва в среща, посветена на развитието на пристанищата в Лом, Русе, Варна и Бургас. В разговора участваха министърът на финансите Симеон Дянков, зам.-министърът на транспорта Камен Кичев, депутати и експерти.
За пристанище в Лом е от значение да бъде изграден интермодален терминал, посочи генералният директор на "Пристанищна инфраструктура" Евгени Москов. За целта ще бъдат необходими около 30 милиона евро. Вторият голям проект за Лом е създаването на зърнен терминал на стойност 10-12 милиона евро.
В Русе е необходимо да бъдат реализирани три големи проекта, сред които изграждане на модален и зърнен терминал, допълни Москов. Според него за развитието на транспорта в страната е от
съществено значение подобряването на връзката Русе-Варна. За бъдещето на Русе е от значение и създаването на яхтен терминал.
Развитието на бургаското пристанище е свързано с терминала за опасни наливни товари, където може да се съхранява и обработва сгъстен газ. От значение за порта е и създаването на нов контейнерен терминал. Голям западен инвеститор вечепроявявал интерес към един от терминалите и бил готов да вложи 10 милиарда евро.
Пристанище Варна е на печалба, но се нуждае от технологично обновление, заяви изпълнителният директор на дружеството Данаил Папазов. Като необходимост той посочи изграждането на контейнерен терминал. Във Варна няма зърнен кей, което е проблем, допълни Папазов. За създаването на такъв са необходими 80 милиона евро. Други 45 милиона евро са нужни за дълбоководен терминал. Папазов коментира и възможността за изграждане на терминал за течни товари.
Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев съобщи, че вече е възложена поръчка за ремонт на единия кей във фериботния комплекс край Варна. Проектът е на стойност около 1 милион лева, а ремонтните работи трябва да приключат до 6 месеца.