Борисов не изключва пристанищата умишлено да са "натискани надолу"

Борисов не изключва пристанищата умишлено да са "натискани надолу"

Борисов не изключва пристанищата умишлено да са "натискани надолу"
През последните 20 години не се е работило за това България да бъде транспортен център, заяви премиерът Бойко Борисов по време на посещение днес във Варна. Изводът на министър-председателя е резултат на проведена от него в събота вечерта работна среща с директорите на пристанища и експерти. 
В същото време пристанищата в Гърция и Румъния са се развивали с бурни темпове с европейски средства, а не както в България, със скъпи кредити, обясни Борисов, цитиран от БТА. Според него вместо да се печели от географската даденост, не е правено абсолютно нищо.
Не е изключено пристанищата в страната да са били умишлено "натискани надолу". Ако не вземем мерки, след две години влизат европейски разпоредби в сила, които ще ни задължат да питаме за всичко съседните държави, когато искаме да развиваме пристанищната си дейност, посочи Борисов.
Потвърждение за моето твърдение за безхаберието през последните години е и липсата на магистрали, коментира Борисов. В тази връзка предстои визита на министъра на финансите Симеон Дянков в Китай, чиято основна задача ще бъде да се търсят варианти за реализация на публично-частни партньорства с големи товародатели.
Премиерът участва в среща, посветена на развитието на пристанищата в Лом, Русе, Варна и Бургас. В разговора участваха министърът на финансите Симеон Дянков, зам.-министърът на транспорта Камен Кичев, депутати и експерти.
За пристанище в Лом е от значение да бъде изграден интермодален терминал, посочи генералният директор на "Пристанищна инфраструктура" Евгени Москов. За целта ще бъдат необходими около 30 милиона евро. Вторият голям проект за Лом е създаването на зърнен терминал на стойност 10-12 милиона евро.
В Русе е необходимо да бъдат реализирани три големи проекта, сред които изграждане на модален и зърнен терминал, допълни Москов. Според него за развитието на транспорта в страната е от
съществено значение подобряването на връзката Русе-Варна. За бъдещето на Русе е от значение и създаването на яхтен терминал.
Развитието на бургаското пристанище е свързано с терминала за опасни наливни товари, където може да се съхранява и обработва сгъстен газ. От значение за порта е и създаването на нов контейнерен терминал. Голям западен инвеститор вечепроявявал интерес към един от терминалите и бил готов да вложи 10 милиарда евро.
Пристанище Варна е на печалба, но се нуждае от технологично обновление, заяви изпълнителният директор на дружеството Данаил Папазов. Като необходимост той посочи изграждането на контейнерен терминал. Във Варна няма зърнен кей, което е проблем, допълни Папазов. За създаването на такъв са необходими 80 милиона евро. Други 45 милиона евро са нужни за дълбоководен терминал. Папазов коментира и възможността за изграждане на терминал за течни товари.
Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев съобщи, че вече е възложена поръчка за ремонт на единия кей във фериботния комплекс край Варна. Проектът е на стойност около 1 милион лева, а ремонтните работи трябва да приключат до 6 месеца.