Второ спускане до откритата край Варна подводница "Щука"

Второ спускане до откритата край Варна подводница "Щука"

Второ спускане до откритата край Варна подводница "Щука"
Днес водолазен екип от сдружението "Блек сий дайв Одесос" във Варна ще предприеме второ спускане до откритата в кщрая на миналата седмица пета руска подводница, от времето на Втората световна война, потънала на 10 мили в морето край н. Галата. Подводницата от серията С34, по-известна като "Щука" бе открита случайно от рибарски трален кораб на около 35м. дълбочина в залива на Варна
Характеристики на С-34 - "Щука"

  • екипаж 46 човека
     
  • дължина 77,7 м.
     
  • ширина 6,4 м.
     
  • височина 4,35 м.
     
  • производител завод 198 в гр. Николаев.
     
  • Първата подводница от този тип е пусната на вода на 2 септември 1939 г.
     
  • Въоръжение: две оръдия, калибър 100 мм и 45 мм.
     
  • Двигател 2 дизелови двигатела по 2000 к.с. и 2 електродвигателя по 550 к.с.
     
Както стана ясно още при първото спускане, корпусът на подводницата е сцепен на две, с изваден перископ, което означава, че в момента на потъването плавателният съд се е намирал близо до повърхността на морето. Според военните специалисти именно това вероятно е станало причина подводницата да бъде забелязана и атакувана от въздуха. Доказателство в подкрепа на подобно предположение са и множеството разпръснати около корпуса авиобомби.
До момента в акваторията на Варненския залив са намерени четири подводници от същия тип. Именно петата, открита миналия петък бе издирвана в продължение на години след края на Втората световна война. Предполага се, че именно на нея са служили двамата руски подводничари, чиито трупове, облечени с хидрокостюми са били изхвърлени от морето на 15 ноември 1941 г. край Созопол. Те са имали и дихателни апарати. В началото на 70-те години става известно, че това са помощник командирът на подводницата Виолет Душин и боцманът Фрол Терехов.
Според в. "24 часа" основната версия за гибелта на С-34 е, че тя е заплела стоманено въже от мина на винта си и двамата подводничари са излезли през торпедните апарати, за да го разплетат. Ако това е така, значи моряците буквално са се жертвали, тъй като тогавашната технология не предвиждала възможност за завръщане на борда.
По-вероятна обаче е версията, че подводницата е ударена директно от авиобомба и двамата подводничари са пробвали да се спасят от гибел. Другите от екипажа просто не са успели да реагират, пише в. "24 часа".

  •