Варна се готви да мести пристанището си

Варна се готви да мести пристанището си

Варна се готви да мести пристанището си
В рамките на три години след издаването на строителните разрешения е реалистично интермодалният терминал във Варна да бъде изграден. Това прогнозира днес във Варна министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Той запозна министър-председателя Пламен Орешарски с предстоящите инвестиционни дейности за изграждане на интермодалния терминал "Варна", както и с преместването на част от дейностите на пристанище Варна – Изток. Това стана по време на демонстрационно пътуване с кораба "Атанас Димитров", съобщи правителствената пресслужба.
Пристанище Варна – Изток ще бъде изместено на нова, по-голяма територия, където да се разширява, без да пречи на града. На 30 април беше обявен конкурс за избор на изпълнител, който да изготви работен проект за нов модерен интермодален терминал.
Като част от международния конкурс за избор на проектант е включено и изискването за изработване на два идейни проекта за изграждането на съвременна рекреационна зона на мястото на сегашното пристанище Варна–Изток, която да се превърне в атракцията на Варна.
На територията на съществуващия стар терминал Варна – Изток (Зона 2) ще се развие нова инфраструктура, стимулираща появата и засилването на: пътническо и круизно плаване; яхтени и спортни дейности; научноизследователски и информационно-статистически дейности; културни дейности.
 
Нов Пасажерски терминал ще се обособи на 7-10 кейово място при стриктното спазване на изискванията на Международния кодекс за сигурност на корабите и пристанищата (ISPS). Така ще се осъществят очакванията на гражданите и туристите на Варна за бърз и директен достъп до морето.
Интермодалният терминал ще бъде в района на "Максуда", като строителството ще се извършва на юг от жп линията Варна – София и няма да засяга урбанизираната територия. Една от задачите е всички пътни връзки да изведат товарния трафик извън центъра на Варна.
Предвижда се изграждането на кейова стена с дължина около 1100 метра на която ще могат едновременно да се обработват 5 или 6 кораба, като корабните места ще са специализирани за обработка на контейнери и зърно по най-модерните технологии.
Интермодалният терминал в района на град Варна трябва да осигури качествено нови логистични възможности за претоварване на товари между трите вида транспорт: морски, железопътен и автомобилен със съответните технически и технологични комбинации между тях.
Приоритетно ще се изградят допълнителни пристанищни мощности (инфраструктура и съоръжения) за основните за региона товари – контейнери, зърнени товари и някои генерални товари, в т. ч. тежки и извънгабаритни товари.
Проектирането на интермодален терминал "Варна" ще се извършва на територия, включваща имоти, предоставени за управление на ДП "Пристанищна инфраструктура" и НК "Железопътна инфраструктура".
Основни параметри, на които трябва да отговарят съоръженията на пристанищната зона са: дълбочина на оперативната акватория – минимум 12.50 м.; разчетен кораб с дължина – до 250 м; две корабни места за обработка на контейнери – с общ обем не по-малко от 400 000 TEU/годишно; две корабни места за обработка на 3 млн. т. зърно/годишно износ; едно многофункционално корабно място с обем за около 200 хил.т/годишно; един кей/корабно място за служебни кораби, влекачи, букеровчик и др.