Предизборно Варна продължава да ремонтира ремонтите си

Само четири месеца след като беше основно ремонтиран, част от центъра на Варна отново е разкопан. За това "Дневник" информира в четвъртък. Изкопите са направени на метри от общинската сграда – на кръстовищата на булевардите "Княгиня Мария-Луиза", "Осми приморски полк" и "Сливница".
По този повод потърсихме за информация зам.-кмета на Варна Христо Иванов, в чийто ресор е изпълнението на инфраструктурните дейности в града. От началото на предизборната кампания обаче той не отговаря на телефона си. Затова малко преди 14ч. в четвъртък изпратихме през общинския пресцентър въпросите си до него. Отговорите му пристигнаха ден по-късно – в петак.
Според казаното от Иванов "изкопните работи се извършват с цел "довеждащи комуникации по проекта "Интегриран градски транспорт" за спирки и светофари".
Става дума за трасета на кабели, които трябва да осигурят функционирането на системата за известяване в реално време за автобусния трафик във Варна, да захранват автомати за продажба на билети и да осигуряват "зелена вълна" за градския транспорт.
По информация на "Дневник" новото разкопаване на вече ремонтирани части от центъра на Варна се е наложило заради
форсираната работа по бързия автобусен коридор.
Служители в общинската администрация, пожелали да останат анонимни, твърдят, че макар незавършен и недоокомплектован, части и отделни елементи от коридора на всяка цена трябвало да бъдат готови до 25 октомври - непосредствено преди изборите за местна власт.
Тази информация беше задочно потвърдена още преди десет дни от ръководителя на проекта за "Интегриран градски транспорт на Варна" Биляна Якова.
"Първите машини за продажба на билети ще бъдат инсталирани в следващите две седмици", каза тя на 5 октомври.
Така става ясно, че работата по части от проекта действително е форсирана предизборно. А това прави и по-ясни причините за поредното хаотично разкопаване на току-що ремонтирания варненски център.
Христо Иванов твърди, че изкопните работи в момента не засягали настилките, положени при ремонта на централния булевард "Княгиня Мария Луиза", през април и май т.г., нито участъците от тротоарите, обновени по същото време. В подкрепа на думите си той изпрати дори скрийншот от "Гугъл стрийт вю". Снимки, с които "Дневник" разполага обаче, сочат точно обратното.


Пак според отговорите на Иванов ремонтът на тротоарите, извършен през пролетта на т.г.
"е разплатен, а настоящият е по проект "Интегриран градски транспорт на Варна".
Изпълнители и в двата случая са едни и същи компании, свързани с дружеството "Хидрострой". До април 2013г. неговият управител Николай Пашов беше общински съветник във Варна. Два пъти - през 2007 и 2011г. той беше избиран с листата на ГЕРБ. Пашов беше принуден да освободи мястото си в съвета заради съмнения в конфликт на интереси.
Така става ясно, че заради липсата на коорднация в общинските звена за едни и същи дейности въпросните компании получават плащания два пъти - един път през общинския и държавния бюджет и втори път през проекта с европейско финансиране.
За "Дневник" Христо Иванов обясни също, че разкопаването за електроснабдяване на автобусните спирки във Варна се е наложило чак сега, тъй като е съгласувано от компанията "Енергопро" едва през септември. Но причината за това е, че процедурата за съгласуване е била предприета от администрацията, подчинена на Иванов едва на 20 юли т.г.
С други думи, съгласуването на електрозахранването, за което сега се налага ново прокопаване на скоро ремонтирани тротоари, е започнало
след като работата по тях е бил платена и приключена.

Въпросите, които зададохме на варненския зам.-кмет, касаят и т.нар. бърз автобусен коридор (BRT), който трябва да свързва най-отдалечените части на Варна - кварталите "Владиславво" и "Бриз".
В трасето на коридора влизат шест булеварда, сред които "Владислав Варненчик", "Княгиня Мария Луиза", "Осми Приморски полк" и част от "Васил Левски". Според информация, с която "Дневник" разполага, ремонтът на бул. "Княгиня Мария Луиза", извършен през април и май т.г., е бил платен със средства от Общинския бюджет – нещо, което администрацията до момента не потвърждава, но и не отрича. Така цялата сума за този ремонт, или поне голяма част от нея, ще бъде извадена от безвъзмездното финансиране по проекта за интегриран градски транспорт.
Аналогичен е случаят с близо четирикилометровия бул. "Владислав Варненчик".
Той започва от западната промишлена зона във Варна и стига до централния градски площад "Митрополит Симеон.
Първият му основен ремонт от поне 20 години насам започна през март 2013г. и завърши през май - преди извънредните парламентарни избори. Тогава ГЕРБ загуби, но спечели частичните - за кмет на Варна, проведени месец по-късно.

Информация на Правителствената информационна служба, предоставена на "Дневник" показа, че сумата от 5 млн. лв. за ремонта на булеварда е била отпусната от правителството в оставка на Бойко Борисов "на око" и без финансова обосновка за реалната стойност на рехабилитацията. Фактът беше потвърден и от Стоян Димитров, директор по това време на дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустройство" в Община Варна.
"Беше ни съобщено чрез министър Павлова (Лиляна Павлова, бивш и настоящ инистър на регионалното развитие и благоусройството и водач на кандидатдепутатската листа на ГЕРБ във Варна през 2013г., бел. ред.), че кабинетът отпуска 5 млн. лв. за рехабилитация на бул. "Владислав Варненчик", разказа Димитров. От разговора, който проведохме, стана ясно, че ние трябва да напишем такова писмо. Нямаше как да поискаме повече, след като се е установило, че парите ще са 5 млн. лв.", обясни той.
Странното в случая е
че договорът за безвъзмездно финансиране на проекта за интегриран градски транспорт на Варна е бил подписан още през 2012г. от бившия кмет на града Кирил Йорданов.
Цялото проектиране, строително-ремонтните работи за рехабилитацията на пътното платно на бул. "Владислав Варненчик" (в това число преасфалтирането му) са били част от компонента "BRT коридор" за който вече е било осигурено европейско финансиране. Въпреки това правителството е предпочело да похарчи за него 5 млн. от бюджета си. По тази причина сега "дейностите, извършени по булеварда ще бъдат извадени от проекта за интегриран градски транспорт". Това беше потвърдено и от неговия ръководител Биляна Якова.
Вчера Христо Иванов отказа да отговори на въпроса, има ли яснота защо това се е случило и защо, пак преди местните избори, историята се повтаря, но с друг булевард "Княгиня Мария Луиза".