Предстояща продажба на стари яхти стана повод за скандал между "Пристанище Варна" и ветроходно сдружение

"Пристанище Варна" ще продаде на търг 19 яхти в "недобро и незадоволително техническо състояние", което е предпоставка за инциденти на море. Това съобщи пресслужбата на държавното дружество.
Решението за продажба на старите и амортизирани яхти стана повод за остра реакция от страна на сдружението "Яхт клуб кап. Георги Георгиев – Порт Варна", което до момента използва яхтите, предвидени за продажба, както и базата на яхтеното пристанище. Според тях с предстоящата продажба се търси начин за закриване на базата на клуба, който се намира на територията на порта.
Според ръководството на варненското пристанище членовете на клуба са използвали яхтите без законова регламентация за това. От сдружението отговориха, че въпреки многобройни срещи и писма с искане за законово легализиране на дейността им до момента не са получили отговор нито от "Пристанище Варна", нито от министерствата на транспорта и младежта и спорта.
"Имаме и само устно уведомление в деня преди обявения търг за продажба на 25 броя плавателни съдове от "Пристанище Варна" ЕАД, които са закупени за клуба от (бившето) Стопанско обединение "Воден транспорт" и заведени в активите на "Пристанище Варна" ЕАД след разпадането му", написаха членовете на ветроходния клуб в писмо до медиите.
Те твърдят и че не са получили възможност сами да намерят средства за купуването на старите яхти.
"Ние сме сдружение с идеална цел и се издържаме от членски внос и дарения, гласи още писмото до медиите. Въпросните плавателни съдове винаги са били поддържани от наши членове. За 25 години те са вложили собствени сили и средства за поддръжката и подмяната на двигатели, подвижен, неподвижен такелаж и платна на яхтите. Освобождаването на "Пристанище Варна" от собствеността му върху киловите лодки би изпразнило от смисъл и съдържание 42-годишните опити и усилия на видни и авторитетни морски личности, капитани, корабни механици, професионалисти и всеотдайни мореплаватели, които не пестиха време и съзидателен труд за превръщането на ветроходния спорт във възпитаващ и същевременно интригуващ спорт."
Според пресслужбата на варненското пристанище състоянието на предвидените за продажба стари плавателните съдове е било установено чрез експертна оценка, а нейните заключения са, че до момента яхтите са използвани от сдружения с нестопанска цел без регламентирано основание за това.
От пристанището съобщават също, че след продажбата на старите ветроходни лодки "Пристанище Варна" възнамерява да купи нови, "които да бъдат предоставени за нуждите на детското спортно ветроходство във Варна".
Пак в писмо до медиите членове на сдружението "Яхт клуб Кап. Георги Георгиев – Порт Варна" съобщиха, че се подготвя и търг за отдаване под наем на сградата на яхтеното пристанище.
"Това би довело до преустановяване на дейността ни и би причинило загуба на голяма и съществена част от морския облик и дух на Варна, както и невъзможността за обучение на новопостъпващата генерация ветроходци и спортисти", твърдят още те.
Днес от "Пристанище Варна" отговориха задочно на съмненията, изразени от членове на спортния клуб.
"Решението за продажбата на старите съдове и покупката на нови се базира на дългосрочната политика в подкрепа на спорта, която следва дружеството, уточняват днес пресслужбата на пристанището. Продажбата на плавателните съдове няма да окаже никакво влияние на ветроходните школи в града, тъй като на тях не се обучават деца от детските ветроходни класове."
От пристанището заявиха също, че не предстои никаква промяна на статута, отдаване под наем или продажба на сгради, които са част от терминал Варна–изток и които до момента са ползвани за нуждите на спортни клубове.