Близо 433 млн. евро ще струва новият интермодален терминал във Варна

Проектът за строителство на нов интермодален терминал във Варна ще струва 432.5 млн. евро. Това става ясно от информацията, публикувана на сайта на Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура".
Проектът е наречен Varna Connect, а през сайта на Европейската комисия той вече е достъпен за инвеститори от цял свят.
Според публикуваната информация дълбочината на предвидените пет корабни места ще бъде 12.5 метра, а интермодалният терминал във Варна трябва да осигури качествено нови логистични възможности за претоварване на товари между трите вида транспорт - морски, железопътен и автомобилен, със съответните технически и технологични комбинации между тях.
Предвидено е строителството да започне на 1 април 2019 г., а собствеността върху активите на терминала ще може да бъде и смесена. Като основна пречка пред реализацията на проекта е посочено неговото финансиране според информацията, публикувана в сайта на Европейската комисия.
Конкурс за избор на изпълнител, който да изготви работен проект за новия модерен интермодален терминал във Варна, беше обявен на 30 април 2014 г. Прогнозната стойност бе 12 млн. лв. без ДДС, а максималният срок за изпълнението - 9 месеца. За участие в конкурса документи подадоха седем обединения от фирми.

В средата на май 2014 г. тогавашният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в правителството на Пламен Орешарски Данаил Папазов заяви, че е напълно реалистично интермодалният терминал във Варна да бъде изграден в рамките на три години след издаването на строителните разрешения.
В първите дни на септември 2014 г. обаче служебният министър на транспорта Николина Ангелкова съобщи, че проектът за изграждане на интермодален терминал във Варна ще бъде спрян, а причината за това бе, че до 15 септември обществената поръчка няма да е приключила и няма да може да бъде избран изпълнител.
Проектът предвижда да бъде изградена кейова стена с дължина над 1 км, на която да могат едновременно да бъдат обработвани до 6 плавателни съда. Корабните места на новото варненско пристанище трябва да са специализирани за обработка на контейнери и товарене на зърно. Трябва да бъдат изградени и допълнителни пристанищни мощности за обслужването на типични за региона товари.
В условията на обявения през април м.г. международен конкурс за избор на проектант е включено и изискването за изработване на два идейни проекта за изграждането на зона за спорт, туризъм и развлечения на мястото на сегашното пристанище Варна–изток.