Г-жа "Няма не мога..."

Г-жа "Няма не мога..."


Снимка: 37M-06-01.jpg
Снимка: 37M-06-01.jpg
Соня Енилова си е спечелила славата на жена, която винаги намира алтернативни решения за проблемите, които трябва да решава. Това няма формална връзка с факта, че тя е член-учредител на Българската асоциация за алтернативен туризъм. Но заради това качество й поверяват управлението на Бургаската туристическа асоциация и сдружение "Агенция за регионално развитие и иновации" за Югоизточен планов регион.
Мечтата на Соня била просто да знае английски език. Не се зареждала с друга по-голяма амбиция. Приели я в Английската гимназия в Бургас и през лятото практикувала произношението си като преводач в "Балкантурист". Това били първите й контакти с туризма.
След това завършила и Софийския университет "Св. Климент Охридски", специалности "Туризъм" и "Английска филология".
Далеч по-късно Соня решила, че регионалното икономическо развитие и по-специално туризмът са поле за изява на нейните умения и възможности, и им се е посветила изцяло. Продължила да специализира в сферата на регионалното икономическо развитие в САЩ, Великобритания, Франция и Германия.
Потенциалът
Освен че трупа постоянно знания и опит, тя е готова винаги да ги сподели и да помогне на начинаещите в този бързо развиващ се отрасъл. С нейна помощ са реализирани солиден брой проекти в Бургаска област. Иновациите според нея са най-перспективната за Европа сфера. Не случайно в бюджета на Европейския съюз за 2007 - 2013 г. най-много средства са заделени именно за тях. Освен това Соня смята, че и у нас, и в Европа най-перспективният отрасъл е туризмът. И че именно иновациите ще бъдат лостът за нови перспективи и положителни промени в бизнеса. Убедена е, че все по-голям ще става интересът към иновациите в туризма и към развитие на неговите алтернативни форми. Оценява, че България и Бургаска област имат огромен потенциал. На този етап чрез реализирани проекти орнитолози посещават бургаски влажни зони. В Природен парк "Странджа" туристите могат да наблюдават интересни растителни и животински видове, скални феномени. "Тук са безкрайно интересни и ресурсите, възникнали в резултат на дългогодишни усилия на поколения ентусиасти - археологически обекти, архитектура, музеи, традиционни обичаи и фестивали", обяснява Соня.
От всички краища на света например всяка година идват хора да наблюдават нестинарството в странджанското село Българи.
Соня постоянно търси форми и финансови механизми за подпомагане развитието на алтернативните видове туризъм. Тя е инициатор на единствената по рода си у нас Регионална туристическа борса "Вашата ваканция", която дава възможност и на по-малките обекти да намерят своите посетители.
Между рекламата и реалността
Използването на европейските фондове в Бургаския регион има видим резултат с нейна помощ. Особено в община Малко Търново, където успяха да намерят алтернатива на традиционните методи за овладяване на високата безработица. Там броят на проектите, които са осъществени през последните години, е значителен. Реализацията им дава възможност на местните хора да се включат в предлагане на различни видове туристически услуги - хранене, настаняване, водачи до различни обекти, фолклорни групи и други.
За съжаление рекламата все още не съответства на нуждите и реалността и туристите, които идват с цел да посетят именно българско село или природен парк, не са много на брой. Този продукт все още се предлага само като още една възможност за туристите, които почиват на морето.
"Съгласно Закона за туризма държавата е тази, която със средства от бюджета трябва да осъществява рекламата в туризма. Тази реклама не е достатъчна и се прави, без да има обща стратегия за туризма. Необходима е дългосрочна маркетингова стратегия, за да се знае кои са продуктите, пазарите и съответно световните тенденции в туризма", коментира Соня Енилова.
Тя отбелязва, че през последните няколко години се забелязва ръст в пъти на продукта екотуризъм на световния пазар в сравнение с утвърдените досега форми на летуване. Според нея България, която има прекрасни условия да предлага този продукт, трябва час по-скоро да идентифицира своите пазари. Защото за съжаление все още подобен анализ и стратегия не са направени.
Автоизпитанията
Когато стане дума не за стратегия, а за конкретни, ежедневни неща, Соня недоволства от замърсеността на българските курорти и плажове. Това до голяма степен се дължи на липсата на грижа за чистотата у самите посетители. Но като даваме повод за коментари, че българските курорти и плажове са мръсни, това засяга имиджа на цялата страна и на туризма като цяло. На това също не може да се противопоставим с традиционни решения. И Соня пак търси алтернативи.
Най-големият проблем за развитието на туризма според нея е инфраструктурата - най вече транспортната. Не само шосетата, но и железопътната и летищната инфраструктура. Според Соня е недопустимо автолетовниците да се дивят на лошото състояние на пътищата и от липсата на информационно осигуряване. Дори да има такова, то е само на кирилица, а ние искаме да привличаме туристи от европейските страни, които ползват латиница. "В същото положение са и тези, които искат да ползват услугата рент-а-кар. Дори и да вземат кола под наем, хората не могат да направят своя тур, защото няма как да се ориентират по пътища без табели на разбираем за тях език", коментира Соня.
Сред трудно решимите проблеми са и водоснабдяването, канализацията, сметищата, които пък са рутинни задължения на местните власти и се контролират от Министерството на околната среда и водите.
Поглед отвън
Соня пътува много, наблюдава, среща се с колеги специалисти, участва в специализирани форуми. Стреми се да пренесе опита у нас. "Няма защо ние да откриваме колелото или топлата вода. Но можем да направим сравнение и да извлечем поуки. В цял свят няма такова необуздано строителство и такова масово застрояване извън урегулираните населени места, както е у нас", категорична е тя. И дава пример с Франция, която е една от основните туристически дестинации в Европа. Там са успели да съхранят природата и да направят луксозни курорти. В Марсилия има не повече от четири или пет големи хотела. Туристите идват основно с круизи на марсилското пристанище и правят обиколни турове на града, посещават природния парк "Люберон", френско село, крепости и други забележителности. Там приходите от такива туристи са в пъти повече в сравнение с тези от туристите, които идват заради плаж, море и слънце, казва Соня.
Странно е, че самата шефка на туристическа асоциация в предимно Черноморски регион никога не е почивала на море. Казва, че морето я изморява. Заради многото хора, шума и липсата на места за усамотяване. Ето защо със семейството си почива винаги на планина. Обикновено съчетава Боровец с Родопите или със Стара планина.
Където и да отиде на почивка, Соня се стреми да се обогатява професионално и да запечатва хубавите моменти не само на фотолента. Любопитна е да види Азия, и то частта й в Сингапур и Тайланд. Това са туристически дестинации, които станаха хит на туристическия сезон през последните години. Любопитна е да ги види от чисто професионална гледна точка и да разбере сама какво привлича хората там. Дали многото допълнителни услуги, ниските цени или съчетанието на почивката с лечение. Напоследък много хора търсят допълнителни услуги като СПА центрове, сауни и масажи, за да възстановят силите си. Това трябва с бързи темпове да се пренесе и у нас, смята Соня Енилова.
Всичко е възможно
Така тя отдавна е заличила разликата между професия и любимо хоби. Но продължава да се терзае с въпроси - как рационално да се използва туристическият потенциал, как да се подобри качеството на обслужване, как да бъдат използвани всички ресурси така, че наистина да носят приходи, да създават нови работни места и да развиват туризма като отрасъл от икономиката.
Иначе според нея всичко е възможно. И си вярва в това. Може би защото като малка майка й често й повтаряла: "Няма не мога, има не искам..." Казва още, че човек трябва да тежи на мястото си. "Ако не мога да допринеса с нещо в дадена работа, изобщо не я започвам", твърди тя.
Извън плановете за българския туризъм Соня обича да слуша в усамотение "Бийтълс" и "Пинк Флойд", които са над всичките й любими изпълнители.