Точка за начало

Варненската фирма "Дот медия" спечели тази година наградата в раздел "Електронна търговия" в най- престижния уебконкурс "БГ сайт". Пламен Градев и Александър Филипов успяха да изпреварят останалите 22-ма претенденти и да впечатлят журито с интернет магазина за фототехника Digicam-bg.com. Това е тяхното първо голямо отличие. Доказателство за уменията да събереш добър екип и да дадеш всичко от себе си, за да превърнеш една идея в реалност.
В съдебния регистър зад "Дот медия" стоят имената на Пламен Градев и Александър Филипов. Чрез тази фирма Варна успя за поредна година да запиши името си сред най- добрите в конкурса "БГ сайт". Те самите подхождат скромно и простичко обясняват получената награда с "ами, журито е преценило така". След което и двамата бързат да добавят, че интернет магазинът, заради който са във фокуса на медийния интерес, е дело на всеки от "Дот медия". Не го правят от куртоазия към екипа. Просто вярват в думите си.
По 3 лв. за старт
Преди повече от две години бивши състуденти от Техническия университет във Варна и техни познати решават да сменят софтуерните фирми, в които работят. "Наистина беше странно стечение на обстоятелствата по едно и също време доста приятели да решат, че им е писнало от старото място и трябва да сменят работата си", спомня си Александър Филипов. Той е завършил "Компютърни системи" в ТУ - Варна. Пламен Градев е магистър в същото висше училище, по-късно специализира маркетинг и мениджмънт. Два месеца прекарва в Брюксел, където учи комуникационни стратегии. Известно време работи като журналист, а по-късно в рекламния отдел на "Албена" АД. Решава да се присъедини към задругата и така първоначално екипът се ангажира с няколко малки проекта. Всеки работи у дома си и веднъж или два пъти седмично се виждат на по кафе, за да стиковат нещата. При една от срещите обаче решават, че е дошъл моментът да създадат компания. Събират по три лева за регистрация по Закона за задълженията и договорите.
Доверието
Малко по малко "Дот медия" започва да получава все повече и по-големи поръчки. Отново по странно стечение на обстоятелствата първият по-сериозен проект е интернет магазинът за търговия с компютърна техника на Unicoms. Постепенно доверие на екипа на фирмата гласуват за корпоративните си страници "Офис експрес", "Албена" АД, "Акваполис", официалният вносител на яхти Bavaria "Транскомерс" и още над 20 фирми. Сред сайтовете, направени от младата фирма, е дори този на община Варна. "Най-важното нещо, когато работиш с един клиент, е да разбереш неговата нужда. Едва тогава можеш да си свършиш добре работата и да спечелиш доверието му. В повечето случаи клиентите нямат опит и възприемат интернет страницата само като средство за реклама. Без да знаят какви други ползи могат да имат от нея или пък какви проблеми е възможно да се появят. Точно заради това е необходимо правилното дефиниране на нуждите им и предварителната работа с тях", смята Пламен Градев. "Дот медия" е софтуерна фирма, специализирана в разработката на уеб базирани програмни решения.
Поради този факт често се налага да тества натрупания опит и ноу-хау, като прави собствени проекти. Именно такъв се оказва интернет магазинът за фототехника, който е и единственият специализиран у нас. Подготовката за него отнела почти година. "Първо внимателно наблюдавахме пазара и усетихме, че много хора се ориентират към дигиталните фотоапарати. От друга страна, различните търговски марки се предлагат в отделни магазини. И веднага преценихме, че може да използваме предимствата на интернет и да спестим на активните хора обикалянето, което губи време", разказва Градев. След трудното набавяне на необходимата информация и нелеки преговори с вносителите работата по сайта попаднала в ръцете на Александър. "Интуитивната навигация беше едно от задължителните неща при разработването на магазина. Реших да е ХHTML базиран, което е една от най-новите технологии изобщо. Сега страницата може да бъде отворена дори през мобилен телефон", с лека гордост посочва Александър Филипов. Самата техническа разработка отнела на екипа на "Дот медия" около 3-4 месеца. "Искахме цените в интернет магазина да бъдат максимално ниски за всички артикули. Дори да е с 1-2 лева, хората, които влизат, да свикнат с това", допълва Градев. Според двамата всички изброени неща "по всяка вероятност са впечатлили журито на БГ сайт 2006".
Фирмени принципи
"При нас няма определяне на нива, на йерархия, на отговорности. Всички работим в екип и сме приятели. Такива бяхме и вярваме, че това ни е помогнало", единодушни са формалните лидери. Според тях точно този подход им е помогнал да се развият и да получат награда за своя труд. По думите на Пламен Градев никой от момчета или момичетата не е искал да заминава да работи навън. "Това е лично решение и няма сила, която може да те спре или задържи, ако го вземеш. За себе си сме преценили, че трябва да си осигурим най-добрите условия и среда на работа тук и се чувстваме добре", посочва той. На въпроса защо са останали да работят във Варна отговорът през смях е: "Защото това е най-красивият град!" След това Пламен Градев сериозно посочва: "Когато средата е по-спокойна и по-качествена, ти е и по-приятно да ходиш на работа. За хора от нашия бранш се очаква да бъдем креативни, да имаме бърза реакция, адекватно решение и в този смисъл, ако се намираме в София, например, сигурно ще се чувстваме по-затормозени. Е, това си има и негативи, защото големите фирми са съсредоточени в столицата...
Но ние се чувстваме добре тук." Освен с направата на интернет страници и предлагане на уеб базирани решения се оказва, че "Дот медия" има опит в доста социални начинания. По време на големите наводнения през 2005 г. екипът подава ръка на пострадалите, като създава безкористно страницата "Помогнете". Целта е да улесни връзката между хората - дарители и екипите на Българския червен кръст. Напълно безплатно създават и интернет страници на български неправителствени организации. Единственото условие било те реално да функционират и да помагат на обществото. Усилията им в тази посока продължават. Сега тече кампанията за повишаване конкурентоспособността на българските предприятия. Чрез нея "Дот медия" предлага на достъпни цени възможност на малките фирми също да присъстват в интернет пространството.
РАНАПАТ и бъдещето
Александър Филипов и Пламен Градев не се притесняват от конкуренцията на чуждите фирми след присъединяването на страната ни към ЕС. Те смятат, че са по-конкурентоспособни от колегите си от Румъния, Полша и Индия. Признание за това са направили доста от европейските фирми, с които работят. Смятат обаче, че държавата трябва да има политика спрямо IT сектора, ако иска да задържи кадърните кадри в страна ни. Така, както прави това Индия например, като привлича големи корпорации, които субсидират бранша. Но тъй като у нас това все още не се осъзнава, те търсят и учат всичко ново, каквото се появи в тяхната сфера. "Защото технологиите се развиват много бързо и лесно можеш да изостанеш", казва Александър. Извън "Дот медия" през последните няколко месеца неговият отдушник е моделирането на хеликоптер. Китарата е другото нещо, което го държи далеч от компютъра. Заедно с Пламен, който свири на тромпет, и Косьо (също от "Дот медия") зад баса те формират групата РАНАПАТ. Какво означава ли? Прочетете обратно.