Танго върху стол

Ден преди да се яви на първия тур на приемния изпит за театралната академия, една съвсем млада актриса прекарва целия ден... на плажа. Изгоряла до неузнаваемост, без глас и с леко разколебана увереност, че е поела правилния път, Нели Вълканова впечатлява изпитващата комисия. Така съдбата й се свърза трайно с магията на театъра, на който актрисата е подвластна вече 30 години. На 21 февруари на сцена "Филиал" Варненският драматичен театър "Стоян Бъчваров" ще отбележи тържествено юбилея, маркиращ творческото присъствие на Нели Вълканова. Този път публиката ще я види в ролята на Дафина Маринчовица в последния спектакъл на проф. Пламен Марков "Български работи". В актьорската й палитра има над 100 театрални роли и 10 в киното. Работила е с режисьори като Кръстю Мирски, Гриша Островски, Бойко Богданов, Красимир Спасов, Стоян Камбарев, Борислав Чакринов... Най-популярната роля на Нели Вълканова в киното е тази на Христина във филма "Адаптация" на режисьора Въло Радев. Героите, под чиито кожи е влизала, варират от дълбоко драматични до остро характерни и комедийни като Саня в "Черна дупка" от Горан Стефановски, Шута в "Дванайста нощ" от Шекспир, г-жа Драга в "Д-р" от Бр. Нушич, последните - Пруденсиа в "Домът на Бернарда Алба" от Федерико Гарсия Лорка и Дафина Маринчовица в "Български работи" - летопис за Провадийския край. По случайност или не, родът на Нели Вълканова е точно от този край.
Началото
"Ако трябва да използвам онова разделение на семействата, характерно за периода на социализма - работническо семейство и такова на служители, моето беше на служители. Баща ми беше учител, а майка ми работеше като деловодител. Родът ни е от Венчан, Провадийска община. И двамата ми родители не бяха свързани с изкуството. Виж, дядо ми беше друга работа", връща се назад в годините Нели Вълканова. Той е бил човек, запален от искрата на театъра, актьор, режисьор и постановчик, години наред е автор на почти всички спектакли в местното читалище. "Всяка зима е обикалял селата, за да показва на хората различните представления. Защо през зимата?! Защото през останалите месеци хората са били заети с работата по полето. И като стане студено, за да не се опиянчват и да се събират в кръчмите, е било по-добре да гледат театър", с усмивка си разказва актрисата. И като човек, намерил сродна душа в миналото, бързо прибавя: "Помня го много добре. Той ме учеше да играя танго! Върху един стол!" По думите на Нели Вълканова това, че е започнала да се занимава с театър, не й е гарантирало някакво специално отношението към нея в семейството. Причината - ами просто нейните роднини са по- прибрани откъм емоции хора. Никой не е бил глезен, добрите неща, случили се с Нели, са били приети сдържано. "Сигурно са се радвали, че са ме приели във ВИТИЗ, особено дядо, но единствената разлика между мен, сестра ми и братовчедка ми беше, че ми даваха малко повече пари", смеят се очите на Нели Вълканова. Тъй като семейството й живее в Провадия, логично първите й актьорски стъпки са там. "По това време в този град имаше един много силен самодеен театрален състав. Ръководеше го Петър Тодоров, същият този човек, чието име се свързва с ръководството на няколко варненски вестника. Той ме подготвяше. Когато дойде обаче времето на предварителното отсяване за НАТФИЗ, Илия Пенев, Бог да го прости, много ме ядоса и аз реших да не се явявам. И бате Петьо (бел. ред. Петър Тодоров) с един мотор "Балкан"-че и учителят ми по литература, дойдоха във Варна да ме пазят от предния и задния вход на филиала да вляза да ме изпитат. Изобщо всичко става с панаири, не по нормалния начин", категорична е Нели Вълканова. И сякаш в подкрепа на думите й, докато говорим на брега на морето, към нас се приближава странно изглеждащ мъж. Облечен в раиран панталон, с леко навит крачол и напук на предупрежденията за птичи грип с мъртъв гларус в едната ръка. Започва да крещи отдалече, че цял живот си е мечтал да даде интервю и държи това да стане в момента. Казва, че ще остави гларуса, където му е мястото, и махва с пръст, за да разсее всяко съмнение, че ще върне, за да говори пред микрофона. "Ето, лудите ги привличам. Тях Бог ги пази", казва Нели Вълканова, преди да се преместим по- нататък по брега.
Срещата с Кръстю Мирски
Приемането във ВИТИЗ става от първия път. Актрисата е приета в класа на смятания за създател на съвременния български театър проф. Кръстю Мирски. Завършил Висшата школа за музика и драма в Париж, актьорско майсторство във Виена, а по късно и театрознание в университета в Кьолн, Нели Вълканова смята, че той е оказал изключително влияние върху всичките си студенти. "По принцип във ВИТИЗ не могат да създадат талант, там си отиваш с дадеността. Но там могат да развият уменията ти, като това става с много работа и упоритост. И изобщо не става дума за светлината на прожекторите и слава, просто имаш да работиш много сериозно върху себе си, за да пригодиш природата си към сцена", смята Нели Вълканова. Определя като късмет шанса да попадне в последния клас на проф. Кръстю Мирски. "Той беше изключително деликатен човек. Завършил три висши образования в чужбина, той беше за нас прозорец към света. Носеше купища списания, модерни пиеси, знаехме какво се случва в Париж, на Бродуей. Имаше много широк поглед върху системата на Станиславски, Брехт. Никога не ни формираше светогледа в дадена насока, караше ни да се чувстваме свободни в това, което правим. Казваше, че човек сам усеща с кого и как да работи." Като прави уточнението, че не иска да прозвучи като оплакване от социализма, Нели Вълканова посочва, че по това време цензурата е била тежка. "Не се превеждаше Кафка, Сартр... Поставихме нещо на Жан-Пол Сартр и цензорите веднага се обадиха: "Нели, ето Кафка умря и го издадохме. Изчакайте да умре и Сартр и тогава поставяйте..."
Не кариера - работа
"Никога не съм правила кариера! Просто съм работила", казва актрисата. И казва, че за нея най-голямото удоволствие е емоцията, която може да даде на публиката и на колегите, с които е на сцена. "Какво повече може да искаш?! Театърът е изкуство, което се случва в момента и когато този миг отмине, вече не е същото. Енергията я има, докато трае спектакълът..." След като завърша ВИТИЗ, любовта й към фотографа Гаро Кешишян я връща обратно във Варна. Тези, които ги познават, казват, че и двамата са на една вълна - емоционални до крайност, хора авантюристи. Дори си спомнят за една случка, в която Нели успяла да спре на стоп водоноската, която чисти улиците, и с чар склонила шофьора да закара нея и Гаро в къщи. За Нели Вълканова е излишно да изпадаш в подробности за нещата, които са минали. Все пак обаче казва, че особено удоволствие й създава работата в Театъра на открито във варненските Римски терми, където от 1978 до 1983 г. намират изявата актьорите от Младежка сцена. "Жалко, че градът се лиши от това пространство, в което можеха да се играят интересни спектакли. Не съм съгласна с археолозите, че това е паметник, който не бива да се използва, а само да се гледа. По същата логика проявите в амфитеатъра в Пловдив или в акропола в Атина също трябва да бъдат прекратени?!", завършва мисълта си актрисата. Другият особено важен момент за нея е инициирането и създаването на кафе-театър към Фестивалния и конгресен център. "Заедно с Илия Раев успяхме да създадем още една сцена. Откриването стана с откриването на ФКЦ. Първото ни представление беше "Око за другите" на Питър Шафър с режисьор Наум Шопов. Заедно с Дафинка Данаилова (бел.авт., сегашен директор на Варненския драматичен театър) изиграхме над 80 представления на "Волни птички божии" по текст на Недялко Йорданов. Изобщо имам прекрасни спомени от това време", казва Нели Вълканова. С лека тъга споделя ,че режисьорите й отреждат роли все на властни жени, силни като характер. "Но не актьорът решава какво да играе, решението е на режисьора." Нели Вълканова е носител на награда на зрителите - Варна, 82 г., и награда от Прегледа на българската драматургия през 1989 г. за ролята на Невена в "Къща" от Антон Страшимиров. Миналата година има номинация за "Аскеер" за женска роля - Пруденсиа в "Домът на Бернарда Алба" на ДТ "Ст. Бъчваров". В последното си превъплъщение - Дафина, може да бъде видяна на 21 февруари от 18 часа на сцена "Филиал". В театъра, чийто живот споделя вече 30 години.