Фотолюбителят

Той определя себе си като динамичен човек и работохолик. Предпочита пътуване на по-къси дистанции. Твърди, че рядко му се отдава възможност да почива, въпреки че работи в бранша, който създава условията за това. Той е Калин Сутев, управител на MTS incoming BTS, представител на немския туроператор ITS за България.
За Сутев туризмът се превърнал в призвание през лятото на 1993 г. в Приморско. "Беше едно много натоварено и лято с много, много работа. Започнах като барман и сервитьор, разбрах, че работата ми допада, и в края на сезона кандидатствах в Института по международен туризъм (ИМТ - днешният Колеж по туризъм) във Варна.
Първи стъпки
Роден е във Варна. Завършил е немската езикова гимназия, след което кандидатствал медицина. "Не се получи, влязох в казармата, и преди да направя втори опит, разбрах, че това няма да е моята мисия. Започнах да работя при един мой приятел - за да "спася" лятото. Може би така ми е било писано първите крачки от професионалния ми път да бъдат в туризма. Още през първата година на следването ми в ИМТ разбрах, че съм направил правилния избор. Тогава се появи предложение за работа във ваканционно селище Русалка. То дълги години беше менажирано от френския "Клуб Медитеране". Беше първата година, в която французите прекъснаха, а работата беше поета изцяло от български екип. Започнах работа на рецепцията през 1994 г. "просто да опитам" и останах в Русалка осем години", спомня си днес Сутев. За това време преминава през различни длъжности - от рецепционист до управител на хотелската част, шеф резервации и настаняване, а през последните три години е бил директор туристическо обслужване.
През 2000 г. Сутев направил и първите опити към осъществяване на договори с немски туроператори. "Убедих собствениците, че без наличието на голям туроператор, който да създава фундамента на заетостта при такава огромна хотелска база, няма да постигнем ефективна експлоатация само при работа на вътрешния пазар и с индивидуални туристи. Така се стигна до първите ми контакти с ITS. При една от поредните ми срещи с покойния вече Владо Райчев (тогавашният управител на агенцията) на шега му подхвърлих, че с удоволствие бих работил в неговата фирма, в момент, когато вече изпитвах необходимостта от промяна. Той ме попита дали намеренията ми са сериозни и сподели, че търси асистент, "който не е продукт стария балкантуристки модел". Решаваща бе и подкрепата на съпругата ми, чиято прозорливост при вземане на "съдбовните решения" не я подведе, разказва Калин Сутев. Така през януари 2001 г. започнал работа в BTS. Започвал най-големия подем от записвания на немския пазар в България.
Фенът
Макар че е завършил немска гимназия, за Сутев езикът на Гьоте бил твърде труден в началото. Доста се колебал дали да не се прехвърли в обикновено училище. Днес казва, че е фен на Германия. И то не само заради липсата на езикова бариера. "Харесвам манталитета на германците, общуването с тях, дружелюбността, отзивчивостта, също и гостоприемството им... Все черти, които се различават от наложилата се у нас представа, че немците са студени и затворени хора. Чувствам се комфортно винаги когато съм в Германия. Ако мога да пренеса нещо от техните качества тук, това ще бъдат дисциплинираност, коректност в отношенията, ясна представа за предела на компетентността им, както и това, че не жалят сили за постигане на общите ни цели", пояснява Сутев.
Определя себе си като реалист. Предпочита личния контакт и не се взема прекалено на сериозно. Много бързо скъсява дистанциите и не харесва еднозначните отговори. Казва, че обича работата си и я поставя на първо място заради сериозните ангажименти, които е поел. Почива си, като ходи на риболов, макар че "това е изпълнимо най-вече през топлата част на годината, когато аз съм изцяло погълнат от сезона". Когато му остане малко време, със семейството си организират еднодневни пикници в района на Шерба. "Обожавам неподправената красота на природата. Зареждам се от нея и бих искал да мога да предам тази потребност на децата си", уточнява шефът на ITS.
Друго хоби от ученическите му години е черно-бялата фотография. Запалил се по нея във фотоклуба на гимназията. Коментира как с развитието на техниката фотографията отдавна се е превърнала в удобство и мисли, че "все по-рядко срещам някой, който разбира фотографията като изкуство, намира и запечатва причудливите форми в света около нас и ги прави достояние на другите, това много ме вълнуваше тогава". Определя като едно от най-големите си предизвикателства избора за започване в БТС преди седем години. "След толкова дълъг период в Русалка, която е с невероятна притегателна сила, не исках да се разделям с това място, хората и незабравимите лета".
Обича пътуванията заради съприкосновението с чужди култури, възможността да усети атмосферата на дадено място или да научи нещо ново. И мечтае... да види света отвъд океана. Твърди, че не е суеверен. Въпреки това никога не пали цигара от свещ. Заради вярването, че всеки път, когато запалиш цигара от свещ, морето взема една моряшка душа. Обяснението е просто по-големият му брат е капитан и от години плава за немска компания.
Идеалният турист
След близо 15 години в туризма Калин Сутев е убеден, че идеалните туристи за България са германците. "Много хотелиери са споделяли с нас, че биха дали мило и драго, за да имат повече немски туристи и да се върне бумът на записвания от 2002/2003 г." Аргументите "поведението им е различно,с висока битова култура, почти безконфликтни са, "семейни" туристи, проявяват интерес към културните и природните забележителности, пълноценно използват времето, отделено им за почивка, не случайно са сред първите три най-пътуващи нации в света". Напоследък Сутев е притеснен, защото спецификата на пазара се изменя. България отстъпва реномето си на семейна дестинация, а същевременно трупа имидж на страна, подходяща за развлекателен и алкохолен туризъм. "Това е една недобра тенденция", коментира представителят на ITS.
Убеден е, че туризмът у нас има бъдеще, особено ако отрасълът успее да преодолее натрупаните негативи от стихийното си развитие през последното десетилетие. Вярва, че спадът на немския пазар скоро ще бъде преодолян.
"Германия е пазар с огромен потенциал, на който имаме дълги традиции като туристическа страна, 40 на сто от германците предприемат по две пътувания в годината, факт е, че делът на постоянните ни гости е сериозен, за сезон 2006/2007 немските туроператори отчитат лек спад в записванията. За масовия германец, каквито са основно нашите клиенти, цената е определяща при избора на място за почивка. България все още се подрежда сред най-атрактивните туристически цели в съотношението цена-качество, смята Сутев. Не е тайна, че у нас идват хора, които прецизно предвиждат разходите си. Трябва да осъзнаем обаче, че в дългата верига от посредници и доставчици по реализирането на едно пътуване туристът, по-богат или по-беден, е онзи който плаща и не оправдаем ли доверието, очакванията му, не успеем ли да превърнем почивката му в незабравим спомен, тогава губим всички, допълва той.
Непознатата България
Макар че страната ни е сред първите десет страни, които германците предпочитат за лятна почивка, за средностатистическия германец България е непозната дестинация, пояснява представителят на ITS. Основната причина за това е липсата на ефективна реклама. Дори някогашните български туристически информационни бюра не работят от години. В същото време конкурентни нам дестинации като Турция, Египет, Хърватия постоянно промотират курортите си в най-популярните немски медии, участват с впечатляващи презентации на изложенията и така поддържат нестихващия интерес към тях.
ITS е туроператорът, който през 1996 г. първи стартира у нас практиката с финансиране на обновяването на хотели по морето. Това означава, че компанията дава инвестиционни кредити за обновяване или строеж на хотели, а собствениците им се издължават с туристически услуги. По този начин хотелиерите получават едновременно кредити, а също и гаранции, че базата им ще бъде пълна с гости през целия сезон. От 1996 г. досега туроператорът е вложил над 45 млн. евро под формата на предварителни плащания. В момента у нас работят и дъщерните хотелски вериги на ITS - PrimaSol, LTI и Calimera. Те предлагат наситена палитра от услуги, клиентите очакват и получават гарантирано качество.
Екипът
Сутев е категоричен, че лесни пари в туризма няма. "За да не танцуваш само едно лято, трябва постоянство и всеотдайност. Също трябва да умееш да нагодиш продукта си към клиентите, които са с много разнородни представи, с различни потребности. Трудност за нас създава твърде късият сезон, който е с пиково натоварване, липсва регламентирано работно време... Лично аз никога не съм работил например от 9 до 17 часа. Мисълта за това ми звучи утопично", признава Сутев. И допълва, че сериозно изпитание пред туристическия бранш в момента е кадровият дефицит. "Изтичането на добри кадри от България към чужбина в търсене на по-изгодни условия е голямо, а без хора с добри професионални умения качествен туризъм не може да се прави. Не бива да забравяме, че един недоволен гост отказва след себе си няколко потенциални клиенти. На сайта www.holidaycheck.de, където всеки може да прочете отзиви за туристически почивки, освен негативни разкази и впечатления могат да се намерят и прекрасни отзиви и препоръки. Тази година в рамките на Берлинската туристическа борса четири български хотела са отличени с награди за перфектното обслужване. Сред тях е и работещият във веригата "Примасол" хотел "Ралица" в курорта Албена".
"Когато работиш под стрес, е много важно да можеш да делиш ангажиментите и пространството си с човека до теб. Затова държа хората, с които работя, освен професионални умения да имат чувство за принадлежност към екипа", казва Калин Сутев. А че е удоволствие да бъдеш част от екипа му е очевидно. Доказват го и резултатите от работата му.