Въпрос на амбиция

Въпрос на амбиция

Валентина Ганева
Валентина Ганева
Жените са суперброкери. Те са по-внимателни, по-търпеливи, имат усет как да подходят към всеки клиент. Тази теза Валентина Ганева е готова да наложи на всеки, който прекрачи прага на офиса на варненския бул. "Сливница", където е едно от бюрата на Националната агенция за недвижими имоти "Форос". От около 6 години Ганева е мениджър "Наеми". Работи с динамичен и ентусиазиран екип, от който е подбрала всеки един свой сътрудник. Твърди, че не вярва на нито една дума в мотивационните писма или молбите за постъпване на работа. Предпочита да проведе личен разговор и сама да прецени човека, който стои насреща. "Интересува ме не само как ще работи, а какво харесва, какво го забавлява, как прекарва свободното си време, казва Ганева. Питам ги дори как си вземат изпитите - учат ли, или преписват." И бърза да ги предупреди, че няма правилен отговор, просто трябва да са искрени.
Рутината
От опит знае как често клиентът предпочита да премълчи част от информацията, защото не бърза да се довери на посредника. В такива случаи жените са способни да преодолеят подобна психологическа бариера и да спечелят доверие, а не непременно възлагане на сделка. "Често дори се шегуваме, че професията ни прилича на лекарската - за да направим добра сделка, е важно да знаем много повече, отколкото е нужно на пръв поглед. Какво е финансовото състояние, семейните особености, защо се купува или защо се пристъпва към продажба на въпросния имот, казва Валентина. Виж, при мениджмънта на големи обекти практиката е наложила мъжете заради способността им да планират години напред, да гледат мащабно и отвисоко, да градят перспективи, без да разсейват усилия в ежедневните проблеми. Тя не се определя като феминистка, защото й изглежда тясно като профил. Но не спира да опровергава тезата, че мъжете са по-добрите началници. Въпрос на образование, амбиции, темперамент, воля... Но в никакъв случай на полова предопределеност, казва Валентина Ганева.
Експериментите
Страстта й към математиката е от гимназията. Детската мечта по архитектурата не е угаснала и до днес, макар да се дипломира като машинен инженер. С това се обяснява и подходът към всеки проблем като към задача. Колкото и сложно да е условието, то винаги намира решение в едно уравнение, било то с много неизвестни. Дори когато решава да стане галерист. Много харесва работата и й се посвещава с вдъхновение. Постепенно обаче ентусиазмът и охладнява. "Варна има чудесни таланти, но те не успяват да създадат динамичен творчески живот на града", казва Валентина. Тя до днес няма обяснение за този феномен, характерен за високо развити общества, съставени от отявлени индивидуалисти. Равносметката: за малко повече от четири години - десетки добри изложби, много запознанства и приятелства, които остават за цял живот. Казва, че не обича да притежава изкуство, а да му се наслаждава. Не се изкушава от колекционерство, защото смята за безинтересно заниманието да обречеш изящни предмети на една човешка страст.
Предизвикателството
След разочарованията с галерията става брокер на недвижими имоти, преди да се усети. Днес определя варненския пазар като много добре структуриран. Смята, че това до голяма степен се дължи на отговорното поведение на посредническите агенции. В последните 18 години те не само разработиха този пазарен сегмент, но допринесоха за адекватното пазарно отношение на самите собственици на недвижимости. "Всеки ден учим и наемателите, и собствениците на коректност, на доверие, на различни механизми, с които могат да гарантират интересите си", обобщава Ганева. Най-голямото предизвикателство пред екипа й е моментът, в който стават ексклузивен представител за отдаване на площи в първия варненски мол "Пфое мол". "Изпреварихме всички темпове при отдаването на площи - и тези, които са приети като норма, и тези, които сами си поставихме. Общоприето е процесът да се измерва с година и половина. Ние реално започнахме през януари миналата година и до март провеждахме своеобразна рекламно-просветителска кампания. Равносметката ни показва, че за 9 месеца сме отдали 90 процента от площите на "Пфое мол". Това е много добро постижение по всички световни правила", обобщава Ганева. Казва, че по принцип няма дефиниция, която да определя минимален критичен праг на отдаване преди старта на даден проект. Ако за една година не се отдадат 30 процента, това не е критично, а катастрофално. Ако това се постигне за 4-5 месеца, се приема като нормален темп.
Общоприетото
Ганева не скрива колко много са параметрите, които се имат предвид за качествата на един имот. Но най-важен сред тях е локацията, тъй като тя е водеща във формирането на цената. Важен е районът, в който се намира, платежоспособността на населението, добрите комуникации, транспортните връзки. При търговските комплекси като моловете тези условия са съотносими и с бизнес сградите. Анализът на пазара определя от какъв тип комплекси, атракциони, конферентни зали, СПА центрове и други услуги има нужда районът и това проучване става основа на концепцията. Не е задължително, но е важно да се направи.
Подходящото време за преструктуриране вероятно ще е след първите шест месеца. Тогава ще станат ясни поне тенденциите, къде се запазва интересът на посетителите и дали нови, по-луксозни и престижни компании искат да влязат в центъра. Полезно ще е да се вид какво се случва с останалите търговски комплекси, които предстои да бъдат разкрити във Варна. "В столицата опитът показа, че в "Сити центъра" цените се вдигнаха с 30-40 процента, казва Ганева. Той отвори с почти празни магазини. София мол отвори пълен, но управлението му не е така акуратно, сега вече е занемарен и недобре поддържан. Търновският беше неинтересен почти половин година. Сега управлението е ново и започва да става интересен за крайния клиент."
Прогнозите
Според Ганева рискът пред инвеститорите на очертаващите се 6 мола във Варна е в това дали биха могли да запълнят търговския център с качествени наематели. "Това, че в един град има пет мола, и то в рамките на един квартал, е феноменално - Варна в това отношение няма аналог нито у нас, нито по света. Рано е да се правят прогнози, тъй като опит в това отношение няма. Мисля обаче, че не биха били в повече, ако всеки от тях заложи на различна концепция, и с откриването на нови площи в града се представят нови стоки, нови търговски вериги", казва Валентина Ганева. Колкото до коментарите дали на Варна са й нужни толкова молове и колко като краен предел са и достатъчни, тя смята, че не си струва усилието да се мисли на този етап. Защото едно за нея е сигурно - с всеки следващ проект в града ще става все по-интересно да се живее.