"Директор на годината"
Кабинетът му е на място, за което мнозина навярно биха му завидели - накъдето и да се обърнеш, виждаш все море. Дори усещаш мириса на море. Улавям се, че почти хипнотизирано се взирам през прозорците, а погледът ми обхваща голяма част от Бургаския залив.
Според директора на Кораборемонтен завод - порт Бургас, инж. Веселин Статев това е идеалната атмосфера, която мотивира за още по-усилена работа. Няколко минути са ми достатъчни, за да се съглася напълно с него.
Пристанища и пак пристанища
Пред погледа ми е държавният порт. Само за миг ми минава мисълта, че е на това място повече от сто години. На изток е частният Фиш порт и до него - Кораборемонтен завод (КРЗ) - порт Бургас, където се намираме. На запад трябва да е "Трансстрой". Ако сменя позицията, ще видя и този кей с неговите корабни места.
Силното желание на инж. Веселин Статев е да стартира проекта за разширение на пристанището. Очаква обаче, че ще има и проблеми в процеса на съгласуване - това са едни доста тромави и дълги процедури.
Тя е започнала, заявлението е внесено в Министерството на транспорта.
Иска датата на първата копка да съвпадне с датата на откриването на държавното пристанище преди 100 години от цар Фердинанд - 18 май.
Инж. Статев споделя със завидна доза спокойствие, че приема конкуренцията като партньорска игра. Смята, че ако и тя погледне на "КРЗ - порт Бургас" така, могат да се случат много хубави работи в Бургаския залив. Защото, ако сега се събере товарооборотът за 2007 г. на всички пристанища тук, той би бил с 1.5 млн тона по-малко от този през 2006 г.
"За нас като дружество 2007 г. е успешна, но не е успешна за морския бизнес като цяло", казва пристанищният директор и се опитва да обясни причините защо Бургаският залив не е приемлив за корабособствениците. Високите такси най-вече пренасочват досега голяма част от товарите към турски, румънски и гръцки пристанища.
Единствено в бургаското пристанище...
Чувството, че се намирам в наблюдателница, е толкова силно и реално, че за момент ми се струва, че люкът бавно ще се затвори и кабинетът подводница ще се потопи във водата, а инженерът съвсем естествено и непринудено ще влезе в ролята на Жул-Вернов герой.
Усещането се засилва, когато директорът на "КРЗ - порт Бургас" инж.Веселин Статев стартира на компютъра си програмата за видеонаблюдение на корабите в залива, Черно море и съседни и конкурентни на Бургас пристанища. Виждам нагледно, че в Босфора, Атина, Констанца цари оживление, докато към Бургас са се запътили поединично, като че ли заблудени, кораби.
Инж. Статев решава да завърти докрай копчето на емоцията с "Единствено в бургаското пристанище животът ме изпълва с възхищение...", който стих дори знае наизуст.
На стената в кабинета му под корабна камбана е окачен текст от друго стихотворение на най-бургаския поет - Христо Фотев: "Градът, най-хубавият на земята!" Любимо стихотворение.
Вече не се съмнявам, че инж. Статев гледа на морето и на всичко, което то дава като възможности, като на част от живота си.
В кабинета му има още макет на корвета, миди, рибарски мрежи и картина с... море и кораби.
Промяната
Инж. Веселин Статев е роден в Камено. Завършил е Техникум по механотехника, Висшето военно училище във Велико Търново (автомобилни войски) и "Стопанско управление" в Бургаския свободен университет. До края на 1990 г. е офицер от въоръжените сили. Дотук житейските събития са следвали някакъв ритмичен, да не кажа монотонен, ход.
Промяната в Закона за въоръжените сили след 1989 преобръща изцяло живота на Веселин Статев. Казва, че морето винаги го е теглило неудържимо. Но когато се освобождава от армията, решава да започне да се занимава с нещо, което му "идва отвътре". Тогава се захваща с първото от нещата, които обича: цветята. Започва да прави... дървени цветарници. Това занятие все пак трае кратко. Кабинетът му сега е пълен с модели от цветарниците (разбира се, украсени с грижливо отглеждани цветя), които му напомнят за годините на прехода.
Прочита обява за свободна длъжност в бургаското пристанище и решава да опита. Оттогава в продължение на 15 години е на различни длъжности в пристанище Бургас, включително и началник на пристанище "Изток". От 2006 г. е изпълнителен директор на "КРЗ - порт Бургас"АД.
Освен с професионалните си успехи инж. Статев се хвали и като баща на две деца, които също го радват с успехите си. Засега те са в сферата на добре взетите изпити. Анита учи журналистика, а Филип - корабоводене.
Когато обаче Индустриален холдинг "България", собственик на "КРЗ - порт Бургас", отличи сред ръководителите на 11-те свои дружества инж.Веселин Статев за "Директор на годината", удовлетворението му беше пълно. Управителният и надзорният съвет на холдинга дават наградата за успешно управление на дружеството през цялата 2007 г.
"Гърбина да ме у яка", казаха колегите му, които го приемат не само като "техния ръководител", а и като един от тях, и посрещат поредната успешна новина около него с радост.