Компактните автомобили са най-търсени в страната

Българите предпочитат компактните коли, а пазарът расте с нетипични за Европа темпове - така накратко могат да се обобщят данните на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ) за продажбите през първите седем месеца на годината. Докато в страните от ЕС се радват макар и на минимален ръст в продажбите, у нас те са скочили с близо една четвърт спрямо същия период за миналата година. Погледнато в абсолютни стойности обаче, това постижение се формира от едва 4402 сделки в повече.
От януари до юли тази година у нас са продадени 23 385 нови автомобили, камиони, автобуси и мотоциклети, докато година по-рано те са били 18 983. Трябва да се има в предвид, че това са данните само от членовете на СВАБ, а немалко компании, присъстващи на пазара, не членуват в съюза. Въпреки това данните до голяма степен дават представа за тенденциите в бранша. По-голямата част от сделките през годината са с леки коли (22 445), следвани от камионите (885), моторите (230) и рейсовете (88).
В сравнение с периода януари-юли 2005 г. прави впечатление, че продажбите на товарни автомобили имат значително по-голям ръст в продажбите от тези на леките коли - 62.63% срещу 21.95 на сто. При мотоциклетите и автобусите обаче се забелязва известно отстъпление от миналогодишните позиции. Въпреки това при запазване на цялостния ръст на пазара от СВАБ очакват в края на годината да бъдат продадени над 40 000 нови леки автомобили.
Какво купуваме
Другата голяма промяна през 2006 г. е свързана с предпочитанията на българския потребител. Докато миналата година повече от една четвърт от пазара се падаше на колите от масовия среден клас С, сега най-продавания са компактните коли от по-долния сегмент В. За седемте месеца в него са продадени 5343 автомобила, което е ръст от близо 40% повече спрямо същия период от миналата година. На колите в В сегмента се дължат 23.8% от всички сделки, като обяснението на тази тенденция вероятно е във факта, че компактните автомобили стават все по-големи, като се приближават по размер до тези от средния клас, но са на по-ниска цена. Типични примери в това отношение са премиерите на варненския автосалон "Пежо" 207, "Опел Корса" и "Фиат Гранде Пунто", амбициозният новак и лидер по продажби в класа"Дачия Логан", "Рено Клио"III и т.н. Иначе най-продаваната нова кола в България остава "Шкода Фабия", избрана от 1054 клиенти. Тя попада в другия любим на българите клас - С. Малките и средните ванове също имат много фенове у нас, те се използват предимно от бизнеса. Най-продаваните модели тук са "Пежо Партнер" и "Форд Транзит".
Интересна битка за надмощие при всъдеходите
Легендарният соцвсъдеход "Лада Нива" е едноличен лидер при компактните високопроходими коли с 528 сделки, което е обяснимо предвид цената му, започваща от 12 100 лв. с ДДС. Ако говорим за съвременни SUV автомобили обаче, битката за лидерство на българския пазар е между "Тойота" RAV 4 и "Сузуки Витара". В сравнение с данните за полугодието равчето изпреварва конкурента си с осем продажби (287 срещу 279).
Едва ли ще учудим някого с твърдение, че при големите всъдеходи лидер по продажби е "Фолксваген Туарег", който доста често се среща по пътищата на България. Първият високопроходим автомобил в историята на марката е предпочетен от 221 души за седеммесечието, докато подгласникът "Тойта Ленд Круизър" е избран от 192 клиента, а третата позиция е за чакащия обновяване "Санк Йонг Рекстън".
Пазарните позиции
По отношение на най-купуваните марки нови автомобили у нас сензации няма, като за седеммесечието най-търсени остават френските "Пежо", продавани от "София Франс ауто" с 2641 реализации. Второто място е за "Мото Пфое" с "Форд", следват "Тойота" и "ТМ ауто" и осемте дилъра на "Опел". При товарните автомобили "Ивеко" е без конкуренция с 422 сделки и 44.89% пазарен дял. Ако говорим за мотоциклетите, там битката е между италианските "Пиаджо" и френските "Пежо", купени съответно от 44 и 43 клиента.